In het kader en ten behoeve van de ondersteuning van studenten met specifieke behoeften verwerkt de Universiteit Namen gegevens van studenten en personen die een attest betreffende specifieke behoeften opstellen of die tussenkomen in de ondersteuning van de betrokken studenten.

Contexte

Dans le cadre et pour les besoins de l’accompagnement des étudiants à besoins spécifiques, l’Université de Namur traite les données des étudiants et des personnes qui établissent une attestation concernant des besoins spécifiques ou qui interviennent dans l’accompagnement des étudiants concernés.Dans le cadre et pour les besoins de l’accompagnement des étudiants à besoins spécifiques, l’Université de Namur traite les données des étudiants et des personnes qui établissent une attestation concernant des besoins spécifiques ou qui interviennent dans l’accompagnement des étudiants concernés.

Categorieën van verwerkte persoonsgegevens en gebruiksdoeleinden

In het kader van het beheer van de ondersteuning van studenten met speciale behoeften verwerkt de Universiteit van Namen gegevens in de volgende categorieën:

  • Algemene identificatiegegevens [categorie waarin de volgende soorten gegevens zijn gegroepeerd: achternaam, voornaam, postadres, e-mailadressen, kopie identiteitskaart, pasfoto, telefoonnummer ...]
  • Door UNamur toegekende identificatiegegevens [categorie waarin de volgende soorten gegevens zijn gegroepeerd: studentnummer, intern matriculenummer, eID voor toegang tot interne middelen, toegangskaartidentificatoren, studentenkaartnummer ...]
  • Gegevens met betrekking tot persoonlijke kenmerken [categorie waarin de volgende soorten gegevens zijn gegroepeerd: geboortedatum, geslacht, geboorteplaats, burgerlijke staat en nationaliteit, verblijfsstatus in België, moedertaal, gesproken talen, bezit van een rijbewijs ...]
  • Gegevens met betrekking tot de educatieve en academische achtergrond van de student [categorie die het volgende type gegevens groepeert: gegevens met betrekking tot de academische loopbaan van de student, jaarprogramma - gevolgde onderwijseenheden -, cijfers, studiepunten, honours, behaalde diploma's, land van afgifte van diploma('s), adviezen van selectiecommissies, tuchtrechtelijke beslissingen en beroepen, eindejaarswerk, afgeronde stages...]
  • Gegevens met betrekking tot de specifieke behoeften van studenten [categoriegroepering van het volgende type gegevens: gegevens met betrekking tot specifieke behoeften in het ondersteuningsdossier, ondersteuningsplan, toegekende accommodatie...]
  • Professionele gegevens [categoriegroepering van het volgende type gegevens: gegevens met betrekking tot het beroep of professionele activiteiten, positie in een entiteit buiten de universiteit, professionele affiliaties...]

Deze gegevens worden gebruikt om:

  • Behandelen van de ontvangst van verzoeken om ondersteuning van studenten met speciale behoeften
  • Behandelen van de validatie van de vereiste voorwaarden om in aanmerking te komen voor accommodatie
  • Behandelen van de opstelling van een geïndividualiseerd ondersteuningsplan, de aanpassingen en vernieuwingen daarvan
  • Behandelen van de uitvoering van redelijke huisvestingsmaatregelen (inclusief de levering van apparatuur)
  • Behandelen van de ondersteuning van studenten met speciale behoeften in geval van mobiliteit (Erasmusprogramma's ..)
  • Onderzoek doen naar de werking van de voorzieningen
  • De ondersteuningsbehoeften evalueren, met name door statistische analyses uit te voeren
  • Studenten met speciale behoeften uitnodigen om deel te nemen aan activiteiten of workshops die door de universiteit worden georganiseerd
.

Rechtsgrondslag voor gegevensverwerking

De gegevensverwerking wordt uitgevoerd voor zover dit noodzakelijk is om een taak van algemeen belang in verband met onderwijs uit te voeren (artikel 6, lid 1, onder e), van de GDPR).

