This page is currently being translated
aides à la réussite-physique

Waarschuwing: laatste inschrijvingsjaar in 2024-2025

Vanaf 2025 worden de opleidingen gereorganiseerd.

Vind meer informatie

AESS in de wetenschap

De opleiding die in Namen wordt aangeboden, is gericht op een systemische benadering van het lesgeven en de complexiteit ervan.

De verschillende onderdelen zijn gestructureerd rond drie hoofdpolen, die elk theoretische en praktische aspecten bevatten:

  • didactiek van disciplines en hun epistemologieën
  • schoolonderwijs en samenleving
  • psycho-pedagogiek van leren en onderwijzen

Deze onderdelen worden met elkaar geïntegreerd tijdens stages in scholen en andere institutionele omgevingen, evenals tijdens seminars over integratie van theorie en praktijk. Deze stages en seminars maken het mogelijk om vragen uit de praktijk te beantwoorden door de verschillende perspectieven die inherent zijn aan de bovengenoemde polen te verwoorden.

Het doel is niet alleen om theorie en praktijk af te wisselen, maar ook om echte integratie te bereiken. Daartoe nemen deze integratieseminars de vorm aan van praktisch en praktisch werk dat met elk theoretisch onderdeel verbonden is, waardoor verschillende professionele en sociale locaties en aspecten worden ontsloten. Dankzij deze seminars wordt er rekening gehouden met de vragen van studenten en wordt het leren van toekomstige agrégés benaderd vanuit een probleemoplossend perspectief.

Een ander specifiek kenmerk van de Namur-opleiding is de ontwikkeling van :

  • een systematisch proces van persoonlijke en professionele ontwikkeling dat docenten in werksituaties zullen doorlopen; het doel is meer om bij toekomstige docenten een autonoom leerproces op gang te brengen dan om hen te zien als 'consumenten' van eindproducten ;
  • een reflectieve benadering door studenten door hen conceptuele hulpmiddelen te laten ontwikkelen die hen helpen beroepspraktijken, hun vooronderstellingen en hun waarschijnlijke implicaties te decoderen;
  • hun perceptie van de mondiale context waarin het lesgeven plaatsvindt; een openstelling van studenten voor andere disciplines vanuit verschillende gezichtspunten: identificatie van transversale vaardigheden, gemeenschappelijke concepten in de didactiek van de verschillende disciplines, leren over interdisciplinariteit, methodologie voor het leren van de basisbeginselen van een andere discipline...
  • een zekere polyvalentie van agrégés in experimentele wetenschappen, zoals vereist voor het onderwijzen van het wetenschappelijk curriculum (op het tweede niveau van het voortgezet onderwijs geeft dezelfde docent les in de drie wetenschappen en de overgrote meerderheid van de docenten op het derde niveau geeft les in ten minste twee wetenschappen).

Dit programma versterkt de relationele, ethische en epistemologische aspecten van de initiële opleiding die momenteel wordt aangeboden aan toekomstige leraren. Het is er dus op gericht studenten de basisinstrumenten te geven om een eerste professionele activiteit op een valide manier aan te pakken, waarop bijscholing kan worden geënt om de effectiviteit van het lesgeven te verbeteren.

Het geeft de lerarenopleiding geloofwaardigheid ten opzichte van andere institutionele actoren: management, inspecties, het bedrijfsleven, ouders en studenten!

Cursusrooster

Een aantal belangrijke opmerkingen:

  • De trainingsaanpak is gebaseerd op actieve deelname van studenten aan de verschillende cursussen. Aanwezigheid is daarom verplicht om vooruitgang te boeken.
  • Inschrijving voor de agrégation is gebaseerd op validatie van een dossier door de verschillende personen die bij de cursus betrokken zijn. Dit proces kan daarom langer duren dan verwacht. Je wordt daarom dringend verzocht om de eerste lessen van het jaar bij te wonen, zelfs als je nog geen bevestiging van je inschrijving hebt ontvangen van de inschrijfafdeling.
  • Aanvragen voor inschrijving worden niet meer in behandeling genomen na 30 september.

Eerste vier maanden

Cursussen worden gegeven op maandag de hele dag (08:30-17:00) en woensdagmiddag (14:00-18:15).

Tweede termijn van vier maanden

Cursussen worden gegeven op maandag de hele dag (08:30-17:00) en woensdagmiddag (14:00-18:15) en zaterdagochtend (09:00-12:00).

Houd er rekening mee dat dit rooster geen rekening houdt met stagetijden, die in overleg met de stagebegeleiders moeten worden georganiseerd.

