Nieuwe ontwikkelingen in informatie- en communicatietechnologieën (ICT) hebben overheidsorganisaties in staat gesteld om hun interne processen en de diensten die ze aanbieden te innoveren. In deze context hebben deze ontwikkelingen geleid tot de opkomst van de concepten e-government en smart city die de manier waarop publieke organisaties werken zullen veranderen en uiteindelijk verbeteren.

De laatste jaren hebben ontwikkelingen in informatie- en communicatietechnologieën (ICT) veel organisaties in staat gesteld om informatie en diensten op nieuwe en innovatieve manieren aan te bieden. Voor overheden hebben deze nieuwe ontwikkelingen geleid tot de opkomst van het concept "e-overheid", dat verwijst naar het gebruik van ICT door overheidsinstanties om hun informatie en diensten op een meer optimale manier aan hun gebruikers (burgers, bedrijven en andere overheidsorganisaties) aan te bieden.

In deze context komen "slimme steden" en "slimme gebieden" naar voren als een breder paradigma dat verwijst naar het ontwerpen van innovatieve oplossingen om problemen van openbaar belang aan te pakken door alle belangrijke belanghebbenden in de stad en het gebied (overheid, particuliere sector, ngo's, burgers) erbij te betrekken. Deze innovatieve oplossingen worden vaak gegroepeerd in verschillende domeinen die zich richten op een specifiek probleem: slimme mobiliteit, slim bestuur, slim wonen, slimme bevolking, slimme economie en slim milieu. In deze situaties roept het gebruik van AI door overheidsdiensten nieuwe onderzoeksgebieden op, zoals het delen van B2G-gegevens, overheidsopdrachten en aansprakelijkheidskwesties. Onlangs werd een onderzoekscontract ondertekend tussen NADI en AdN (Agentschap voor Digitaal, Waals Gewest) om het ethische en regelgevende kader voor de ontwikkeling van AI binnen Waalse overheidsdiensten te analyseren.

NADI bevordert wetenschappelijk onderzoek op deze gebieden vanuit verschillende invalshoeken: administratieve vereenvoudiging, beveiligingsvereisten, open gegevens, ontwikkeling van online diensten, burgerparticipatie, ecosysteem van belanghebbenden, mens-machine-interactie, enz. Meer dan 30 internationaal gerenommeerde experts van verschillende NADI-onderzoekscentra bundelen momenteel hun krachten en voeren interdisciplinair onderzoek uit op deze gebieden. Lopende onderzoeksprojecten zijn onder andere Wal e-Cities, DIGI4FED, burgerparticipatie door open data, AI en publieke diensten en TRAKK-capaciteitsopbouw.

Gids voor open gegevens

In het kader van zijn rol als academische referentie voor het Smart Region, in samenwerking met de SPW en het Agence du Numérique, gefinancierd door het Waalse Herstelplan, voert het Institut Numérique de Namur verschillende acties uit om openbare instanties te helpen bij het publiceren en exploiteren van open data.

Logo Plan Relance Wallonie

Het doel is om juridische ondersteuning te bieden, de jaarlijkse conferentie Vivre la Ville te organiseren, projecten te begeleiden waarbij open data worden gebruikt als onderdeel van de cursus Data Analytics, en ten slotte een gids op te stellen met een stappenplan voor de publicatie en het gebruik van open data voor overheidsinstanties.

Deze gids beschrijft het proces van de publicatie van open data in al zijn fasen en legt uit hoe open data kunnen worden hergebruikt om innovatieve diensten te ontwikkelen of burgerparticipatieprojecten op te zetten. De gids wordt geïllustreerd met voorbeelden en aanbevelingen op basis van wetenschappelijke literatuur.

Publicaties

  • A. Clarinval, B. Dumas en B. Duhoux (2019). Ondersteuning van burgerparticipatie met adaptieve publieke displays: een voorstel voor een procesmodel. In Proceedings of the 31st Conference on Human-Computer Interaction: Adjunct (pp. 1-11)
  • E. Degrave en C. De Terwangne (2016). Verordening e-IDAS en de publieke sector: De Belgische elektronische identiteitskaart, instrument van een Europese digitale identiteit? In L'identification électronique et les services de confiance depuis le règlement eIDAS (pp. 361-380). Larcier.
  • E. Gebka en A. Castiaux (2019). Datagestuurde initiatieven in Smart cities: burgerparticipatie en waardecreatie. In ISPIM Conference Proceedings (pp. 1-9). The International Society for Professional Innovation Management (ISPIM).
  • L. Gérard (2017). Hergebruik van gegevens uit de publieke sector: la transposition de la directive 2013/37/UE par la loi du 4 mai 2016, Auteurs et Media, 2017, n°4, pp. 322-333.
  • L. Gérard (2017). Robotisation des services publics: l'intelligence artificielle peut-elle s'immiscer sans heurt dans nos administrations. In Intelligence artificielle et le droit (red. A. De Streel en H. Jacquemin), Brussel, Larcier, 2017, pp. 413-436.
  • M. Knockaert (2018). La réutilisation des informations du secteur public: l'open data et les organismes publics, J.T., 2018, n°6739, pp. 613-621.
  • A. Lachapelle (2020). La dénonciation fiscale à l'ère des lanceurs d'alerte: de la complaisance à la vigilance.
  • A. Simonofski, E.S. Asensio, J. De Smedt, en M. Snoeck (2018). Hearing the Voice of Citizens in Smart City Design: The CitiVoice Framework. Business \& Information Systems Engineering, 1-14
  • A. Simonofski, H. Ayed, B. Vanderose, en M. Snoeck (2018). From Traditional to Agile E-Government Service Development: Starting from Practitioners' Challenges. In Americas Conference on Information Systems, Boston. Association for Information Systems (AIS).

Projecten

  • AI en overheidsdiensten - Naar een adequaat juridisch kader: Onderzoek gesponsord door AdN (2020 - 2021)
  • DIGI4FED: Gebruik van AI en Big Data door overheden om belasting- en sociale fraude te bestrijden (2020-2022)
  • FLEXPUB: Een nieuwe generatie flexibele overheidsdiensten -- de casus van geografische informatie (2016-2020)
  • Naar een effectieve burgerparticipatie door open data (UNamur CERUNA PhD Grant) (2019-.......)
  • TRAKK: Capaciteitsopbouw voor belanghebbenden in creativiteit en innovatie (2014-...)
  • Wal-e-cities: LIV-, MOB- en GOV-projecten (2016-2020)

Neem contact op met

Anthony Simonofski