De Universiteit van Namen heeft een interne elektronische betaaldienst opgezet om betalingen te kunnen doen voor betalende diensten.

Met deze oplossing kunnen gebruikers van deze dienst wisselgeld op hun elektronische rekening laden om bepaalde diensten van de Universiteit van Namen (fotokopieën, drukwerk ...) te betalen via een laadterminal, een onlinetoepassing.

Contexte

L'Université de Namur a mis en place un service de paiement électronique interne pour pouvoir effectuer des paiements pour des services payants.  

Cette solution permet aux utilisateurs de ce service de charger de la monnaie sur son compte électronique pour payer certains services disponibles à l'Université de Namur (photocopies, impressions ...) via une borne de chargement, une application en ligne.

Categorieën van verwerkte persoonsgegevens en gebruiksdoeleinden

In het kader van deze activiteit verwerkt de Universiteit van Namen gegevens in de volgende categorieën:

  • Algemene identificatiegegevens [categorie waarin de volgende soorten gegevens zijn gegroepeerd: naam, voornaam, postadres, e-mailadressen, kopie identiteitskaart, pasfoto, telefoonnummer ...]
  • Door UNamur toegekende identificatiegegevens [categorie waarin de volgende soorten gegevens zijn gegroepeerd: studentnummer, intern matriculenummer, eID voor toegang tot interne middelen, toegangskaartidentificatoren, studentenkaartnummer ...]
  • Bank- en financiële gegevens van natuurlijke personen [categorie groepering van het volgende type gegevens: bankrekeningnummer, IBAN-code, btw-gegevens ...]
  • Betalingsgegevens [categorie waarin de volgende soort gegevens zijn gegroepeerd: gegevens met betrekking tot een transactie, bedrag, datum van betaling, debiteur, crediteur, doel van de transactie ...]
  • Authenticatiegegevens [categorie waarin de volgende soort gegevens zijn gegroepeerd: inloggen, wachtwoorden, wijzigingsdatum wachtwoord, token ...]
  • Gegevens gekoppeld aan IT-middelen [categorie waarin het volgende type gegevens is gegroepeerd: gegevens gekoppeld aan gebruikersaccounts, elektronische communicatie, gebruik van applicaties en software, gebruik van opslagmiddelen in de beschikbaar gestelde IT-middelen ...]
  • Verbindings- en logboekgegevens [categorie waarin het volgende type gegevens is gegroepeerd: data en tijdstippen van verbinding, type uitgevoerde bewerking, gebruikersidentificatie, IP-adressen, type geraadpleegde gegevens ...]
  • Gegevens met betrekking tot een IT-incident [categoriegroepering van het volgende type gegevens: gegevens met betrekking tot incidenten die verband houden met het gebruik van IT-middelen, datum en tijdstip van het incident, aard van het incident, toerekenbaarheid ...]
  • Gegevens met betrekking tot de categorie gebruikers [categoriegroepering van het volgende type gegevens: personeelslid, student, extern ...]
  • Gegevens met betrekking tot de categorie gebruikers [categoriegroepering van het volgende type gegevens: personeelslid, student, extern ...]..]
  • Gegevens over toegangskaarten [categorie met de volgende gegevens: kaartnummer, vervaldatum....

Deze gegevens worden gebruikt voor:

  • Beheer van gebruikersaccounts die specifiek zijn voor de betalingsoplossing
  • Beheer van het gebruik van de betalingsoplossing
  • Beheer van terugbetalingen van ongebruikte tegoeden
  • Beheer van IT-ondersteuning in verband met het gebruik van de betalingsoplossing
.

Rechtsgrondslag voor gegevensverwerking

De Universiteit van Namen is belast met taken van algemeen belang op het gebied van onderwijs, onderzoek en dienstverlening aan de gemeenschap. Voor de uitvoering van deze taken verwerkt de Universiteit van Namen de gegevens van alle personeelsleden en alle studenten, evenals van externe personen die hierom verzoeken (artikel 6, lid 1, onder e) van de RGPD) om toegang te verlenen tot de betalende diensten die de universiteit aanbiedt.

Categorieën van betrokken personen

De categorieën personen van wie de gegevens worden verwerkt ten behoeve van de activiteit zijn de volgende:

  • Personeelsleden
  • Geregistreerde studenten
  • Externe ontvangers van universitaire middelen
.

Gegevensbronnen

De gegevens in de verwerkingsactiviteit zijn afkomstig van de volgende bron(nen):

  • De gegevens zijn opgenomen in een universiteitsdatabase
  • De gegevens zijn gegenereerd door een activiteit van de persoon
.

Ontvangers van gegevens

De gegevens worden uitsluitend verwerkt door medewerkers en afdelingen van de universiteit ten behoeve van de uitvoering van de activiteit. Interne ontvangers van gegevens behoren voornamelijk tot de volgende categorieën:

  • Medewerkers van de administratieve diensten van de universiteit
  • Medewerkers van IT-ondersteunende diensten

Externe ontvangers van gegevens behoren tot de volgende categorieën:

  • Boekhoudkundige en financiële instanties
  • Externe serviceproviders

De oplossing wordt namens UNamur gehost door de serviceprovider Xafax België op Europees grondgebied, met toegang tot services in de vorm van een webservice (MyNetPay).

Om rekeningen te kunnen opwaarderen, kunnen gegevens met betrekking tot betalingen en transacties worden verstrekt aan betalingsdienstaanbieders, Worldine voor opwaarderingen via fysieke opwaardeerterminals en Mollie voor online opwaarderingen via de gebruikersaccount. Bij andere methodes voor het online opwaarderen van een rekening moet de gebruiker gegevens verstrekken aan externe serviceproviders (betaling via Bancontact met een omleiding naar de Bancontact-applicatie) of aan een bankinterface (momenteel Belfius).

Behandelingskenmerken

De gegevens gekoppeld aan de gebruikersaccount die specifiek is voor de betalingsoplossing worden bewaard zolang deze account actief is. Dit account wordt verwijderd één jaar nadat de gebruiker is gedeactiveerd als begunstigde van toegang tot betaalde diensten (bijvoorbeeld wanneer hij geen lezer van UNamur-bibliotheken of student meer is). Het saldo van de account blijft behouden als het niet op nul staat, zodat het saldo kan worden terugbetaald (maximaal één jaar na deactivering van de account).

Rechten van de betrokken personen

De betrokkenen hebben rechten die worden beschreven op de pagina www.unamur.be/fr/vie-privee. Alle verzoeken of vragen in verband met de rekeningen kunnen worden gericht aan support.bibliotheques@unamur.be.