De Universiteit van Namen, gevestigd in de Waalse hoofdstad, stelt de mens centraal in haar prioriteiten. Deze menselijke dimensie is de schakel die de waarden uit de jezuïetentraditie overstijgt: openheid, uitmuntendheid, duurzaamheid en vrijheid.

Boodschap van de rector

Een kwaliteitsaanpak is een engagement dat er in essentie op gericht is alle leden van de universitaire gemeenschap erbij te betrekken. Door deze benadering in onze instelling te promoten, nodigen we iedereen uit om actief bij te dragen, zowel aan het definiëren van onze 'kwaliteitsdoelstellingen' als aan het implementeren van onze voortdurende verbeterprojecten. Onze kernwaarden van participatie en collectieve intelligentie komen zo volledig tot uitdrukking in de kwaliteitsaanpak bij UNamur.

Deze betrokkenheid van iedereen zal ons in staat stellen te evolueren naar een efficiëntere instelling, met processen die worden gedefinieerd of opnieuw gedefinieerd om zo goed mogelijk tegemoet te komen aan de behoeften van iedereen en om de uitdagingen van onze voortdurend veranderende wereld aan te gaan. Onze prioriteiten moeten echter realistisch en concreet blijven om onze middelen te sparen. Een betere organisatie en het beschikbaar stellen van efficiëntere IT-tools moeten het op termijn mogelijk maken om de administratieve last voor het personeel te verlichten, zodat zij zich kunnen concentreren op hun fundamentele taken: onderwijs, onderzoek en dienstverlening aan de samenleving.

Tot slot staan de mensen voor wie we werken ook centraal in onze kwaliteitsaanpak. Of het nu gaat om studenten, onze publieke en private partners of, meer in het algemeen, de spelers in de maatschappij om ons heen op regionaal, nationaal of internationaal niveau, iedereen zal profiteren van de voortdurende en constante verbetering van onze organisatie, instrumenten en processen.

Waarden

  • L'openheid naar de wereld in haar missies om kennis te creëren en over te dragen, maar ook in haar opvatting van relaties met anderen.
  • De uitmuntendheid die wordt nagestreefd in elk van haar missies, in een resoluut menselijke benadering, die nabijheid, solidariteit en respect inhoudt.
  • Een verantwoordelijke speler in het opbouwen van een samenleving die ecologisch, sociaal en maatschappelijk duurzaam is. Zij streeft naar het welzijn van elk van haar leden: studenten, onderzoekers, docenten en personeel.
  • De vrijheid van meningsuiting door de autonomie en verantwoordelijkheid van individuen te verdedigen. Het moedigt collectieve intelligentie, het creëren van kennis en innovatie aan.

Kwaliteit en wereldwijde strategie

In overeenstemming met haar waarden heeft de Universiteit van Namen gedefinieerd hoe haar kwaliteitsbenadering past in haar algemene strategie door de wens om:

  • zich positioneren in het landschap van de Federatie Wallonië-Brussel, met een duidelijke, gedeelde en erkende identiteit, door ambitieuze en zinvolle opleidingen aan te bieden, door geavanceerd onderzoek te blijven ontwikkelen en door haar internationalisering voort te zetten in overeenstemming met haar specifieke kenmerken ;
  • ontwikkelen, door steeds aantrekkelijker te worden voor studenten, onderzoekers en personeelsleden;
  • de cultuur van nabijheid versterken en een kwaliteit van leven op de campus garanderen, door middel van duidelijke en transparante communicatie die het mogelijk maakt de banden tussen iedereen weer aan te halen, door erkenning van de rollen en opdrachten van iedereen binnen de instelling;
  • instrumenten ontwikkelen die bijdragen aan deefficiëntie van haar organisatie, snelle besluitvorming mogelijk maken en de controle op de uitgaven versterken;
  • innoveren in haar onderwijs- en onderzoekstaken, door opkomende en creatieve projecten te ondersteunen, evenals in haar manier om kennis over te dragen aan de maatschappij;
  • lessen trekken uit de gezondheidscrisis om deze te integreren in haar ambities voor ontwikkeling, nabijheid, efficiëntie en innovatie.

