Teaching Qualification for Upper Secondary Education - Physics
-
Dienstregeling
flexible schedule
- ECTS-studiepunten 30
![aides à la réussite-physique](/sites/default/files/styles/parag_img_small_sm/public/2024-04/%23FS-E-physique-aides-reussite-hero.jpg?itok=sGaTsNlc)
Waarschuwing: laatste inschrijvingsjaar in 2024-2025 |
Vanaf 2025 worden de opleidingen gereorganiseerd. |
AESS in de wetenschap
De opleiding die in Namen wordt aangeboden, is gericht op een systemische benadering van het lesgeven en de complexiteit ervan.
De verschillende onderdelen zijn gestructureerd rond drie hoofdpolen, die elk theoretische en praktische aspecten bevatten:
- didactiek van disciplines en hun epistemologieën
- schoolonderwijs en samenleving
- psycho-pedagogiek van leren en onderwijzen
Deze onderdelen worden met elkaar geïntegreerd tijdens stages in scholen en andere institutionele omgevingen, evenals tijdens seminars over integratie van theorie en praktijk. Deze stages en seminars maken het mogelijk om vragen uit de praktijk te beantwoorden door de verschillende perspectieven die inherent zijn aan de bovengenoemde polen te verwoorden.
Het doel is niet alleen om theorie en praktijk af te wisselen, maar ook om echte integratie te bereiken. Daartoe nemen deze integratieseminars de vorm aan van praktisch en praktisch werk dat met elk theoretisch onderdeel verbonden is, waardoor verschillende professionele en sociale locaties en aspecten worden ontsloten. Dankzij deze seminars wordt er rekening gehouden met de vragen van studenten en wordt het leren van toekomstige agrégés benaderd vanuit een probleemoplossend perspectief.
Een ander specifiek kenmerk van de Namur-opleiding is de ontwikkeling van :
- een systematisch proces van persoonlijke en professionele ontwikkeling dat docenten in werksituaties zullen doorlopen; het doel is meer om bij toekomstige docenten een autonoom leerproces op gang te brengen dan om hen te zien als 'consumenten' van eindproducten ;
- een reflectieve benadering door studenten door hen conceptuele hulpmiddelen te laten ontwikkelen die hen helpen beroepspraktijken, hun vooronderstellingen en hun waarschijnlijke implicaties te decoderen;
- hun perceptie van de mondiale context waarin het lesgeven plaatsvindt; een openstelling van studenten voor andere disciplines vanuit verschillende gezichtspunten: identificatie van transversale vaardigheden, gemeenschappelijke concepten in de didactiek van de verschillende disciplines, leren over interdisciplinariteit, methodologie voor het leren van de basisbeginselen van een andere discipline...
- een zekere polyvalentie van agrégés in experimentele wetenschappen, zoals vereist voor het onderwijzen van het wetenschappelijk curriculum (op het tweede niveau van het voortgezet onderwijs geeft dezelfde docent les in de drie wetenschappen en de overgrote meerderheid van de docenten op het derde niveau geeft les in ten minste twee wetenschappen).
Dit programma versterkt de relationele, ethische en epistemologische aspecten van de initiële opleiding die momenteel wordt aangeboden aan toekomstige leraren. Het is er dus op gericht studenten de basisinstrumenten te geven om een eerste professionele activiteit op een valide manier aan te pakken, waarop bijscholing kan worden geënt om de effectiviteit van het lesgeven te verbeteren.
Het geeft de lerarenopleiding geloofwaardigheid ten opzichte van andere institutionele actoren: management, inspecties, het bedrijfsleven, ouders en studenten!
Cursusrooster
Een aantal belangrijke opmerkingen:
- De trainingsaanpak is gebaseerd op actieve deelname van studenten aan de verschillende cursussen. Aanwezigheid is daarom verplicht om vooruitgang te boeken.
- Inschrijving voor de agrégation is gebaseerd op validatie van een dossier door de verschillende personen die bij de cursus betrokken zijn. Dit proces kan daarom langer duren dan verwacht. Je wordt daarom dringend verzocht om de eerste lessen van het jaar bij te wonen, zelfs als je nog geen bevestiging van je inschrijving hebt ontvangen van de inschrijfafdeling.
- Aanvragen voor inschrijving worden niet meer in behandeling genomen na 30 september.
Eerste vier maanden
Cursussen worden gegeven op maandag de hele dag (08:30-17:00) en woensdagmiddag (14:00-18:15).
Tweede termijn van vier maanden
Cursussen worden gegeven op maandag de hele dag (08:30-17:00) en woensdagmiddag (14:00-18:15) en zaterdagochtend (09:00-12:00).
Houd er rekening mee dat dit rooster geen rekening houdt met stagetijden, die in overleg met de stagebegeleiders moeten worden georganiseerd.
De indeling van het rooster maakt het onmogelijk om je in hetzelfde studiejaar in te schrijven voor enerzijds de didactiekopleiding wiskunde en anderzijds de didactiekopleidingen scheikunde en biologie.
De AESS in de exacte vakken blijft een 30-credit vak (dus halftijds). Hierbij worden opdrachten gemaakt die niet in het rooster zijn opgenomen.
