Door middel van PUNCH heeft de Universiteit van Namen zich uitgerust met een vernieuwd onderwijsproject geformuleerd in 5 assen. Een visie op onderwijs waar docenten nu worden uitgenodigd om naartoe te bewegen.

As 1: De programma-aanpak bevorderen

Docenten uitnodigen om van een op hun opleiding gerichte preoccupatie over te stappen op het opbouwen van een studieprogramma op basis van een collegiale definitie van het opleidingsproject.

De programma-aanpak bleek al snel een voorwaarde voor de harmonieuze ontwikkeling van onderwijsvernieuwingen. De ontwikkeling van nieuwe pedagogische hulpmiddelen door geïsoleerde docenten, hoe kwalitatief ook, leek onvoldoende.

Pedagogische innovatie heeft ook baat bij de ontwikkeling binnen een dialoog, sturing en collectieve visie die door het programmateam wordt gedragen.

Deze eerste as van PUNCH nodigt docenten uit om hun pedagogische voorkeuren, die vaak gericht zijn op "hun" cursus, te verbreden en meer betrokken te raken bij een algemeen opleidingsprogramma.

Deze benadering ondersteunt het idee om een cursusprogramma te baseren op een collectief gedefinieerd opleidingsproject: te verwerven kennis en vaardigheden, specifieke kenmerken van het programma, waarden die door het programmateam worden gedragen. Het doel is dan dat docenten de doelstellingen en methoden van hun cursussen onderzoeken in het licht van deze programmadoelstellingen, maar ook om meer collegiaal te werken aan pedagogische innovaties.

Deze benadering ondersteunt het idee om een cursusprogramma te baseren op een opleidingsproject dat collegiaal is gedefinieerd: te verwerven kennis en vaardigheden, specifieke kenmerken van het programma, waarden die worden gedragen door het programmateam.

Gebied 2: Actieve methoden bevorderen

"Leren door te doen" is ongetwijfeld het basisprincipe van actieve methoden.

Flipped classrooms, peer instruction, probleemgestuurd leren, samenwerkend leren, discussieleren, projectgestuurd leren, rollenspellen... Er zijn zoveel ingrediënten van deze tweede as van PUNCH die leerkrachten uitnodigen om, wanneer de context dit rechtvaardigt, hun toevlucht te nemen tot methoden die leerlingen meer in het middelpunt van hun leren plaatsen. Het doel is om hen te bewegen van een passieve situatie van informatie ontvangen naar een actieve houding van het construeren en/of manipuleren van leren. Als deze methoden goed doordacht en correct geïmplementeerd zijn, ondersteunen ze de motivatie van studenten, geven ze betekenis aan het leren en stimuleren ze het vasthouden van kennis en het ontwikkelen van vaardigheden. Ze maken het mogelijk om trainingen aan te passen aan individuele behoeften door methoden te diversifiëren en aan te passen aan het tempo van elke student, vooral door het gebruik van video's en digitale media. Actieve methoden gaan dus hand in hand met de promotie van e-learningsystemen. Bovendien hebben deze methoden een impact op het werk van de leerkrachten (voldoening, plezier, intellectuele interesse, samenwerking, enz.

As 3: Bevorderen van interdisciplinariteit en openheid naar de wereld

De Universiteit Namen ondersteunt een meer multidisciplinaire en interdisciplinaire visie op onderwijs. Openheid voor de wereld heeft tot doel de muren af te breken die de universiteit al te vaak scheiden van de burgermaatschappij en het contact met de buitenwereld te waarderen als een bron van leren (via stages, projecten met een externe sponsor, bezoekende professionals, diverse extra-academische activiteiten zoals vrijwilligerswerk, museumbezoek, het bijwonen van conferenties, enz.) Naast het verwerven van professionele vaardigheden heeft deze openheid de verdienste dat het de professionele identiteit van studenten opbouwt, een rijkere visie op de wereld om hen heen ontwikkelt en leerprestaties actief mobiliseert. Openstaan voor de wereld is ook het idee, dicht bij "service learning", om de burgeridentiteit van studenten op te bouwen via maatschappelijk nuttige activiteiten die ook bronnen van leren zijn.

Gebied 4: Leren van studenten beoordelen

Respect voor consistentie tussen de doelstellingen, de toegepaste onderwijsmethoden en de beoordeling.

Jury's soms in verschillende talen, resultaten die naar externe sponsors worden gestuurd, continue en formatieve beoordeling, peer assessment, interdisciplinaire co-beoordeling... De PUNCH-projecten hebben de waarde aangetoond van het veranderen van beoordelingsmethoden om de impact van nieuwe methoden op het leren te begrijpen, op de beheersing van vaardigheden op hoog niveau, op het vermogen om verbanden te leggen... Het gaat dus om het ondersteunen van vormen van innovatie in beoordeling die het mogelijk maken om prestaties te waarderen die gisteren misschien te impliciet waren. We moeten dus voorzichtig zijn om een goede afstemming te behouden tussen doelstellingen, methoden en beoordeling.

Prioriteit 5: Informeren en aanmoedigen van voortdurende uitwisselingen over onderwijsinitiatieven

Delen van onderwijspraktijken en deze tot onderwerp maken van onderzoek en publicaties.

De verspreiding van PUNCH-assen is grotendeels afhankelijk van "olievlekwerking". Het is daarom belangrijk om het delen van ervaringen, ideeën en praktijken te ondersteunen door uitwisselingsruimten te bestendigen en te versterken. Het is ook belangrijk om vernieuwers te waarderen en te erkennen in hun inspanningen om kwaliteitsonderwijs aan te bieden. Dit delen moet ondersteund worden, zowel door interne evenementen (middagsessies, pedagogische dagen, conferenties, etc.) als door externe evenementen (pedagogische symposia, etc.). Het gebruik van communicatiemiddelen zoals video moet ook worden aangemoedigd. Om deze dynamiek aan te wakkeren, nodigt PUNCH leerkrachten uit om een SOTL-perspectief (Scholarship Teaching and Learning) aan te nemen en hun onderwijspraktijk onderwerp te maken van onderzoek en publicaties; de PUNCH-eenheid is er om hen te ondersteunen.