Specifieke gegevens verwerken

Bij het nastreven van de hierboven vermelde doeleinden is de Universiteit van Namen ook verplicht om gegevens met betrekking tot de gezondheid te verwerken. Deze gegevens hebben voornamelijk betrekking op problemen die verband houden met een gezondheidstoestand die een accommodatie ten behoeve van de betrokken student rechtvaardigen (soort aandoening, tijdstip van ontstaan, medische attesten...).

De verwerking van gegevens in deze specifieke categorie wordt gerechtvaardigd door het feit dat deze noodzakelijk is om zwaarwegende redenen van algemeen belang (artikel 9, lid 2, onder g). Zoals hierboven vermeld, is de ondersteuning van leerlingen met speciale behoeften het onderwerp van een decreet van 30 januari 2014 over inclusief onderwijs voor leerlingen met een handicap.

Categorieën van betrokken personen

De categorieën personen van wie gegevens worden verwerkt ten behoeve van de activiteit zijn de volgende:

  • Geregistreerde studenten
  • Vroegere studenten
  • Familieleden of personen die op de hoogte zijn van de betrokkene

De universiteit bewaart ook attesten van derden die zijn opgesteld om de specifieke behoeften van de betrokken studenten te certificeren en waarin de gegevens worden vermeld van de personen die ze hebben opgesteld.

Gegevensbronnen

De gegevens die worden verwerkt, zijn afkomstig van de volgende bron(nen):

  • De persoon zelf heeft deze verstrekt zodra het aanvraagdossier door de student is ingediend
  • De gegevens worden gegenereerd door een activiteit van de persoon binnen de universiteit, om rekening te houden met accommodaties in het kader van onderwijsactiviteiten en toetsen
  • De gegevens worden verstrekt door een derde partij of zijn afkomstig uit een database van een derde partij
  • De gegevens kunnen namelijk worden verstrekt door derde partijen die betrokken zijn bij de ondersteuning (bijvoorbeeld, AVIQ) of door een andere instelling voor hoger onderwijs waarbij de aanvraag voor de specifieke status is ingediend of waarbij de student staat ingeschreven (bijvoorbeeld in het kader van een Erasmusprogramma).

Ontvangers van gegevens

De gegevens worden uitsluitend verwerkt door medewerkers en afdelingen van de universiteit ten behoeve van de uitvoering van de activiteit. Interne ontvangers van gegevens behoren voornamelijk tot de volgende categorieën:

  • Medewerkers van de administratieve diensten van de universiteit
  • Medewerkers van faculteiten en afdelingen

Externe ontvangers van gegevens behoren tot de volgende categorieën:

  • Onderwijspartners voor zover het dossier voor de acceptatie van de status van student met speciale behoeften op verzoek van de betrokken student wordt doorgegeven aan andere instellingen waarbij de student is ingeschreven.
  • Publieke dienstverleners voor zover, in het kader van ondersteuning, gegevens kunnen worden uitgewisseld met betrokken derde organisaties (AVIQ, etc.).

Behandelingskenmerken

De bewaartermijn wordt bepaald op basis van de noodzaak om de gegevens te bewaren voor operationele doeleinden, afhankelijk van het doel waarvoor ze worden gebruikt. Het dossier moet worden bewaard gedurende de volledige periode waarin de student zijn opleiding aan de Universiteit Namen volgt en moet kunnen worden overgedragen aan een andere instelling waar de betrokken student zijn opleiding volgt indien het dossier initieel aan de Universiteit Namen werd aangelegd.

Rechten van de betrokken personen

De betrokkenen hebben rechten die worden beschreven op de pagina www.unamur.be/fr/vie-privee. Alle vragen of verzoeken die betrekking hebben op de dossiers die door deze afdeling worden behandeld, kunnen worden gericht aan sandrine.vieillevoye@unamur.be.