Energie-efficiëntie verbeteren

De missie van het SIGeC van UNamur draait om verschillende activiteitengebieden met betrekking tot energie:

• deugdelijk beheer van energieverbruik
  • de bouw, renovatie en het onderhoud van gebouwen
.

Voorlichtingscampagne over energie- en waterverbruik 2022-2023

Om het bewustzijn in de hele Gemeenschap te vergroten nu de winter nadert, lanceert UNamur een interne campagne die begint op 1 december 2022. Laten we samen onze impact verminderen.

Energieverbruik

Er wordt bij UNamur al lange tijd gerapporteerd over energieverbruik. In de loop der jaren zijn er een aantal initiatieven genomen om het energieverbruik te verminderen door rationeler energiegebruik, waaronder de volgende.

Logo de l'UNamur
ELECTRICITEIT
  • Beheersysteem:
    • Aanwezigheid van een gecentraliseerd technisch beheer waarmee het opstarten en uitschakelen van technische installaties op afstand kan worden geregeld
    • Implementatie van aandrijfeenheden met variabele snelheid waarmee elektromotoren met variabele snelheden kunnen draaien
    • Implementatie van energieafscherming door het regelen vanom pieken in het elektriciteitsverbruik te voorkomen
    • Afscherming door een generator
    • Beperking van buitenactiviteiten die in het weekend bij UNamur worden uitgevoerd zoveel mogelijk binnen hetzelfde gebouw
    • Vollediging van een energiekadaster dat is uitgevoerd met de voormalige GDD
  • Levering:
    • Samenwerking met UCL om aantrekkelijke energieleveringskosten te verkrijgen van ENECO, waarbij de geproduceerde energie volledig afkomstig is van hernieuwbare bronnen
    • Installatie van fotovoltaïsche panelen op de daken van de gebouwen van het Domaine d'Haugimont
    • De jaarlijkse uitgaven van de universiteit van €20.000€ aan groene certificaten
  • Apparatuur:
    • Exclusieve keuze van klasse A apparaten, delen van kopieermachines en printers door verschillende afdelingen
    • Vervanging van infrarood afstandsbedieningen door op de muur gemonteerde netbedieningen dankzij het project CaNDLE 2015, waardoor met name een groot verbruik van elektrische batterijen is voorkomen
  • Verlichting:
    • Vervanging van neon- en gloeilampen door minder energie-intensieve verlichting
    • Plaatsing van lichtregelaars bij ramen afhankelijk van de lichtsterkte
    • Installatie van afwezigheidsmelders in het rectoraat,
    • LED-verlichting in het Hôtel Orban
  • Monitoring van het verbruik : metingen door apparatuur met 140 meter
VERWARMING
  • Ketels: gascondensatie, warmtekrachtkoppelingsinstallatie
  • Isolatie: geleidelijke vervanging van enkele beglazing door dubbele beglazing
  • Ventilatie: gebruik van frequentieregelaars, modulatie van luchtstromen op basis van luchtkwaliteit, installatie van energieterugwinning op afvoerlucht
  • Regulering:
    • verwarming in- en uitgeschakeld op basis van bezetting zoals aangegeven in het ruimtereserveringssysteem
    • verlaging van ingestelde temperaturen en tijdsloten op verwarming
.

Bouw, renovatie en onderhoud van gebouwen

Tijdens projecten zorgt de Technische Dienst ervoor dat kansen om duurzame ontwikkeling toe te passen op de bouw en het onderhoud van gebouwen worden aangegrepen:

• Het ontwerpen van een gebouw in overeenstemming met SD op het moment van de bouw door te pleiten voor optimaal gebruik van modulaire ruimtes
  • Het goed isoleren van de muren van relatief traditionele gebouwen

Maar Technical Services is van mening dat het nog steeds van vitaal belang is om het consumentengedrag te beïnvloeden door middel van campagnes om mensen bewust te maken van alledaagse handelingen die energie besparen.

Streven naar koolstofneutraliteit

UNamur wilde zichzelf uitrusten met de elementen waarmee het CO2-neutraliteit kan bereiken tegen 2050, zoals opgelegd door de Europese klimaatwet. Een van de beoogde elementen is niets anders dan een zo volledig mogelijke analyse van de broeikasgasemissies die worden gegenereerd op de hele campus door middel van een Bilan Carbone (beslissing van de Raad van Bestuur van 22 januari 2021).

Het doel van deze studie is het uitvoeren van de Bilan Carbone van de volledige activiteit van de Universiteit van Namen volgens scope 1, 2 en 3 van de Bilan Carbone-methode. Het werd voorbereid voor de periode van 1 januari 2022 tot 31 december 2022. De organisatorische reikwijdte werd vastgesteld aan de hand van de consolidatiemethode op basis van operationele controle. De inventaris omvat:

• Directe emissiebronnen die voortvloeien uit de activiteiten van de Universiteit van Namen en die verband houden met vaste en mobiele apparatuur, d.w.z. emissies door verbranding en vluchtige emissies.
  • Indirecte emissiebronnen door ingevoerde energie, d.w.z. emissies door het verbruik van elektriciteit die door het bedrijf wordt aangekocht.
  • Bronnen van indirecte emissies door het transport van mensen, d.w.z. emissies door woon-werkverkeer en zakenreizen.
  • Bronnen van indirecte emissies door aangekochte en gebruikte producten, d.w.z. emissies die kunnen worden toegeschreven

Als de Bilan Carbone is uitgevoerd, kan er een actieplan worden opgesteld. Momenteel worden binnen de universitaire gemeenschap workshops georganiseerd om deze acties vast te stellen in het licht van de gepresenteerde resultaten van het onderzoek.

Deze zullen vervolgens worden besproken door specifieke werkgroepen die zijn opgezet aan de hand van de belangrijkste thema's die zijn geïdentificeerd.