De carrières van vrouwelijke studenten worden vaak geassocieerd met hun academische inzet, d.w.z. hun prestaties bij beoordelingen en hun serieuze betrokkenheid bij hun studie. Het moet echter gezegd dat extra-academisch engagement, d.w.z. de betrokkenheid van studenten bij activiteiten buiten het strikt academische kader, een essentiële dimensie is van hun algemene vorming en meer bepaald van de ontwikkeling van soft skills.

Het belang van dit engagement waarderen is dan ook een beleidsfocus die aan de Universiteit van Namen werd ontwikkeld omdat een universitaire opleiding ook gevoed wordt door praktijkervaring, sociale betrokkenheid en persoonlijke ontwikkeling.

Fête del'Université 2024 - activités étudiantes engagées

De verschillende soorten verplichtingen

Fête del'Université 2024 - activités étudiantes engagées

Algemene Studentenvergadering (SGM)

Als officieel orgaan dat de studenten van de Universiteit van Namen vertegenwoordigt en animeert, vertegenwoordigt het hen op de verschillende besluitvormingsniveaus van UNamur en beheert het de animatie van de campus van Namen.

De Studentenraad

Elk jaar worden 40 studenten van de verschillende faculteiten van de universiteit gekozen als studentenvertegenwoordigers. Ze nemen deel aan debatten en houden werkgroepen (GT) over verschillende onderwerpen, met als doel meer dan 7000 studenten te vertegenwoordigen.

Project Kots (KàPs)

Een plek waar een groep studenten, meestal tussen de 6 en 9 personen, samenkomt. Naast het samenwonen in dezelfde gemeenschapsaccommodatie voeren de studenten een project uit dat hen na aan het hart ligt.

Cirkels en partners

Een ruimte die beschikbaar wordt gesteld aan studenten binnen elke faculteit, wijst bij uitbreiding de studenten aan die verantwoordelijk zijn voor het beheer van de ruimte en het organiseren van activiteiten voor leden van de universitaire gemeenschap.

De Interregionale Raad (CIR)

Verantwoordelijk voor het soepel laten verlopen van de doopactiviteiten (bleusailles), maar ook voor het organiseren van de doop met de regionals. Daarnaast houdt de CIR de verschillende activiteiten van de regio's en hun interne werking in de gaten.

Tijdschriften

Spectakels eren hun meest emblematische leraren.

Student bedrijven

JEN, CSLabs, ...

Andere activiteiten

Cursusafgevaardigden, deelname aan besluitvormingsorganen van de instelling, enz.

De 3 principes van de beoordelingsprocedure

1. De gemarkeerde vaardigheden moeten wetenschappelijk zijn geselecteerd. Er is een partnerschap gesloten met de Universiteit van Ottawa voor het gebruik van hun uOCompétences-model.
  2. Reflectieve analyse als methode om beoordeelbare objecten te produceren maakt het mogelijk

- om het gebrek aan begeleiders op te vangen dat nodig zou zijn als we onze toevlucht zouden nemen tot externe beoordeling.

3. Het programma wordt afgesloten met een bijlage bij het diploma die de student kan gebruiken bij sollicitatiegesprekken, het schrijven van een cv, enzovoort.

De 5 fasen van de beoordelingsprocedure

Stap 1

Er wordt een eerste training voorgesteld om de aard van transversale vaardigheden beter in kaart te brengen. In overleg met de University of Ottawa gebruiken we hun uOCompetencies-model. Studenten krijgen theoretische uitleg en een hele reeks toepassingsoefeningen. Dit onderdeel moet worden gevalideerd (indicatieve beoordeling) om door te kunnen gaan naar fase 2.

Fase 2

Er wordt een tweede cursus voorgesteld, met als doel studenten te laten kennismaken met de mechanismen van reflectief schrijven. We zullen gebruikmaken van onderzoek dat is ontwikkeld binnen de Universiteit van Namen (Hoe de reflectieve benadering ondersteunen? | De Boeck Supérieur). Studenten krijgen theoretische uitleg en een hele reeks toepassingsoefeningen. Dit deel moet worden gevalideerd (indicatieve beoordeling) om naar fase 3 te kunnen gaan.

Fase 3

Er wordt een eerste certificerende taak van de leerlingen gevraagd. Dit houdt in dat de studenten een reflectief stuk schrijven waarin ze de verworven vaardigheden benadrukken, met inachtneming van de principes die ze tijdens de twee cursussen hebben geleerd.

Stage 4

Een tweede certificerende taak wordt van de studenten gevraagd. Deze bestaat uit het mondeling verdedigen van de schriftelijke opdracht voor een jury, waarbij de in de twee cursussen verworven principes worden gerespecteerd.

Stap 5

Als de twee opdrachten zijn gevalideerd, geeft de universiteit een officieel certificaat uit dat bij het reflectieve schrijven wordt gevoegd. Dit certificaat wordt bij het diploma van de student gevoegd.

Het team

Het project valt onder de verantwoordelijkheid van de vicerector Studentenzaken. Hij wordt ondersteund door leden van de departementen (VéCU, ADEN, ADCOM), afhankelijk van de relevantie van de vaardigheden die zij leveren.

François-Xavier Fievez

Neem contact op met