Floriane Goosse onderzoekt in haar proefschrift hoe spraakassistenten (zoals Alexa en Google Assistant) het welzijn van gebruikers in kwetsbare situaties, met name visueel gehandicapten, kunnen verbeteren. Meer specifiek heeft haar onderzoek ten eerste tot doel om te begrijpen hoe deze technologieën een impact kunnen hebben op het welzijn van deze gebruikers, en hen en hun families op weg kunnen helpen naar veerkracht. Ten tweede wil ze spraakassistenten personaliseren zodat ze beter voldoen aan de behoeften van deze mensen. Het doel is om niet alleen de technische functies aan te passen, maar ook subtielere aspecten zoals intonatie en stemtype. Deze personalisatie zou een therapeutische rol kunnen spelen en gebruikers - en hun naasten - helpen om hun handicap beter te accepteren en ermee om te gaan. Dit onderzoek betekent een belangrijke stap voorwaarts in het begrijpen van de rol van technologie en in het bevorderen van de inclusie en het welzijn van kwetsbare groepen in de samenleving.

De inspanningen van dit onderzoeksteam zijn bekroond met succes. In juni 2024 won dit werk de prestigieuze "Best Research Paper Award" op de SERVSIG 2024-conferentie van de American Marketing Association in Bordeaux. Vooral de originaliteit en de maatschappelijke impact van het onderwerp werden geprezen. De methodologische aanpak van het werk werd ook benadrukt. Door veldwerk met verenigingen die visueel gehandicapten helpen, toont dit onderzoek een potentieel om levens te transformeren en te beïnvloeden.

Floriane Goosse

Ik wil graag de nadruk leggen op de banden die zijn gelegd met de verenigingen die we hebben ontmoet, door hand in hand samen te werken. Er is niets mooiers dan praten met iemand [ontmoet via de verenigingen] en te zien dat de resultaten van ons onderzoek een impact hebben gehad op hun leven

.
Floriane Goosse Doctoraalstudent bij UNamur

Wafa Hammedi benadrukt het belang van de maatschappelijke impact van het onderzoek van haar promovenda en, in bredere zin, van het onderzoek dat wordt uitgevoerd bij het Centre for Research in Marketing and Management of Services van UNamur, het NaDI-CeRCLe. "Ons onderzoek is gericht op het bevorderen van een meer inclusieve samenleving en het verbeteren van deze wereld voor iedereen," voegt Wafa Hammedi toe. "Het potentieel ligt in het toepassen van de resultaten om iets te veranderen in de wereld van deze mensen. Het stelt ook de betekenis van wat een academicus doet ter discussie. Je moet passie hebben voor onderzoek en we zijn nog passiever als we weten dat wat we produceren betekenis heeft. "

De Universiteit van Namen onderscheidt zich hier door de maatschappelijke impact van haar onderzoek, dat wordt omgezet in concrete oplossingen voor een meer inclusieve samenleving. Floriane Goosse en haar coauteurs hebben hoge ambities voor de toekomst. Hun werk toont aan dat academisch onderzoek een directe impact kan en moet hebben op de maatschappij. Internationale samenwerking, in het bijzonder met gerenommeerde instellingen in de voorhoede van technologische vooruitgang zoals de Universiteit Maastricht, versterkt de relevantie en innovatie van onderzoeksprojecten!