Onderzoek naar de didactiek van scheikunde is een relatief recent studiegebied aan de Universiteit van Namen. De URDiC is verbonden aan het onderzoeksinstituut IRDENa en heeft als doel de didactische processen te begrijpen die spelen tijdens onderwijs-leersituaties met betrekking tot de te onderwijzen inhoud van scheikunde. Dit onderzoek draagt dus zowel bij tot de opbouw van geavanceerde kennis op dit gebied als tot de ontwikkeling van nieuwe opleidingssystemen en innovatieve onderwijsmethoden.

De onderwijseenheid van de afdeling Scheikunde

  • Diane Baillieul
  • Jérémy Dehon
  • Isabelle Ravet
  • Philippe Snauwaert

Specifieke kenmerken van onderzoek aan URDiC

Het URDiC bestudeert voornamelijk de rol van talen in het onderwijs van scheikunde en hun implicaties voor de leerproblemen van leerlingen. Ons onderzoek concentreert zich op de analyse van problemen in het veld en richt zich ook op de beoordeling van vaardigheden in scheikunde en specifieke activiteiten zoals practica. Het onderzoeksgebied strekt zich uit van middelbaar tot hoger onderwijs.

Invloed op de samenleving

Onderzoek naar de didactiek van scheikunde beoogt van nature licht te werpen op problemen die in het schoolveld worden gesignaleerd. Zo kunnen deze studies leerkrachten en lerarenopleiders helpen bij het creëren en reguleren van hun didactische hulpmiddelen. Ze kunnen ook een hulpmiddel zijn bij de besluitvorming van de bevoegde autoriteiten op het gebied van onderwijs.