Het PhD-welkomstpakket

Het "PhD Welcome Pack" is bedoeld voor mensen die aan een doctoraat willen beginnen, doctoraatsstudenten en promovendi. Het is een gereedschapskist die ontworpen is om je te helpen op je doctoraatsreis. Tips en trucs, artikels, conferenties, afspraken, je vindt er een schat aan informatie om je te ondersteunen.

De welkomstbladen voor PhD

Waarom en hoe begin je aan een PhD

• De voordelen van een PhD
  • Voorbereiding op je PhD
  • Vragen die je jezelf moet stellen voordat je aan een PhD begint
  • Het wettelijke kader

Hoe manage je je doctoraat

• Het beheren van je doctoraatscarrière
  • Doctoreren met een assistentschap
  • Crossdisciplinaire vaardigheden
  • Het schrijven van je proefschrift
  • Het promoten van je onderzoek
  • Rechten en plichten van onderzoekers
  • Het omgaan met moeilijkheden

Post-proefschrift

• Baanmogelijkheden na het doctoraat

Intellectueel eigendom

• Het labboekje, elektronische versie: verlies je geheugen niet!
  • Invention declaration (ID), het startpunt voor je projecten en samenwerkingen.
  • Onderzoekers, onderzoek en resultaten: het IP-reglement van UNamur.
  • Het rijpingscharter ? Actie ... Innovatie !
  • Het reglement voor spin-off projecten.

Al deze documenten zijn beschikbaar op aanvraag. Contact: secretariat.adre@unamur.be

Documenten, overeenkomsten, contracten

Voor informatie over documenten of contracten kunt u contact opnemen met de juridische ondersteuning van ADRE.

ICT en gegevensbescherming

• UNamur Apps Developper, een mogelijkheid voor onderzoekers om de resultaten van hun onderzoek te verspreiden in de vorm van een applicatie voor pc, mobiele telefoon of tablet.
  • Valolo, de gids voor softwarevalorisatie.
  • IT-gids: advies en informatie voor personeelsleden over het gebruik van IT-middelen. (Document beschikbaar op het intranet)
  • Bescherming van persoonsgegevens (Document beschikbaar op het intranet)
  • IT-gids (Document beschikbaar op het intranet)
  • DoARNum: Bronnen ter ondersteuning van de wetenschappelijke gemeenschap bij het beheren en delen van hun gegevens
.

Vademecum van financiële diensten

De eenheid Boekhouding centraliseert alle boekhoudkundige documenten van de instelling. Intern document beschikbaar op aanvraag.

Contact : clients-internes.comptabilite@unamur.be

Communicatie

• De Communicatiedienst (AdCom) ontwerpt en verspreidt berichten voor verschillende doelgroepen, zowel intern als extern: website, ondersteuning voor wetenschappelijke bijeenkomsten, congressen, symposia, startbijeenkomsten, brochures, folders en presentatievideo's. Contact: communication@unamur.be
  • Le Confluent des Savoirs (CDS) creëert een link tussen de onderzoekswereld en het grote publiek door onderzoekers te ondersteunen bij de productie van populair materiaal. Bezoek de pagina Confluent des Savoirs.
  • Privégroepen op Facebook: Doctors@UNamur en UNamur Community.

De TRAKK

De TRAKK is een ruimte ondersteund door 3 partners, het BEP, het KIKK en de Universiteit van Namen. TRAKK, gelegen in het centrum van de Waalse hoofdstad, is een ruimte gewijd aan de culturele en creatieve industrieën en aan de digitale sector.

Het LiEU-netwerk

Het LiEU-netwerk verenigt de Knowledge Transfer Offices (KTO's) van de vijf universiteiten van de Federatie Wallonië-Brussel. LiEU is één toegangspoort tot alle vaardigheden van de universiteiten: het brengt onderzoekers en private of publieke partners met elkaar in contact om samenwerkingen te stimuleren.

Diensten voor onderzoekers

• De interactieve memo voor onderzoekers
  • Thematische factsheets: fondsenwerving, Europees octrooi, exploitatievrijheid, tweeërlei gebruik

Bescherming van intellectuele eigendom

Het digitale leerplatform : Ontdek 3 modules : Ongeacht het niveau van uw onderzoeksproject, ongeacht de discipline waarin u werkt: intellectuele eigendom gaat u aan.

Het meldingsformulier voor software, de identiteitskaart voor uw software