Het vinden van accommodatie in de stad waar je gastinstelling is gevestigd voor je Erasmusuitwisseling kan een uitdaging zijn. Een goede planning is de sleutel tot het vinden van een geschikte verblijfplaats.

Belangrijkste tips voor een gemakkelijke aanpak!

1.Begin zo vroeg mogelijk met zoeken

Start je zoektocht naar accommodatie zodra je weet waar en wanneer je naartoe gaat. Er is veel vraag naar studentenaccommodatie, vooral in grote universiteitssteden.

2.Gebruik de beschikbare kanalen

• De afdeling internationale betrekkingen van je gastuniversiteit is een goede bron van informatie. Zij kunnen je voorzien van lijsten met accommodatie in studentenhuizen of op de particuliere markt en kunnen je nuttige adviezen geven.
  • De Facebookgroepen voor uitwisselingsstudenten in de stad van bestemming. Deze groepen bieden vaak aanbiedingen van woonruimte en advies van andere studenten.
  • De Studentenverenigingen, met name het Erasmus Student Network als dat bestaat in de stad van bestemming. Deze verenigingen kunnen goed advies geven en soms contact opnemen voor accommodatie.

3.Check de platforms voor studentenhuisvesting

Het Erasmus Student Network heeft samenwerkingsverbanden opgezet met sommige platforms.

4.Overweeg gedeelde accommodatie

Raadpleeg gerust sites als EasyRoommate, Roomster, wg-gesucht...

5.Tijdelijke accommodatie

Als je nog geen accommodatie hebt gevonden voor je vertrek, vergeet dan niet dat jeugdherbergen een betaalbare optie zijn voor een tijdelijk verblijf en kunnen dienen als startpunt voor het zoeken naar accommodatie voor langere tijd.

Een ander alternatief is om een AirBnB te huren voor een paar dagen terwijl je accommodatie voor een langere periode zoekt.

Een paar praktische tips

Wees heel voorzichtig in je benaderingen, want oplichting is helaas altijd mogelijk.

Zoek naar accommodatie in een gebied dat niet te ver van je gastinstelling is of dat dicht bij het openbaar vervoer ligt. Dit bespaart je lange dagelijkse reizen.

Geef informatie over de verschillende wijken van de stad om de wijken te vinden die veilig en gastvrij zijn voor studenten.

Bereid van tevoren alle documenten voor waar verhuurders om kunnen vragen, zoals een studentenkaart, een Erasmus-aanvaardingsbrief, een identiteitsbewijs, een bankrekeningnummer... Net als in België is het niet ongewoon dat er om een financiële garantie of borg wordt gevraagd.

Meer informatie over de praktische aspecten

Selectie kalender

Procedures