Studenten aan de Universiteit van Namen zetten zich in om hun opleiding zin te geven. Ontdek service-learning!

Service-Learning - leren door dienstverlening in het Frans - is een onderwijsaanpak die tot doel heeft maatschappelijk engagement te integreren in het traditionele academische onderwijs. Het doel is dat studenten deelnemen aan een project of betrokken raken bij een organisatie waarvan de missie betrekking heeft op maatschappelijke kwesties, zoals sociale rechtvaardigheid, migratie of het milieu.

De Universiteit van Namen maakt deel uit van het Uniservitate-netwerk.

Wat is Uniservitate?

Uniservitate is een organisatie die als doel heeft om Service-Learning in katholieke instellingen voor hoger onderwijs wereldwijd te promoten. Het initiatief, ondersteund door PORTICUS en het Latijns-Amerikaanse Centrum voor Service-Learning (CLAYSS), wil instellingen aanmoedigen om geïntegreerd onderwijs aan te bieden aan studenten. Door hun studie kunnen deze studenten systematische veranderingen in onze samenleving teweegbrengen door actief betrokken te raken bij de aanpak van de problemen van onze tijd.


UNamur is een van de dertig universiteiten die worden ondersteund door het Uniservitate-netwerk. De universiteit krijgt daarom steun voor de institutionalisering van Service-Learning. Dit netwerk is georganiseerd in 7 regio's: Azië en Oceanië, Latijns-Amerika, Noord-Amerika, Noordwest-Europa, Zuidwest-Europa, Midden-Oost-Europa en het Midden-Oosten, en Afrika. Elke regio wordt voorgezeten door een "verantwoordelijke" instelling, een centrale hub.

Dienen, leren, reflecteren

Dienstbaar leren is gebaseerd op drie pijlers: "Dienen", "Leren" en "Reflecteren". Studenten geven iets terug aan de maatschappij door zich in te zetten voor een specifieke gemeenschap of door deel te nemen aan een solidariteitsproject. Deze engagementervaring wordt uitgevoerd in samenwerking met een VZW, een NGO of een lokale sociale onderneming. Het stelt studenten in staat om zich open te stellen voor de wereld, verantwoordelijkheden op te nemen en zich bewust te worden van hun rol in de samenleving. Studenten kunnen vervolgens reflecteren op hun ervaring, waarbij ze kritische en gestructureerde feedback krijgen, en zo academisch, maatschappelijk en persoonlijk leren.

Dienstbaar zijn

Dienstbaar zijn aan de maatschappij doe je door middel van vrijwilligerswerk. Studenten leveren een belangrijke bijdrage aan de gemeenschap. Ze voorzien in een echte maatschappelijke behoefte die door de partnerorganisatie wordt aangegeven. Hun inzet moet gebaseerd zijn op het concept van horizontale solidariteit: de relatie met de begunstigden is wederkerig en wederzijds voordelig.

Leren

Academisch leren wordt versterkt door de verbanden die studenten leggen tussen de realiteit van de sociale kwestie en de cursusinhoud. Service learning is gericht op de algemene persoonlijke ontwikkeling van studenten. Burgerbetrokkenheid stelt hen in staat om nieuwe waarden te verwerven, zich open te stellen voor de wereld en de confrontatie aan te gaan met hun oorspronkelijke overtuigingen. Ze ontwikkelen verschillende interpersoonlijke vaardigheden, nemen verantwoordelijkheden op zich en leren over burgerschap.

Reflecteren

De "Reflectie" component van Service Learning is essentieel en zorgt vooral voor een link tussen service en leren. Studenten gebruiken hun theoretische kennis en leren van hun service-ervaringen. Een proces van reflectie is nodig doorheen het hele leerprogramma. Daarom wordt er tijd uitgetrokken voor kritische, gestructureerde en intentionele reflectie. Dit maakt het mogelijk om het leren voortdurend te evalueren, door ervaringen te vertellen en de aanvankelijke verwachtingen te vergelijken met de eindresultaten.

Afbeelding
Aide à la réussite - Philosophie

Trainingen die onder Service-Learning vallen

Vind hier de cursussen die al Service-Learning activiteiten aanbieden.

Contacten

Afdeling Geografie

Sabine Henry - Academisch adviseur

PUNCH

Amélie Tonneau - Onderwijsondersteuning

PUNCH

Charlotte Sine - Onderwijsondersteuning

Contacten

VECU

Alice Zune - Links met verenigingen en studenten

FUCID

Maxime Giegas - Reflecterende activiteiten