Innovatie is steeds complexer geworden. Het ontwikkelen van passende oplossingen voor de groeiende uitdagingen van onze samenleving vereist het verkennen van ongewone bronnen van oplossingen en het combineren van de inspanningen van verschillende belanghebbenden, waaronder burgers of consumenten. Co-innovatie en co-creatie analyseren de methoden, hulpmiddelen en het bestuur die deze participatieve en collaboratieve benaderingen bevorderen.

Onze samenleving staat voor ongekende uitdagingen die vragen om de ontwikkeling van innovatieve oplossingen, zowel op technisch, organisatorisch als politiek vlak. Geconfronteerd met deze uitdagingen beheerst geen enkele organisatie de hele situatie. Meer dan ooit moeten we samenwerken om meerdere gezichtspunten te vergelijken en te combineren, waaruit originele en belangrijke innovaties kunnen voortkomen. Concreet wordt dit weerspiegeld in de opkomst van open innovatie sinds de jaren 2000, in de ondersteuning van innovatieprojecten waarbij universiteiten en bedrijven betrokken zijn, dankzij overheidsfinanciering, en, meer recentelijk, in het betrekken van consumenten of burgers bij de innovatieprojecten van bedrijven of overheidsdiensten. Deze laatste trend in de richting van participatie van klanten/gebruikers is met name ontwikkeld bij diensteninnovatie (IT), als een dienst en is in toenemende mate het resultaat van co-creatie tussen aanbieder en ontvanger.

Digitale technologieën (met name sociale netwerken) zijn essentieel in deze context, omdat ze infrastructuren en platforms bieden die co-innovatie mogelijk maken, zelfs als de deelnemers ver weg zijn. Daarnaast is de digitale industrie een pionier op het gebied van co-innovatie. Open-sourcegemeenschappen werken al sinds de jaren 1970 volgens het principe van kennisdeling en co-constructie. De toenemende dematerialisatie van goederen en diensten zou kunnen leiden tot een veralgemening van deze open en collaboratieve innovatiepraktijken. Ons onderzoek op dit gebied richt zich op de voorwaarden die co-innovatie en co-creatie bevorderen, de methoden en instrumenten die samenwerking en participatie tussen de verschillende spelers vergemakkelijken, de leiderschaps- en bestuursstijlen die deze processen effectiever maken en tot duurzamere en relevantere resultaten leiden, en de gevolgen die deze praktijken hebben in termen van economische en bedrijfsmodellen.

Ons onderzoek op dit gebied richt zich op de voorwaarden die co-innovatie en co-creatie bevorderen, de methoden en instrumenten die samenwerking en participatie tussen de verschillende spelers bevorderen, de leiderschaps- en bestuursstijlen die deze processen effectiever maken en tot duurzamere en relevantere resultaten leiden, en de gevolgen die deze praktijken hebben in termen van economische en bedrijfsmodellen.

Publicaties

  • C. Burnay, S. Bouraga, S. Faulkner en I. Jureta. User-Experience in Business Intelligence: A Quality Construct and Model to Design Supportive BI Dashboards. In: Research Challenges in Information Science: 14th International Conference, RCIS 2020, Proceedings
  • B. Dumas, B. Frénay en J. Lee. Interaction and User Integration in Machine Learning for Information Visualisation. in ESANN 2018 proceedings, European Symposium on Artificial Neural Networks, Computational Intelligence and Machine Learning, pp. 97-104, Brugge, België, 25/04/18.
  • E. Gebka en A. Castiaux. Datagestuurde initiatieven in Smart cities: burgerparticipatie en waardecreatie. In ISPIM 2019 Proceedings
  • E. Gebka en A. Castiaux. Open Government Data innovation: Een typologie van de rollen van overheid en burger. In ISPIM 2020 Proceedings
  • W. Hammedi , T. Leclerq, I. Poncin, L. Alkire. Uncovering the Dark Side of Gamification at Work: Impacts on engagement and well-being. Journal of Business Research, 2020.
  • J. Hermans en A. Castiaux. Voorwaardelijke kennisoverdracht in O&O-projecten tussen universiteiten en bedrijven. Knowledge Management Research and Practice, Vol. 15(1), 2017.
  • T. Leclercq, W. Hammedi en I. Poncin. Tien jaar waardecocreatie: een integratieve review. Marketing Research and Applications, 31(3),1-38, 2016.
  • T. Leclercq, W. Hammedi en I. Poncin. The boundaries of gamification for engaging customers: Effects of losing a contest in online co-creation communities, Journal of Interactive Marketing, 2018.
  • M.-I. Muninger, D. Mahr en W. Hammedi. Digital Co-Creation for Innovation: Critical Review and Research Agenda. Frontiers in Service Conference, Austin, USA, 2018.
  • M.-I. Muninger, W. Hammedi en D. Mahr. Conceptualizing the Integration of Social Media in innovation. Innovation and Product Management Conference, Glasgow, UK, 2016.
  • M.-I. Muninger, W. Hammedi en D. Mahr. Social Media Integration in Innovation: Empirical Exploration & Conceptualization of underlying Capabilities. AMA Sheth Foundation Doctoral Consortium, Mumbai, India, 2017.
  • M.-I. Muninger, D. Mahr en W. Hammedi. Sociale media voor innovatie: een kritische beschouwing. Conferentie over innovatie- en productmanagement, Helsinki, Finland, 2017.
  • M. Muninger, D. Mahr en W. Hammedi. Social Media for Innovation: a Critical Review and Research Agenda. Global Innovation and Knowledge Academy, Valencia, Spanje, 2018.
  • M.-I. Müninger, W. Hammedi, D. Mahr. De waarde van sociale media voor innovatie: Een capaciteitsperspectief. Journal of Business Research, Vol. 95, 2019.
  • M. Sissoko en A. Castiaux. Hoe ontstaat zuinige innovatie en hoe leidt het tot duurzaamheid in ontwikkelingslanden? A case study in Malian agricultural areas. 166th Seminar of the European Association of Agricultural Economists, 2018.
  • M. Sissoko, M. Smale, A. Castiaux, V. Theriault. Adoptie van Sorghumvariëteiten in Mali via een participatieve aanpak. Sustainability, Vol. 11(17), 2019.
  • L. Witell, H. Gebauer, E. Jaakkola, W. Hammedi, L. Patricio en H. Perks. Een bricolageperspectief op diensteninnovatie. Journal of Business Research, Vol. 79, pp. 290-298, 2017.

Projecten

  • Namur Innovative City Lab - TRAKK (2016-2022). Onderwerp: Capaciteitsopbouw van lokale actoren op het gebied van innovatie en creativiteit. Financieringsbron: FEDER 2014-2021.
  • Wal-ecities (2017-2021). Onderwerp: Open data als bron van innovatie in een slimme regio. Financieringsbron: FEDER 2014-2021.

Neem contact op met

Annick Castiaux