De onderzoeksactiviteiten binnen de onderzoekseenheid Didactiek van de Natuurkunde (LDP) situeren zich specifiek op het vlak van het leren van deze discipline.

Al enkele jaren is het LDP specifiek geïnteresseerd in de moeilijkheden die leerlingen en studenten ondervinden bij het leren van natuurkunde. De didactiek van de natuurkunde is specifiek geïnteresseerd in de elementen die intrinsiek zijn aan de onderwezen disciplinaire inhoud en die echteepistemologische obstakels vormen voor de constructie van kennis. Omdat natuurkunde sterk geconceptualiseerd is, is het bijzonder moeilijk te begrijpen, te leren en dus te onderwijzen. Deze belemmeringen voor het leren komen bij leerlingen vooral aan het licht door de mobilisatie van hun zogenaamde primaire of spontane opvattingen. Dezeprimitieve kennis, over het algemeen onjuist, wordt gegenereerd tijdens redeneringen die als naïef worden omschreven, omdat ze gemakkelijk te mobiliseren zijn, maar wetenschappelijk onjuist. Als we in staat zijn om deze onjuiste redeneerpatronen bij leerlingen, die primaire concepties genereren, te detecteren, kunnen we onderwijsmiddelen opzetten, een effectievere didactische techniek om het leren te verbeteren. Het gebruik van een videocapsule van een natuurkundig experiment is bijvoorbeeld niet zo efficiënt als we in eerste instantie zouden denken.