Kwaliteit

Wat betekent deel uitmaken van een kwaliteitsaanpak voor onze universiteit?

Vooreerst is het belangrijk om een duidelijk onderscheid te maken tussen kwaliteit en de kwaliteitsaanpak. Kwaliteit wordt systematisch en dagelijks ervaren in al onze taken en activiteiten binnen de instelling door ons streven naar uitmuntendheid in elk van onze missies. Op deze manier stellen we alles in het werk om onderwijs te bieden dat voor iedereen toegankelijk is, evenals diensten en onderzoek van hoge kwaliteit.

De kwaliteitsbenadering richt zich op de processen die zijn ingesteld om onze kwaliteitsdoelstellingen te bereiken, zoals de kwaliteit van het leven op de campus, innovatief en kwalitatief hoogstaand onderwijs, effectieve communicatie en ondersteuning van onderzoeksprojecten. Het stelt ons in staat om te blijven streven naar voortdurende verbetering, door middel van interne en externe evaluatieprocessen, gecontroleerde strategische doelstellingen en de instrumenten die zijn ontwikkeld om deze te bereiken.

Hoe wordt de kwaliteitsaanpak geïmplementeerd op onze universiteit?

We ontwikkelen deze aanpak rond drie grote actiethema's:

  • de interne en externe evaluaties van onze programma's en ons onderzoek, maar ook van ons institutioneel management;
  • voortdurende verbeteringsprojecten (invoering van nieuwe instrumenten, streven naar vereenvoudiging van processen en verhoging van de prestaties);
  • de zichtbaarheid voor en door onze vakgenoten en hun informele feedback (via ranglijsten, onze publicaties...)..).

Lijnen van actie

Onze instelling is georganiseerd rond onze drie missies en de belanghebbenden die er deel van uitmaken:

  • onze missie van opleiding, onderwijs die ons in staat stelt kwaliteitsopleidingen te geven die leiden tot door het CFC op nationaal en Europees niveau erkende diploma's, evenals opleidingscertificaten;
  • onze missie van onderzoek en ontwikkeling die onze onderzoekers de mogelijkheid biedt om de problemen van de samenleving aan te pakken zonder grenzen in de voorgestelde onderwerpen ;
  • onze missie van maatschappelijke dienstverlening die ons in staat stelt de kennis die we met ons onderzoek opdoen op verschillende manieren te delen; niet-certificerende opleidingen, conferenties, publicaties, ondersteuning van docenten in het voortgezet onderwijs, beschikbaar stellen van analysetechnieken, spin-off ontwikkeling....

Al deze missies worden uitgevoerd door en voor de verschillende belanghebbenden van onze instelling:

  • interne belanghebbenden: studenten, onze docenten, onze wetenschappers, ons administratief, technisch en managementpersoneel, enz.
  • externe belanghebbenden: stagebegeleiders, onze gastleden, onze industriële en academische partners, de FNRS, ARES, enz.

Doelstellingen

Onze aanpak zorgt voor een betere beheersing van onze processen en de ontwikkeling van een cultuur van gezamenlijke voortdurende verbetering. Het stelt ons in staat om op een duurzame manier te voldoen aan de behoeften en verwachtingen van al onze belanghebbenden, zowel intern als extern. Het kwaliteitsbeleid moet dienen als motor voor vooruitgang of als basis voor de ontwikkeling van onze projecten, terwijl het regelmatige feedback over onze kwaliteitssystemen garandeert

Het doel van deze aanpak is om te streven naar voortdurende verbetering van onze processen om bovenal de kwaliteit te garanderen:

  • van ons onderwijs;
  • van onze diensten;
  • van de werkomgeving voor onze studenten, ons personeel;
  • van onze communicatie tussen de verschillende belanghebbenden.