De conferentie begon met een toespraak van rector Annick Castiaux, die herinnerde aan het groeiende belang van AI in onze samenlevingen, zozeer zelfs dat het als een nieuwe industriële revolutie wordt beschouwd. Omdat AI ingrijpende veranderingen teweeg zal brengen, drong de rector aan op de ontwikkeling van een inclusieve en verantwoordelijke AI. Deze inleidende toespraak werd gevolgd door een presentatie van Steven Latré, van de VUB en IMEC, een bedrijf dat actief is op het gebied van nano-elektronica en digitale technologieën.

Annick Castiaux à la conférence Trail

Hij merkte op hoe snel tools als chatGPT worden toegepast, voordat hij eraan herinnerde dat AI in het verleden al twee "winters" heeft gekend, toen de hype eenmaal was weggeëbd. Volgens hem is het kolossale energieverbruik een groot probleem, dat vraagt om een verandering in het poparadigma. Hij wees ook op de sterke punten van Europa bij het ontwikkelen van AI die de privacy van burgers respecteert. "Deze conferentie maakt het mogelijk om alle onderzoekers in de AI-gemeenschap te verenigen rond een doordachte adoptie van de technologie, wat de missie is van Trail in België", zei Anne-Laure Cadji, Executive Officer bij Trail.

De conferentie werd vervolgd met presentaties van onderzoekswerk, te beginnen met Pierre Poitier, een promovendus bij UNamur, die betrokken is geweest bij de ontwikkeling van een Vertalenwoordenboek Franse gebarentaal voor Franstalig België. Volgens de onderzoeker toont dit woordenboek aan dat AI al een positieve impact heeft op de samenleving. Daarnaast presenteerde Heritiana Ranaivoson van de VUB, in samenwerking met het NaDI Research Centre, haar eerste resultaten van de studie naar aanbevelingsalgoritmen die, door onze toegang tot de media te controleren, echte "algoritmische poortwachters" zijn geworden.

Pierre Poitier à la conférence Trail

Tot slot presenteerde Florent de Geeter, promovendus aan de ULiège, een nieuw type neuraal netwerk dat minder energie verbruikt wanneer het op neuromorfe processors draait.

Na een posterpresentatie van de verschillende werken, namen verschillende beleidsmakers op het gebied van AI het woord. Willy Borsus, vice-president van Wallonië, bevestigde de wens om sociale en ethische aspecten te integreren in de ontwikkeling van AI. Mathieu Michel, federaal staatssecretaris voor Digitalisering, riep op tot een Europees bestuur van AI dat innovatie niet in gevaar brengt. Antoine-Alexandre André, beleids- en juridisch medewerker bij het AI-bureau van de Europese Unie, gaf een overzicht van de wetgevingsaanpak van de EU op dit gebied. Tot slot presenteerde Nathanaël Ackerman van AI4Belgium het Belgische AI-landschap. De conferentie werd afgesloten met een reeks keynotes, gepresenteerd door mensen uit het management en de bedrijfswereld, die een rijk overzicht gaven van AI in België.

"We hebben zeer verschillende gezichtspunten gezien en het is heel belangrijk voor jonge onderzoekers om geconfronteerd te worden met een meer maatschappelijke invalshoek van AI. Deze conferentie geeft ons vakgebied een grote zichtbaarheid", aldus Benoît Frenay, hoogleraar AI aan UNamur en organisator van de conferentie.

Benoit Frenay à la conférence Trail

"Dit is ook een kans voor onderzoek, industrie en het grote publiek om elkaar te ontmoeten, werelden die niet genoeg met elkaar praten", voegde professor Bontempi van de ULB en voorzitter van Trail toe. "We werken aan systemen die het leven van alle burgers beïnvloeden, en het is belangrijk om naar hen te blijven luisteren."

Meer over Trail Institute