De getuigenissen van deze leerkrachten zijn gegroepeerd volgens hun belangrijkste kenmerken.

Asynchroon afstandsonderwijs

Het is gebaseerd op het gebruik van media (becommentarieerde ppt, video's) en geeft de student de vrijheid om de tijd te volgen. Deze vorm van onderwijs komt overeen met de methode die bekend staat als het asynchrone gemedieerde hoorcollege.

Hybride onderwijs en afstandsonderwijs met behulp van video's in Histologie

Al een aantal jaren experimenteren Caroline Canon en haar collega-assistenten van de cursus Histologie met het gebruik van videocapsules in een flipped classroom-formaat, aanvankelijk in hybride modus, daarna in de context van beperking, in 100% afstandsmodus . Onder de positieve elementen die naar voren komen, wijst Caroline Canon op actiever en diepgaander werken aan het onderwerp, waardoor rijkere uitwisselingen tussen studenten en docenten mogelijk worden. Key words: flipped classroom, video's, becommentarieerde PPT.

Getuigenis van Caroline Canon

Meer portretten
Ce qu’il y a de positif c’est qu’on travaille à l’autonomie de l’étudiant. Cela permet un travail plus en profondeur dans la mesure où après avoir visionné la vidéo certains venaient avec des questions. Et surtout cela permet un gain de temps sur les lames. Les assistants ont plus de temps pour les accompagner, répondre à leurs questions.
Caroline Canon
Maître en didactique en Faculté de médecine
Inhoud bekijken

Live afstandsonderwijs

Het is gebaseerd op het gebruik van media om interactiviteit mogelijk te maken en wordt synchroon gegeven. Deze vorm van lesgeven komt overeen met de methode die bekend staat als synchroon gemedieerd lesgeven.

Live distance teaching en collaborative student work

In haar cursus "Regelgeving en technologische innovaties" koos Elise Degrave voor live en collaborative teaching tijdens de opsluiting. Om de studenten actief te krijgen, kregen ze vooraf opdrachten om uit te voeren. Tijdens de cursus werden de studenten, na een omlijsting door de docent, uitgenodigd om op afstand met elkaar van gedachten te wisselen over de regulering van dezelfde technologie en een samenvatting van hun uitwisselingen aan de anderen te presenteren. "Dit is een cursus die traditioneel erg interactief is. Ik heb veel tijd ingeruimd voor uitwisselingen tussen studenten en dat wilde ik niet verliezen door over te schakelen op afstandsonderwijs ", deelt Elise Degrave.

Het geflipte klaslokaal

Het keert de traditionele volgorde van onderwijsactiviteiten om. Zo worden de onderwijsactiviteiten thuis uitgevoerd en de toepassingsactiviteiten in het klaslokaal. De flipped classroom kan 100% op afstand plaatsvinden of hybride zijn.

Voorbereidende cursussen vreemde talen omzetten in afstandsonderwijs

Tijdens voorbereidende taalcursussen ontwikkelden Marc Miceli en zijn collega's bij ELV een systeem voor afstandsonderwijs gebaseerd op het principe van de flipped classroom. Na een voorbereidingsperiode werkten de studenten live in grote en kleine groepen met behulp van de TEAMS 'kanalen'. De interactie die het systeem mogelijk maakte, werd zeer gewaardeerd door de studenten. Key words:flipped classroom, subgroepwerk, interactiviteit, actieve methoden, TEAMS-kanalen.

Getuigenis van Marc Miceli

Meer portretten
Le plus positif c’est que toute cette expérience me sert beaucoup pour donner cours à distance. Je reprends systématiquement cette structure en trois temps : un temps collectif, un temps de travail en petits groupes puis un temps de conclusion tous ensemble. C'est efficace. Avoir pu développer une dynamique de groupe est un grand avantage.
Marc Miceli
Maître de Langues à l'École des langues Vivantes
Inhoud bekijken

Lesgeven via leertraject

Het bestaat uit het aanbieden van een serie lesactiviteiten die studenten moeten voltooien, met verplichte mijlpalen.

Op afstand lesgeven aan een zeer grote groep

Tijdens voorbereidende cursussen voor toelatingsexamens voor geneeskunde en tandheelkunde ontwikkelde Paul Bouhy een afstandsonderwijssysteem voor scheikunde gebaseerd op leerpaden. Dit systeem bleek geschikt voor zeer grote cohorten (rond de 700 studenten) met een heterogene bagage. Key words: onderwijspaden, becommentarieerde powerpoint, MCQ's.

De projectaanpak op afstand

Deze lesmethode is gebaseerd op een project dat de leerlingen moeten uitvoeren. Dit project stimuleert hen om vraagtekens te zetten bij de kennis of vaardigheden die ze moeten ontwikkelen en zet hen aan om oplossingen te zoeken. Het project verankert het leren in het echte leven en geeft het betekenis.

Coaching bij samenwerken op afstand

Als onderdeel van de blok 1-projecten reorganiseerde Lhorie Pirnay de coaching voor groepswerk van studenten met behulp van de TEAMS-tool en de bijbehorende kanalen. Key words: projectmatige aanpak, Leren door doen, Teams.