Ongevaarlijk afval

Het beheer van niet-gevaarlijk afval (PMC, papier en karton, huishoudelijk afval, glas, enz.) wordt verzorgd door de afdeling Infrastructuur en Campusbeheer (SIGeC). Dit zijn de nieuwste initiatieven die zijn genomen:

• Glassortering is uitgebreid naar studentencirkels en accommodatie, evenals naar de accommodatie van gastprofessoren
  • Er zijn geen plastic voorwerpen voor eenmalig gebruik meer verkrijgbaar bij de econoom
  • Selectieve sortering is onlangs uitgebreid naar studentencirkels (het laatste Gallische dorp dat wordt veroverd)
  • 160 sorteereilanden zijn geïnstalleerd en verspreid over de gangen en hallen van alle gebouwen op de campus
  • Studenten gebruiken nu herbruikbare bekers in plaats van wegwerpbekers
  • 90% van de UNamur-professoren heeft plastic voor hun syllabi opgegeven
.
Tri des déchets

Gevaarlijk afval

Het beheer van gevaarlijk afval (chemicaliën, organisch afval, enz.) wordt verzorgd door de afdeling Preventie (SerP). Via een formulier kun je online containers bestellen voor het verwijderen van vloeibaar en vast gevaarlijk afval van 3 types: biologisch, chemisch en radioactief. Als je vragen hebt over afvalsortering, stuur dan een e-mail naar dechets@unamur.be.

Etudiants dans un laboratoire

Een zero waste laboratorium in URVI

Laboratoriumonderzoek genereert een grote hoeveelheid plastic afval voor eenmalig gebruik, omdat apparatuur schoon of steriel moet zijn. De geïntegreerde eenheid voor diergeneeskundig onderzoek (URVI) vervangt deze dure en vervuilende plastic benodigdheden geleidelijk door hun glazen tegenhangers, die afwasbaar, recyclebaar en uiteindelijk zuiniger zijn.

Een CaNDLE 2021-project gefinancierd door het Fonds Jérôme.

Milieubewust studentenleven

In 2013 lanceerde de Algemene Studentenvergadering (AGE) een proeffase voor het gebruik van herbruikbare bekers. Sindsdien gebruiken alle studentenactiviteiten op de campus deze herbruikbare bekers. De AGE werkt samen met non-profitorganisaties om ecologische pakketten en trainingen in afvalvermindering aan te bieden.

De Kots-à-Projet maken ook deel uit van een ecologisch engagement en organiseren bewustmakingsactiviteiten over duurzame thema's.

Etudiants de l'UNamur