In december 2023 lanceerde een internationaal team, waarbij UNamur actief betrokken is via het Centre for Research Information, Law and Society (CRIDS) en professor Jean-Marc Van Gyseghem, het baanbrekende onderzoeksproject getiteld "CERTAINTY - A cellular immunotherapy virtual twin for personalized cancer treatment". In samenwerking met toonaangevende partners uit de wetenschap, industrie en gezondheidszorg wil dit initiatief onder leiding van het Fraunhofer Instituut voor Celtherapie en Immunologie (IZI) vorm geven aan een veelbelovende toekomst voor het optimaliseren van de behandeling van kanker door de ontwikkeling van een virtuele tweelingzus.

Bij de behandeling van kanker zijn immuuntherapieën naar voren gekomen als een belangrijke pijler in de oncologie naast conventionele behandelingen zoals chirurgie, radiotherapie en chemotherapie. In het CERTAINTY-project wordt de ontwikkeling van een virtuele tweeling onderzocht, een innovatieve vooruitgang die is gericht op het verbeteren van de behandeling met immuuntherapie. Onder leiding van het Fraunhofer Instituut werkt het team nauw samen met wereldwijde experts om dit ambitieuze project te realiseren.

Gepersonaliseerde immuuntherapieën, zoals CAR-T celtherapie, maken een nauwkeurigere fenotypering (een genetische inventaris) van elke patiënt mogelijk. Klinische, beeldvormende, moleculaire en cellulaire gegevens worden verzameld en verwerkt om de diagnose, therapeutische beslissingen en follow-up te personaliseren. Om dit potentieel volledig te benutten, wordt het concept van de virtuele tweelingzus geïntroduceerd, waarbij moleculaire en cellulaire kenmerken worden samengevoegd met gegevens over de klinische progressie in een voortdurend bijgewerkte digitale weergave.

De virtuele tweelingzus, die in eerste instantie is ontwikkeld voor multipel myeloom, een beenmergziekte, is bedoeld om de individuele pathofysiologie van patiënten volledig weer te geven. Het zal worden gebruikt om prognoses over het verloop van de ziekte te simuleren en verschillende behandelingsopties te evalueren. Dit baanbrekende project zal niet alleen helpen om de patiëntenzorg te verbeteren, maar ook om het gebruik van dure medicijnen te optimaliseren en zo het gezondheidszorgsysteem te ontlasten.

De CRIDS-interventie

Het Namur Digital Institute (NaDI) met zijn Centre de Recherche Information, Droit et Société (Crids) is de partner die ervoor moet zorgen dat het project voldoet aan het Europese regelgevingskader, in het bijzonder aspecten met betrekking tot de bescherming van (persoons)gegevens en het gebruik van kunstmatige intelligentie. Naast deze juridische dimensie brengt Crids ook haar expertise op het gebied van ethiek in. De betrokkenheid van het CRIDS is dus multidisciplinair en essentieel voor de succesvolle afronding van het project, dat al in de ontwerpfase een methodologie voor gegevensbescherming en ethiek hanteert. De betrokkenheid van het CRIDS maakt een allesomvattende benadering mogelijk van de juridische kwesties die samenhangen met digitale apparaten.

De substantiële financiering van bijna 10 miljoen euro voor de komende 4,5 jaar, toegekend door de Europese Unie, bevestigt het strategische belang van CERTAINTY. Het project integreert ook juridische en sociaaleconomische aspecten, rekening houdend met hun invloed op het verloop van de ziekte, en onderzoekt toekomstige toepassingen voor patiënten. De ontwikkeling van belangrijke technologieën zoals de verwerking van megadata, machinaal leren, gepersonaliseerde in-vitromodellen en door software ondersteunde mechanistische modellen betekent een belangrijke vooruitgang in het medisch onderzoek.

CERTAINTY markeert dus een cruciale stap in de richting van de vooruitgang van cellulaire immuuntherapie en toont de inzet van UNamur voor innovatieve en transformatieve projecten op wereldwijde schaal, evenals de erkenning van het CRIDS als een Centre of Excellence.

Leden van het CERTAINTY-consortium

Leider: Fraunhofer Instituut voor Celtherapie en Immunologie IZI, Leipzig, Duitsland.

Partners: Fraunhofer-Gesellschaft, Duitsland; University of Leipzig Medical Centre, Duitsland; Singleron Biotechnologies GmbH, Duitsland; Collaborate Project Management, Duitsland; Myeloma Patients Europe AISBL, België; TriNetX Oncology GmbH, Duitsland; Masaryk University, Tsjechië; Information Technology for Translational Medicine, Luxemburg; Universitair Ziekenhuis Würzburg, Duitsland; Institut Curie, Frankrijk; Centre de Recherche Information, Droit et Société (CRIDS), Universiteit van Namen, België; Universitair Medisch Centrum (UMC) Utrecht, Nederland; Charité - Universitätsmedizin Berlin, Duitsland; European Society for Blood and Marrow Transplantation (EBMT), Nederland; HealthTree Foundation, VS; en Roche Pharma AG, Zwitserland.

Gefinancierd door de Europese Unie. De standpunten en meningen zijn echter die van de auteurs en komen niet noodzakelijkerwijs overeen met die van de Europese Unie. Zij komen niet noodzakelijkerwijs overeen met die van de Europese Unie. Noch de Europese Unie, noch de subsidieverlenende autoriteit kan hiervoor verantwoordelijk worden gesteld. Subsidieovereenkomst 101136379.