De school behandelt de optimalisatie van berekeningen op verschillende soorten hardware (CPU, GPU), met hun respectievelijke kenmerken, architecturen en knelpunten. Er worden generieke optimalisatiemethoden behandeld die toepasbaar zijn op alle soorten hardware, evenals de verschillende bibliotheken, technologieën en talen die beschikbaar zijn om de best mogelijke prestaties te behalen. Idealiter de topprestaties van de machine.

• Beschouwde hardware: CPU, GPU.
  • Beschouwde talen: C++17, C++20, CUDA, Fortran, Rust, Python
  • Bibliotheken: SYCL, Eve, Numpy, cunumerics, legate, Jax, Thrust.
  • Compilers: G++, Clang++, nvc++, gfortran, nvfortran, dpc++.
  • Profileringstools: Valgrind, Maqao, Perf, NSight, Malt en NumaProf

Alle methoden worden geïllustreerd aan de hand van eenvoudige voorbeelden, zoals Hadamardproducten, reducties, barycentreberekeningen en matrixproducten, om te worden toegepast op één probleem: de simulatie van een Gray Scott-reactie. Dit probleem is eenvoudig genoeg om snel te begrijpen en complex genoeg voor compilers om het moeilijk te optimaliseren zonder hulp. Elke methode wordt onderverdeeld in eenvoudige versies, waarbij standaardopties worden gebruikt, en een of meer geavanceerde versies, zodat de voor- en nadelen kunnen worden besproken en gekwantificeerd.

Voor meer informatie over de inhoud kunt u de website van de school

Op de satellietlocatie van de Universiteit van Namen profiteert u van de volgende voordelen:

• Interactie met officiële LAPP-trainers;
  • Groepsondersteuning en een goede werksfeer;
  • Lunch en een drankje aan het einde van de dag op de eerste dag;
  • Je kiest zelf wat je ter plaatse wilt volgen. We moedigen je aan om de eerste dag te komen, maar de andere dagen stel je je eigen programma samen.

Om je in te schrijven voor de satellietlocatie van UNamur: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScxikCQTfsQl9zZfnidm4xLSuDpdJGcgyLKOfJ2wo4VMgrgRw/viewform