Geconfronteerd met technologische ontwikkelingen zoals Big Data, kunstmatige intelligentie, algoritmen, het internet der dingen, robots, platforms, cyberbeveiliging, enz. is digitaal onderwijs een belangrijk thema geworden voor onze samenleving. Er ontstaan nu onderwijsinitiatieven in verschillende richtingen, voor alle leeftijdsgroepen, in zowel formele als informele onderwijsomgevingen.

In Franstalig België maken onderwijsinitiatieven deel uit van een evolutie in het onderwijs die tot doel heeft een digitale cultuur te integreren om, in het bijzonder, leerlingen voor te bereiden op de 'digitale wereld' om hen heen, waarin digitale technologie een steeds grotere rol zal spelen. Om deze initiatieven aan te moedigen en te ondersteunen, is de impulsfinanciering steeds meer gericht op het uitrusten van scholen en buitenschoolse instellingen die zich bewust zijn van het belang van digitaal onderwijs. De politieke inzet is sociaal, maatschappelijk en economisch, met de vooruitzichten van digitale inzet die van invloed is op alle sectoren van de samenleving (onderwijs, media, gezondheid, industrie, administratie, enz.)

Maar de kwesties en gebieden met betrekking tot digitaal onderwijs gaan veel verder dan het uitrusten van scholen met IT. Wat betekenen "digitaal" en "digitale cultuur"? Wat zijn de doelstellingen? Wat zijn de uitdagingen in verband met digitale technologieën? Welke onderwerpen moeten op school worden onderwezen en hoe moeten ze worden aangepakt? Hoe kan het onderwijs profiteren van een digitale mediaomgeving om digitaal onderwijs te bieden?

De leerstoel Digitaal onderwijs pakt deze vragen aan door de disciplines samen te brengen die zich van oudsher bezighouden met onderwijs en digitale technologieën. De leerstoel wil met name de concepten, vaardigheden en benaderingen van computervaardigheid, digitale mediageletterdheid en digitaal ondersteund onderwijs met elkaar verbinden. Door middel van verschillende projecten wil de leerstoel conceptuele kaders en methodologieën ontwikkelen die het ontwerp van onderwijsactiviteiten met behulp van digitale technologieën en media ondersteunen.

Publicaties

  • Collard, A.-S., Grandjean, N., Haineaux, E., & Henry, J. (2020). Gender in digitaal onderwijs. De evolutie van digitale en technologische kwesties in de huidige media-educatie en hoe deze worden beïnvloed door genderkwesties. Studiedag Betternet Lab: Moving away from sluts \ macho's online, Brussel, 23 januari 2020.
  • Collard, A.-S., Henry, J., Hernalesteen, A., & Frenay, B. (2020). Chaire de recherche Educ0Num : Approche interdisciplinaire de l'éducation à l'intelligence artificielle. In Dossier IA & Éducation, Association française pour l'intelligence artificielle (AfIA), Bulletin n° 108, juni 2020.
  • Collard, A.-S., & Jacques, J. (2017). Teaching robotics to develop learners' critical skills, gepresenteerd op het 4th International Colloquium in Education, Montreal, 18- 19/05/17.
  • Delforge, C., Meurice, A., & Van de Vyver, J. (2019). Le numérique en classe en 2 temps 3 mouvements -- Evaluation d'un scénario de formation continu, in: Alsic. Apprentissage des Langues et Systèmes d'Information et de Communication, Vol. 22, n° 1, Article Vol. 22, n° 1.
  • Dumas, B., Frenay, B., Henry, J., Smal, A., Collard, A.-S., & Hernalesteen, A. (2018). AI in a Nutshell: Three Hands-on Activities for Teenagers, gepresenteerd op ACM Interaction Design and Children (IDC) Conference, Trondheim, Noorwegen, 19-22/06/18.
  • Henry, J., Boraita, F., & A.-S. Collard (2020). Developing a Critical Robot Literacy for Young People from Conceptual Metaphors Analysis. Proceedings of Frontiers in Education 2020, Uppsala (Zweden), 21-24 oktober 2020.
  • Henry, J., & Boraita, F. (2020). L'informatique expliquée aux enseignants, Editions Politeia, Bruxelles (te verschijnen).
  • Henry, J., & Dumas, B. (2018). Percepties van informatica bij kinderen na een hands-on activiteit: Een pilotstudie. In 2018 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON) (pp. 1811-1817). IEEE.
  • Henry J., & Dumas, B. (2019). Towards the Identification of Profiles based on the Understanding of Programming Concepts: the Case of the Variable. In 2019 IEEE Frontiers in Education Conference (FIE) (pp. 1-8). IEEE.
  • Henry, J., Hernalesteen, A., & Collard, A.-S. (2020). Een interdisciplinair en collaboratief ontwerpmodel voor AI-geletterdheidsactiviteiten. Workshop 7: Creating Opportunities for Children's Critical Reflections on AI, Robotics and Other Intelligent Technologies - IDC 2020.
  • Henry, J., Hernalesteen, A., Dumas, B. & Collard, A-S. (2018). Wat betekent het om digitaal op te leiden? Pour une approche interdisciplinaire, in De 0 à 1 ou l'heure de l'informatique à l'école: Actes du colloque Didapro 7 - DidaSTIC. Peter lang, 61--82
  • Jacques, J., & Collard, A.-S. (eds.) (2019). Digitale mediageletterdheid in teamwerk en werk op afstand: competenties, discours en organisatieontwerp. Namur: Presses Universitaires de Namur.
  • Jacques, J., Grosman, J., Collard, A.-S., Ho, Y., Kim, A. & Jeong, H-S. (2020). In the Shoes of an Algorithm: A Media Education Game to Address Issues Related to Recommendation Algorithms, The Journal of Education, 3(1), p.37-62.
  • Jacques, J., Grosman, J., & Collard, A.-S. (2018). Recommendation Algorithms in Digital Media: Identifying Issues for Media Education through Game-Based Focus Groups, gepresenteerd op Media Education Summit, Hong-Kong, 01-02/11/18.
  • Libert C., Vanhoof W. (2017). Survey of Software Visualization Systems to Teach Message-Passing Concurrency in Secondary School. Highlights of Practical Applications of Cyber-Physical Multi-Agent Systems, pp. 386-397. In Communications in Computer and Information Science (Springer). 2017
  • Yernaux G., Vanhoof W., Schumacher L. (2020). Moulinog: Een Generator van Willekeurige Studentenopdrachten Geschreven in Prolog. Principes en praktijk van declaratief programmeren 2020, ACM Press.

Projecten

  • Bruxelles numérique, project gefinancierd door Perspectives Bruxelles / Région Bruxelles-Capitale, 01/01/2020 - 31/10/2020
  • LITME@WORK ``Digital and media literacy in collaborative and remote work environments'', BELSPO project, 15/12/2014 - 15/09/2019
  • Pacte d'excellence numérique, project gefinancierd door de Fédération Wallonie-Bruxelles, 01/12/2016 - 31/08/2021
.

Contacten

Anne-Sophie Collard

Bruno Dumas