De institutionele positionering van de Universiteit van Namen wordt gekenmerkt door een sterke betrokkenheid bij waarden als welzijn, inclusie, ethiek, duurzaamheid en gegevensbescherming, waardoor de universiteit een geëngageerde instelling is die gestructureerd is rond een multidimensionaal strategisch plan.

"Univers 2025", het strategisch plan van de Universiteit van Namen

Dit plan "Universum 2025" werd in 2021 vastgesteld door de rectorale raad en is opgebouwd rond 5 grote doelstellingen, vertaald in een reeks concrete acties.

Logo univers 2025

Welzijn op het werk

De opdracht van de Dienst Preventie (SerP) bestaat erin het welzijn van alle werknemers van de universiteit te verzekeren. In nauwe samenwerking met het vicerectoraat Human Resources, Welzijn en Veiligheid op het Werk helpt de SerP de werkgever bij het toepassen van de maatregelen uit de wet op het welzijn op het werk van 04/08/1996 en de daaruit voortvloeiende welzijnscode.

Bien-être au travail

Gender- en diversiteitsbeleid

UNamur bestrijdt genderdiscriminatie sinds 2011 met de oprichting van de Gendergroep en vervolgens, in 2013, met de oprichting van een vicerectoraat dat verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van dit beleid. Binnen het rectorale team van Naji Habra is Isabelle Parmentier, vicerector, verantwoordelijk voor Diversiteit en Gender. Het rectorale team is van plan zijn wens om een vrijwillig en gemotiveerd beleid op dit gebied te handhaven, te bevestigen.

Logo Diversité des ressources humaines en Wallonie

Ethiek en wetenschappelijke integriteit

Ethische aspecten hebben betrekking op alle onderzoek. Daarom richt de Universiteit van Namen ethische comités, commissies en raden op en werkt deze bij, rekening houdend met de specifieke kenmerken van de verschillende sectoren en disciplines.

Sphère-nuage de mots autour de l'éthique

Duurzame ontwikkeling

Het probleem van het klimaat, de luchtkwaliteit, vervuiling, het gebrek aan beschikbare hulpbronnen en het verlies aan biodiversiteit is vandaag de dag alomtegenwoordig. Als universiteit willen we onze bijdrage leveren aan zowel het bereiken van nationale doelstellingen op het gebied van energie in het bijzonder, maar ook en vooral via onze primaire missies van onderwijs, onderzoek en dienstverlening aan de samenleving.

Les 17 ODDs des nations Unies

De kwaliteitsaanpak

Sinds 2013 is de Universiteit van Namen gestart met de implementatie van een kwaliteitsbenadering. Deze aanpak heeft sinds de start verschillende wijzigingen ondergaan en wordt geleidelijk aan ingevuld door de implementatie van een meer omvattende aanpak en met de hulp van een multidisciplinair team.

Sphère-nuage de mots autour de la qualité

Gegevensverwerking en -bescherming

De Universiteit van Namen heeft een aantal stappen ondernomen:

• De invoering van een Chief Information Officer (CIO), de benoeming van een functionaris voor gegevensbescherming en -privacy (GDPR) en een functionaris voor de beveiliging van informatiesystemen (ISSO)
  • Interne documenten en trainingen worden ook aangeboden aan personeelsleden.
  • Het beschikbaar stellen van de Guide to Good IS Practices (CReF).
Représetnation du RGPD - drapeua européen et cadenas