Equivalentie is een document dat het niveau bepaalt van studies die buiten België werden voltooid en toegang geeft tot een bepaald studieniveau in een instelling voor hoger onderwijs in de Federatie Wallonië-Brussel. Alle details hier.

Wie moet een verzoek om gelijkwaardigheid indienen?

• Studenten die niet in het bezit zijn van een diploma behaald in de Federatie Wallonië-Brussel en die zich willen inschrijven voor een bacheloropleiding (bachelier). Let op: een zogenaamde "korte type" gelijkstelling geeft je geen toegang tot de universiteit. Je wordt automatisch uitgeschreven en doorgestuurd naar een Haute École.
  • Studenten die niet in het bezit zijn van een diploma behaald in de Federatie Wallonië-Brussel en die zich willen inschrijven voor de agrégation de l'enseignement secondaire supérieur (AESS).

Alleen erkenning van gelijkwaardigheid met een specifieke academische graad maakt het mogelijk toelating tot de agrégation aan te vragen. Algemene equivalenties (van niveau) zijn niet voldoende en geven geen recht op toelating tot de Aggregation (beroepserkenning).

Uitzonderingen

Studenten die in het bezit zijn van een Europees en/of internationaal diploma zoals een Europees of internationaal baccalaureaat komen niet in aanmerking voor gelijkstelling.

Alleen diploma's met onderstaande logo's kunnen als zodanig worden erkend.

Europees Baccalaureaat

Een diploma uitgereikt door het Europees Bureau voor Baccalaureaten, het is een onderwijsprogramma voor internationale middelbare scholen in Europa. Dit diploma wordt in veel Europese landen erkend en is ontworpen om een verrijkt curriculum te bieden, met de nadruk op Europese talen en cultuur. Geslaagde studenten behalen een diploma dat hen toegang geeft tot hoger onderwijs in verschillende Europese landen, maar ook in andere regio's van de wereld.

Logo du baccalauréat européen

Internationaal baccalaureaat

Dit programma is gericht op het bieden van een allesomvattende en holistische opleiding. Het richt zich op de intellectuele, persoonlijke, emotionele en sociale ontwikkeling van leerlingen en moedigt hen aan om actieve, reflectieve leerlingen te worden die betrokken zijn bij hun gemeenschap. Studenten leggen externe examens af en krijgen een internationaal erkend baccalaureaatsdiploma dat toegang geeft tot hoger onderwijs aan veel universiteiten in de wereld.

Logo du baccalauréat international

Wanneer en waar moet ik mijn verzoek om gelijkwaardigheid indienen?

Je moet een aanvraag tot gelijkstelling van je diploma vóór 15 juli (voor het volgende academiejaar) indienen bij de Dienst Gelijkstellingen van de Federatie Wallonië-Brussel.

Hoe lang duurt het om een gelijkwaardigheid te verkrijgen?

De tijd die nodig is om een gelijkwaardigheid te verkrijgen kan variëren (de gemiddelde tijd is 4 maanden). Desalniettemin heb je de mogelijkheid om je aan te melden door een bewijs bij te voegen dat de aanvraag is ingediend bij de afdeling Gelijkwaardigheid.

Toelating zonder dit bewijs (of de gelijkwaardigheid) wordt niet geaccepteerd.

Zodra je de gelijkwaardigheid hebt ontvangen, stuur deze dan door naar inscriptions@unamur.be, zodat al je certificaten beschikbaar zijn.