De FaSEF biedt theoretische en praktische training ter voorbereiding op de CAPAES voor docenten die op contractbasis werkzaam zijn bij een Haute-École of in het hoger onderwijs voor sociale promotie buiten de pedagogische categorieën.

.

Informatie over CAPAES

Doelpubliek

Het CAPAES is een verplicht certificaat, bij decreet georganiseerd door het FWB, waarmee leraren die al werken in een Haute-École of in het hoger onderwijs voor sociale promotie een aangepaste onderwijsbevoegdheid kunnen behalen.

Deze voorwaarde is vastgelegd in circulaire 9021 van 7/09/2023.

AANWIJZING! Voor docenten inpedagogische categorieën die pedagogiek, didactiek of opleiding geven aan en door de praktijk, is de vereiste kwalificatie de Master of Specialisation in Teacher Education (MSFE).

Organisatie

Wij organiseren de CAPAES in samenwerking met ITN Namen.

Het lesrooster is gespreid over een jaar en bestaat alleen uit avondlessen (dinsdag en donderdag). Houd er rekening mee dat gespreide lesroosters niet langer mogelijk zijn als gevolg van het Landschapsdecreet.

Aan het eind van de cursus moet je een geïntegreerde opdracht hebben die gebaseerd is op je beroepspraktijk. Deze vormt het belangrijkste onderdeel (onderwijscomponent) van het beroepsdossier waarmee je het certificaat

circulaire 9021 van 7/09/2023

informatie over het indienen van de aanvraag

Vrijstellingen voor cursussen

Een aantal onderwijsbevoegdheden geeft recht op een verminderd lesrooster (vrijstelling van de cursussen "Inleiding tot de pedagogiek van het hoger onderwijs" en "Inleiding tot de volwasseneneducatie"). Deze lijst kan hier worden geraadpleegd: Art. 6. § 5. van het decreet van 17/07/2002.

Contact

Het secretariaat ontvangt u graag op afspraak: secretariat.fasef@unamur.be

Het volgen van een vervolgopleiding

Een complementair masterdiploma pedagogie universitair en hoger onderwijs.

  • betrokkene: docent hoger onderwijs in het bezit van een tweede universitair diploma. Mogelijke bruggen voor houders van de CAPAES.
  • Doelstelling nagestreefd : de eigen onderwijspraktijk in vraag stellen, analyseren en verbeteren, rekening houdend met de veranderingen in het onderwijs (diversifiëring van de studentenpopulatie, verwachte kwalificaties van hoog niveau...).
Afbeelding
fasef etudes

De CAPAES-syllabus

Met een theoretische component gericht op de sociaal-politieke, psycho-relationele en pedagogische assen, evenals een praktische component gebaseerd op coaching en analyse van de praktijk, is het CAPAES-programma ontworpen voor docenten die al werkzaam zijn in een Haute-École of in het hoger onderwijs voor sociale promotie.

.

Neem contact op met

Secretariaat

Faculteit Onderwijs- en Opleidingswetenschappen