Deze inventaris is het resultaat van een werk van lange adem en werd opgesteld aan het begin van het Pedagogisch innovatieplan van UNamur,

Het Pedagogisch innovatieplan is het resultaat van een institutionele observatie van het verschijnen van nieuwe (of meer gevarieerde) pedagogische methoden binnen ons onderwijs. Over deze observatie is intern nagedacht (Eenheid ICTE, Eenheid PUNCh, Dienst Universitaire Pedagogiek, Pool Voortgezette Opleiding, enz.), waarbij de noodzaak van een diepgaandere analyse van het veld werd gezien.

De Cellule PUNCH begon daarom haar pélerinage naar de faculteiten, om decanen, onderwijscoördinatoren, docenten en studenten te ontmoeten om de huidige behoeften op dit gebied binnen de onderwijspraktijk in kaart te brengen.

De synthese van deze behoeften heeft twee elementen opgeleverd:

  1. Het digitale stimuleringsplan (in samenhang met het RRF Numérique onder leiding van de Cellule TICE);
  2. Het pedagogische innovatieplan, als volgt gestructureerd:

De uitdagingen

  • De transformatie van onderwijspraktijken begeleiden
  • Studenten opleiden voor de wereld van morgen;
  • Het potentieel van digitale technologie verkennen;
  • Een dynamiek van onderwijsvernieuwing bevorderen.

Tags

Digitale technologie ten dienste stellen van interactieve en actieve methoden, d.w.z.:

  • De interactie met studenten bevorderen;
  • Groepswerk ondersteunen;
  • Actieve methoden bevorderen;

De waarde van nabijheid versterken:

  • Tussen leerlingen onderling
  • Met de leraar

Uitbreiding van het aantal manieren waarop het leren van leerlingen wordt beoordeeld:

  • Initiëren van nieuwe methoden
  • Focussen op begrip

Bevorderen van aandacht voor openheid voor de wereld en aandacht voor sociale gelijkheid, waarbij iedereen toegang krijgt tot de nieuwe onderwijsmethoden.

Voorstander van de SOTL-benadering (Scholarship of Teaching and Learning):

  • Zijn eigen onderwijs beschouwen als een object van "onderzoek"
  • De kwaliteit van onderwijsinnovaties meten

Operationalisering

Hoe gaan we deze verschillende uitdagingen aan?

  • Door de aanwezigheid en mobilisatie van interfacultaire diensten;
  • Door een ondersteuningsdienst voor faculteiten te garanderen;
  • Door ondersteuning te bieden aan docenten/assistenten;
  • Door een waakhond voor onderwijspraktijken te activeren;
  • Door oproepen tot het indienen van projecten;
  • Door vooraf vast te stellen wat er al bestaat → veldonderzoeken.

Deze structuur heeft geleid tot verschillende projecten, waaronder het project dat ons bezighoudt: de inspirerende praktijktour.

Een definitie van innovatie die specifiek is voor UNamur (overgenomen uit verschillende bronnen)

In het pedagogisch innovatieplan:

"Innovatie vloeit voort uit een intentie en voert een of meer acties uit die gericht zijn op het veranderen of wijzigen van iets (een toestand, een situatie, een praktijk, methoden, een operatie), op basis van een diagnose van ontoereikendheid, ongeschiktheid of ontevredenheid met betrekking tot de te bereiken doelen, resultaten, werkrelaties. "

Een bijeenkomst met docenten van UNamur (deze bijeenkomsten worden voortgezet in 2023-2024)

Aantal ontmoetingen met docenten
Rechten14
Economie en Management en management24
Filosofie en geesteswetenschappen10
Wetenschappen26
Onderwijs en technologie Technologie7
School voor moderne talen10
Computing6
Medicine9
Totaal

Een beschouwing over de definitie van onderwijsinnovatie reflectie op de definitie van onderwijsinnovatie aan de hand van verschillende criteria

De criteria:

  • nieuwheid,
  • verandering,
  • reflectie,
  • toepassing,
  • verbetering,
  • menselijke relaties
  • technologie in relatie tot pedagogie.

De verspreiding van institutionele pedagogische innovatie

Met name door:

PUNCh Sessions

Communities of practice over bepaalde pedagogieën: simulatie, rollenspel, enz.

Een groot banket van inspirerende pedagogische praktijken

Op het banketmenu:

  • Institutionele definitie van pedagogische innovatie
  • Presentatie van onze aanpak
  • Inspirerende peer-to-peer workshops
  • Overdraagbaarheid