Projects and support

SETT support

Since 2019, the salon SETT "School, Education, Transformation, Technology" has welcomed Belgian and international experts to train teachers and nurture their reflections on issues surrounding digital in education. It is the largest French-speaking Belgian fair on this theme, bringing together teachers from all levels of education and all disciplines.

The University of Namur participates in the fair's scientific committee, selecting quality speakers and contributing with its most cutting-edge research.

Find here the members of the Chair who participate in the SETT scientific committee

The PRE-SETT 2025 workshop

Breaking the code(s): Beyond injunctions and paradoxes on digital in education

Pre-SETT date: January 22, 2025

Since 2019, the SETT trade show - "School, Education, Transformation, Technology" has welcomed Belgian and international experts to train teachers and nurture their thoughts on issues surrounding digital in education. It is the largest French-language event of its kind in Belgium, bringing together teachers from all levels of education and all disciplines. The University of Namur participates in the show's scientific committee, selecting top-quality speakers and contributing its own research to the themes addressed.

To strengthen this link between research and the field of education, the University of Namur's Chaire Educ0Num has also been organizing an annual scientific event since 2024, taking place the day before the show: the Pré-SETT. This takes the form of a study day and brings together researchers from a variety of disciplinary backgrounds to collectively advance scientific questioning, the results of which are then communicated more widely at the show.

This year, the Pré-SETT study day will focus on the theme: "Breaking the code(s): Beyond injunctions and paradoxes on digital in education".

Would you like to take part? Find the call for papers below.

Le Workshop PRE-SETT 2026

"Questionner les transformations par l'intelligence artificielle des cadres de l'enseignement !"

Dates du Pré-SETT : 28 & 29 janvier 2026

Lieu : Namur (Belgique)

Contexte

En décembre 2022, ChatGPT est lancé auprès du grand public. Après un relativement bon accueil à ses débuts, il est aujourd’hui largement et quotidiennement utilisé par les étudiant·e·s du supérieur et les élèves du secondaire, à côté d’autres applications d’intelligence artificielle générative (IAG). Que ce soit pour demander des explications sur la matière d’un cours, pour anticiper de potentielles questions d’examen, pour chercher des sources, pour aider à reformuler un texte, voire pour rédiger ou faire le travail, les usages se développent et se diversifient, considérés comme meilleurs ou pires selon les points de vue. Ils interrogent en même temps les cadres de l’enseignement actuels : le rôle de l’enseignant·e, voire son métier, sa relation aux apprenant·e·s, le rapport au savoir, les compétences à acquérir, les consignes pour les travaux et l’évaluation en général, la pédagogie et le processus d’apprentissage, etc.

Assez rapidement, des initiatives ont été mises en place et de nouveaux cadres ont été élaborés dans les établissements d’enseignement pour découvrir le potentiel de l’IAG à différents niveaux : pour l’apprentissage, pour la conception de cours et de supports, ou encore pour la réalisation d’évaluations.

L’édition 2026 du SETT donne une large place à ces retours d’expérience ainsi qu’aux réflexions que ce bouleversement génère. Étant donné la place qu’occupe la thématique de l’intelligence artificielle (IA) dans les préoccupations des enseignant·e·s aujourd’hui, il est important de prendre connaissance des expériences concrètes par des observations menées sur le terrain et d’analyser les discours sur ces transformations, qu’ils soient alarmistes ou fantasmant un futur inéluctable.

Pour démêler ce qui est de l’ordre de la réalité ou du fantasme et questionner les discours sur les transformations des cadres de l’enseignement portées par l’intelligence artificielle, le Pré-SETT invite ses contributeur·rice·s à s’interroger tant sur la portée de ces discours que sur le potentiel de transformation des IA. Les contributions pourront s’inscrire dans au moins l’un des axes de questionnement suivants, sans exclure d’autres thèmes possibles :

1) Les discours sur les usages de l’IA dans l’enseignement, leurs origines, les acteurs qui les soutiennent, leurs intentions, etc.

2) Les usages de l’IA par les enseignant·e·s et/ou les étudiant·e·s et la manière dont ils prennent place, s’opposent, détournent ou renforcent les cadres de l’enseignement actuels

3) Les perspectives d’évolution de l’enseignement et de l’apprentissage portées par l’IA, et les tensions entre ces évolutions et les cadres actuels.

Echéance pour les propositions : 10 novembre 2025

The activity book for technical and critical digital education

The site lists digital education activities linked to the "Formation Manuelle, Technique, Technologique et le Numérique" (FMTTN) repository, built as part of the "Pacte pour un enseignement d'Excellence" education reform.

School-IT

The School-IT project aims to develop an original "digital kit" for teachers wishing to try their hand at teaching IT in nursery, primary and secondary education. This kit is organized around "turnkey" activities, short in duration and mostly independent of each other, which teachers can easily set up within their classrooms.

Learn more...

Production of educational activities

  • Activities and teaching sequences created as part of the School-IT project - changing the vision of computing:

"Digital education" - introductory sequence to the operation of the computer

"Discovering a tangible system" - activities to educate about the operation of the computer, its peripherals and programming education

"Emotion synthesis" - artificial intelligence education activity

"Programming concepts" - introductory programming sequence

"Smart-city" - activities to discover the concept of "Smart-city"

"Concurrent programming" - concurrent programming education activity

"Programming concepts" - introductory programming sequence

"Smart-city" - activities to discover the concept of "Smart-city"

"Concurrent programming" - programming education activity concurrent programming education activity
"Robot programming" - introductory sequence to computers and programming

"In the skin of an algorithm" - recommendation algorithm education activity

  • Activities created as part of the Pacte Excellence Numérique project:

"Who is it? " - artificial intelligence education

"Playing with Playmobil to learn about cybersecurity" - cybersecurity education

"De Avonturen von Hergé" - Treasure hunt in the Hergé museum - Digital education for language learning

  • Activities created as part of the various PUNCH calls:

Call 2019: CodEmplify - Benoit Frenay

Call 2019: Gestural interaction - from concepts to longitudinal implementation - Bruno Dumas

Call 2017: Micro:Punch - Benoit Frénay, Julie Henry

Call 2013: Opening to the world - Anne-Sophie Collard (et al.)

MOOC: Aim for success, become a super student

PALEF: Online French language learning platform for jobseekers

REMEDIATIC: Remedial platform in math and French language for students aged 9 to 14