This page is currently being translated
Biologie études

Nieuwe problemen oplossen in de moderne milieubiologie, bijdragen aan een beter begrip van hoe levende organismen functioneren in hun omgeving op verschillende integratieniveaus met behulp van geavanceerde technieken, kennis overbrengen en doorgeven... dit zijn slechts enkele van de uitdagingen waar je voor komt te staan als professional in de organismale biologie en ecologie.

Uw doelstellingen

• reageren op milieu- en biodiversiteitsproblemen;
  • de werking, het behoud en de evolutie van aquatische en terrestrische ecosystemen begrijpen;
  • de evolutie van ecosystemen en organismen begrijpen;
  • veldwaarnemingen en experimenteel onderzoek uitvoeren;
  • moderne technologieën beheersen, van moleculaire instrumenten tot de interpretatie van satellietbeelden;
  • een praktische opleiding verwerven die doorslaggevend is op de arbeidsmarkt.

De voordelen van training

• problemen in het hart van de actualiteit;
  • een persoonlijk traject en begeleiding naar een professioneel project;
  • een ruime keuze aan modules, in het Frans of Engels, georganiseerd op twee campussen;
  • waarnemingen in het veld en laboratoriumwerk;
  • moderne technieken: moleculaire biologie, GIS, digitale ecologie...;
  • een lang onderzoeksproject: scriptie verspreid over 10 maanden;
  • een professionele stage van 4 maanden als biologieleraar op een middelbare school;
  • de mogelijkheid om je stage of scriptie in het buitenland af te ronden.

Het programma

De master in organismale biologie en ecologie wordt gezamenlijk georganiseerd door de Universiteit van Namen en de UCLouvain. Inschrijving voor deze master is uitsluitend mogelijk aan de UCLouvain.

De originaliteit van deze master is dat hij zich richt op moderne vraagstukken in de organismale biologie en ecologie, waarbij terrestrische en aquatische milieus, die lange tijd afzonderlijk werden bestudeerd, met elkaar worden verzoend.

De verschillende niveaus van biologische integratie (moleculair, cellulair, biochemisch, fysiologisch, gedragsmatig, populatie, gemeenschap en ecosysteem) worden met elkaar in verband gebracht met behulp van geavanceerde technieken (genomica, epigenetica, modellering, GIS, enz.).

De vergelijkende aanpak maakt het mogelijk om gediversifieerde biologische systemen in het dieren- en plantenrijk en in micro-organismen te onderzoeken, waarbij een focus op een klein aantal modelsoorten wordt vermeden.

Je kiest drie modules uit de acht aangeboden modules

• Beschermings- en herstelbiologie
  • Ecotoxicologie
  • Moleculaire ecologie
  • Functionele genomica en fysiologie
  • Landschaps- en bewegingsecologie
  • Ecologie en beheer van aquatische milieus
  • Toepassing van ecologie en evolutie
  • Interactie-ecologie

Door het didactische doel te kiezen, richt je je toekomstige beroep op lesgeven in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs.

Sciences études

Andere masters in biologie

De Universiteit van Namen organiseert

Sous réserve de modifications - version définitive disponible dès le 1er juin 2024.
Alles opvouwen
Alles uitvouwen
Alles opvouwen
Alles uitvouwen

Carrières van experts in organismale biologie en ecologie

Na afronding van deze master ben je geschikt voor wetenschappelijk werk op de nationale en internationale markt, met name in onderzoeksinstellingen, natuurbeschermingsorganisaties, gouvernementele of niet-gouvernementele instanties en particuliere bedrijven.

Uw vermogen om verschijnselen te modelleren en grondig te begrijpen, uw voorliefde voor onderzoek en uw wetenschappelijke nauwkeurigheid zullen niet alleen gewild zijn in wetenschappelijke beroepen (onderzoek, ontwikkeling, onderwijs...), maar ook in de maatschappij als geheel.

Voorbeelden van carrièremogelijkheden:

• onderzoekers aan universiteiten of openbare onderzoekscentra,
  • leraren op middelbare scholen en instellingen voor hoger onderwijs,
  • eco-educatoren,
  • wetenschappelijk deskundigen,
  • milieuadviseurs,
  • deskundigen in ecotoxicologie - REACH,
  • ....

Ik beheer een riviercontract in Zuid-België, binnen een natuurpark dat wordt gefinancierd met Europese fondsen. Bij het opzetten van een riviercontract moeten veel partners met vaak uiteenlopende belangen worden overtuigd. Ik moet het project promoten, met name door brochures te publiceren. Ik organiseer bewustmakingsactiviteiten, zoals cursussen voor kinderen. Administratief en financieel beheer en fondsenwerving nemen veel van mijn tijd in beslag.

Nicolas, afgestudeerd