De indeling van het rooster maakt het onmogelijk om je in hetzelfde studiejaar in te schrijven voor enerzijds de didactiekopleiding wiskunde en anderzijds de didactiekopleidingen scheikunde en biologie.

De AESS in de exacte vakken blijft een 30-credit vak (dus halftijds). Hierbij worden opdrachten gemaakt die niet in het rooster zijn opgenomen.

Bedrijfsruimten

De cursussen wetenschapsdidactiek worden georganiseerd in drie verschillende centra, die allemaal op een paar minuten loopafstand van elkaar liggen:

  • de nieuwe Faculteit Wetenschappen (Lokale TP S11) - Rue Joseph Grafé, 2 B-5000 Namen
  • de Afdeling Wiskunde - Rue Rempart de la Vierge, 8 B-5000 Namen
  • de Afdeling Biologie (lokalen b.52 en b.53) - Rue de Bruxelles, 59 B-5000 Namen
.

Contacten

Titularia voor didactische cursussen

Titularissen van psycho-socio-pedagogiek

Alles opvouwen
Alles uitvouwen
  • <unknown>

    Slide to the left
    Code Naam Onderwijzer(es) Th.+Ex. Studiepunten/Blok
    1 2 3
    SAGRM203_/Partim Didactics and Epistemology of Biology I 30h th.
    SAGRM202_/Partim Didactics and Epistemology of Physics I 30h th.
  • <unknown>

    Slide to the left
    Code Naam Onderwijzer(es) Th.+Ex. Studiepunten/Blok
    1 2 3
    SSPSB202_/Partim History of science 15h th.
    FAGRM407 Examining the relational and emotional aspects of the teaching profession 10h th. + 5h oe.
    SAGRM214 Management and implementation of a chemistry laboratory in secondary education 15h oe.
    FAGRM403 Education in new teaching and learning technologies 15h th.
    FAGRM404 Analysis of practices 8h th. + 7h oe.
    SAGRM213 Didactical Comparison between Experimental Sciences and Mathematics 15h th.
    FAGRM405 Introduction to tutoring practices 4h th. + 11h oe.
  • <unknown>

    Slide to the left
    Code Naam Onderwijzer(es) Th.+Ex. Studiepunten/Blok
    1 2 3
    FAGRM406 Educational psychology II 30h th. + 10h oe.
    SAGRM207 Didactics and Epistemology of Chemistry II 30h th.
    FAGRM401 School education and society 30h th. + 10h oe.
    FAGRM402 Psychopedagogy I 30h th. + 20h oe.
    FAGRM409 Foundations of neutrality 20h th.
    SAGRM204 Didactics and Epistemology of Chemistry I 30h th. + 10h oe.
    SAGRM210 Secondary school chemistry teaching internships 35h oe.
Alles opvouwen
Alles uitvouwen
  • <unknown>

    Slide to the left
    Code Naam Onderwijzer(es) Studiepunten Uren/kwartaal
    1 2
    SAGRM203_/Partim Didactics and Epistemology of Biology I 3 30h th.
    SAGRM202_/Partim Didactics and Epistemology of Physics I 3 30h th.
  • <unknown>

    Slide to the left
    Code Naam Onderwijzer(es) Studiepunten Uren/kwartaal
    1 2
    SSPSB202_/Partim History of science 2 15h th.
    FAGRM407 Examining the relational and emotional aspects of the teaching profession 2 10h th. + 5h oe.
    SAGRM214 Management and implementation of a chemistry laboratory in secondary education 2 15h oe.
    FAGRM403 Education in new teaching and learning technologies 2 15h th.
    FAGRM404 Analysis of practices 2 8h th. + 7h oe.
    SAGRM213 Didactical Comparison between Experimental Sciences and Mathematics 2 15h th.
    FAGRM405 Introduction to tutoring practices 2 4h th. + 11h oe.
  • <unknown>

    Slide to the left
    Code Naam Onderwijzer(es) Studiepunten Uren/kwartaal
    1 2
    FAGRM406 Educational psychology II 3 30h th. + 10h oe.
    SAGRM207 Didactics and Epistemology of Chemistry II 3 30h th.
    FAGRM401 School education and society 4 30h th. + 10h oe.
    FAGRM402 Psychopedagogy I 4 30h th. + 20h oe.
    FAGRM409 Foundations of neutrality 2 20h th.
    SAGRM204 Didactics and Epistemology of Chemistry I 3 30h th. + 10h oe.
    SAGRM210 Secondary school chemistry teaching internships 6 35h oe.