Als je onderdaan bent van een niet-Europese Unie (HUE), moet je bewijzen dat je over voldoende financiële middelen beschikt om de studie- en verblijfskosten te dekken voor de duur van je studies om een visum op lange termijn te verkrijgen (of om je Belgische verblijfsvergunning te verlengen).

Welke documenten moet ik indienen?

Je moet een van de volgende documenten meenemen:

• Een beurscertificaat dat is uitgegeven door een internationale of nationale organisatie of door UNamur,
  • Een betalingsverbintenisformulier ingevuld door een garantsteller (bijlage 32),
  • Een bewijs van je eigen financiële middelen door een bepaald bedrag over te maken op een geblokkeerde bankrekening die door UNamur op jouw naam wordt beheerd.
.

Het te betalen bedrag

Om van deze laatste mogelijkheid gebruik te kunnen maken, moet je het door de Belgische wet vereiste bedrag (vastgesteld bij koninklijk besluit en jaarlijks geïndexeerd) overmaken op de bankrekening van de universiteit, na ondertekening van een bankgarantieovereenkomst. Na je aankomst maakt de universiteit maandelijks een deel van dit bedrag over op een bankrekening die je in België opent.

Voor het academisch jaar 2023-2024 is dit bedrag €789 netto per maand, geïndexeerd in 2024-2025 (bedrag op dit moment nog niet bekend), waarbij je de administratiekosten (€150) moet optellen.

Let op: het inschrijfgeld is niet inbegrepen in het bestaansminimum. Het inschrijfgeld voor de universiteit komt hier nog bij.

Ter indicatie: voor het academisch jaar 2023-2024 bedroeg de toezegging voor de bankgarantie €9468 (12 x €789).

Ter informatie: de genoemde bedragen zijn niet voldoende om al je daadwerkelijke kosten voor levensonderhoud in België te dekken.

De procedure

U kunt een bankgarantie aanvragen zodra uw aanvraag voor toelating tot UNamur is geaccepteerd.

1. Het aanvragen van een geblokkeerde rekening gaat alleen per e-mail.
  2. Na ontvangst van uw e-mail ontvangt u een overeenkomst als antwoord, die u invult, ondertekent en terugstuurt.
  3. Na ontvangst van de overboeking EN de ingevulde en ondertekende overeenkomst stuurt Enrolment Services het bankgarantiebewijs (solvabiliteitsbewijs) naar je studentenmailbox.
  4. Je vult dit solvabiliteitsattest in met je bankgegevens en stuurt het terug
  5. Elke maand ontvang je je maandelijkse betaling van UNamur, conform de voorwaarden van de overeenkomst.
  6. Als je geen studievisum krijgt en je je voor 1 december officieel terugtrekt uit je studie, zoals aangegeven op het terugtrekkingsformulier, houdt UNamur €400 in als administratiekosten. UNamur zal het openstaande saldo van de bankgarantie en de inschrijvingskosten vooraf terugbetalen (het bedrag van € 200, d.w.z. de administratieve kosten in verband met de analyse van je inschrijvingsdossier, wordt ook ingehouden)

Enkel contactadres: comptabilite.inscriptions@unamur.be