Aan de Universiteit van Namen coördineerde de Confluent des Savoirs, de dienst voor verspreiding en bewustmaking van onderzoek, dit evenement om de soms weinig bekende collecties en het erfgoed van onze universiteit te promoten en bij het publiek bekend te maken. In totaal konden meer dan 300 mensen kennismaken met onderzoekers en technici van de afdelingen biologie, natuurkunde en diergeneeskunde, en met de koepel van het astronomisch observatorium Antoine Thomas.

De biologieafdeling presenteerde haar zoölogische collecties, opgebouwd sinds het midden van de 19e eeuw en geleidelijk uitgebreid. Meer dan 2500 verschillende exemplaren vormen nu de onderwijscollectie, waarvan de scenografie voor de gelegenheid opnieuw is ontworpen.

Het Antoine Thomas Astronomisch Observatorium opende opnieuw zijn deuren voor het publiek voor een rondleiding door de koepel en een presentatie van astrofotografietechnieken door middel van de tentoonstelling "Objectif Etoile" geproduceerd door de Confluent des Savoirs.

De afdeling diergeneeskunde bood het publiek de kans om de praktische werkruimte en de indrukwekkende collectie anatomische modellen en botten en mannequins voor ruiters te ontdekken. Bezoekers konden botherkenning oefenen door te proberen gewrichten te reproduceren met behulp van röntgenfoto's.

De faculteit Wetenschappen opende de deuren van haar vier practicumzalen en presenteerde aan het publiek de collectie van meer dan 200 leerinstrumenten van de afdelingen scheikunde en natuurkunde die rond 1900 door Père Courtois werden opgebouwd.

Deze avond was rijk aan uitwisselingen en ontdekkingen en, daar zijn we zeker van, gaf sterren in de ogen van jong en oud!