Bedrijfsruimten
De cursussen wetenschapsdidactiek worden georganiseerd in drie verschillende centra, die allemaal op een paar minuten loopafstand van elkaar liggen:
- de nieuwe Faculteit Wetenschappen (Lokale TP S11) - Rue Joseph Grafé, 2 B-5000 Namen
- de Afdeling Wiskunde - Rue Rempart de la Vierge, 8 B-5000 Namen
- de Afdeling Biologie (lokalen b.52 en b.53) - Rue de Bruxelles, 59 B-5000 Namen
Contacten
Informatie met betrekking tot de agrégatie in de wiskunde
Valérie Henry - valerie.henry@unamur.be - 081 72 49 35
Informatie met betrekking tot de agrégatie in de wetenschappen (biologie, scheikunde, natuurkunde)
Arnaud Vervoort - arnaud.vervoort@unamur.be - 081 72 43 87
Algemene informatie
Titularia voor didactische cursussen
Didactiek van de biologie
Arnaud Vervoort - arnaud.vervoort@unamur.be - 081 72 43 87
Didactiek Wiskunde
Valérie Henry - valerie.henry@unamur.be - 081 72 49 35
Didactiek Natuurkunde
Gabriel Dias De Carvalho Junior - gabriel.carvalho@unamur.be - 081 72 44 68
Didactiek chemie
Jérémy Dehon - jeremy.dehon@unamur.be - 081 72 45 25
Titularissen van psycho-socio-pedagogiek
- Marc Romainville - marc.romainville@unamur.be - 081 72 50 65
- Sandrine Biemar - sandrine.biemar@unamur.be - 081 72 50 67
-
Enseigner une autre discipline
Une unité d'enseignement au choixCode Naam Onderwijzer(es) Th.+Ex. Studiepunten/Blok 1 2 3 SAGRM203_/Partim Didactique et épistémologie de la biologie I Vervoort Arnaud 30h th. 3 SAGRM204_/Partim Didactique et épistémologie de la chimie I DEHON Jérémy 30h th. 3 SAGRM205_/Partim Didactique et épistémologie des mathématiques I (y compris stage) Henry Valérie 15h th. + 15h oe. 3 -
Cours au choix
Une unité d'enseignement au choix.L'unité d'enseignement "Histoire des sciences" ne peut être choisie que si l'étudiant ne l'a pas déjà suivie dans le cadre d'études antérieures à l'UNamur.Code Naam Onderwijzer(es) Th.+Ex. Studiepunten/Blok 1 2 3 SAGRM214 Gestion et mise en place d'un laboratoire de chimie dans l'enseignement secondaire 15h oe. 2 SSPSB202_/Partim Histoire des sciences Sartenaer Olivier 15h th. 2 FAGRM407 Interroger les aspects relationnels et émotionnels du métier d'enseignant Fischer Line Biemar Sandrine 10h th. + 5h oe. 2 FAGRM403 Education aux technologies de l'enseignement et de l'apprentissage Dumortier Laurence 15h th. 2 FAGRM404 Analyse de pratiques Biemar Sandrine 8h th. + 7h oe. 2 SAGRM213 Didactique comparée des sciences et des mathématiques Henry Valérie Vervoort Arnaud Dias De Carvalho Junior Gabriel 15h th. 2 FAGRM405 Initiation aux pratiques de tutorat Romainville Marc 4h th. + 11h oe. 2 -
Tronc commun
Code Naam Onderwijzer(es) Th.+Ex. Studiepunten/Blok 1 2 3 FAGRM406 Psychopédagogie II Biemar Sandrine Romainville Marc 30h th. + 10h oe. 3 SAGRM212 Didactique et épistémologie de la physique II Dias De Carvalho Junior Gabriel 30h th. 3 FAGRM401 Education scolaire et société Biemar Sandrine Romainville Marc 30h th. + 10h oe. 4 FAGRM402 Psychopédagogie I Romainville Marc Biemar Sandrine 30h th. + 20h oe. 4 FAGRM409 Fondements de la neutralité 20h th. 2 SAGRM202 Didactique et épistémologie de la physique I Dias De Carvalho Junior Gabriel 30h th. + 10h oe. 3 SAGRM209 Stages d'enseignement de la physique en école secondaire 35h oe. 6
-
Enseigner une autre discipline
Une unité d'enseignement au choixCode Naam Onderwijzer(es) Studiepunten Uren/kwartaal 1 2 SAGRM203_/Partim Didactique et épistémologie de la biologie I Vervoort Arnaud 3 30h th. SAGRM204_/Partim Didactique et épistémologie de la chimie I DEHON Jérémy 3 30h th. SAGRM205_/Partim Didactique et épistémologie des mathématiques I (y compris stage) Henry Valérie 3 15h th. + 15h oe. -
Cours au choix
Une unité d'enseignement au choix.L'unité d'enseignement "Histoire des sciences" ne peut être choisie que si l'étudiant ne l'a pas déjà suivie dans le cadre d'études antérieures à l'UNamur.Code Naam Onderwijzer(es) Studiepunten Uren/kwartaal 1 2 SAGRM214 Gestion et mise en place d'un laboratoire de chimie dans l'enseignement secondaire 2 15h oe. SSPSB202_/Partim Histoire des sciences Sartenaer Olivier 2 15h th. FAGRM407 Interroger les aspects relationnels et émotionnels du métier d'enseignant Fischer Line Biemar Sandrine 2 10h th. + 5h oe. FAGRM403 Education aux technologies de l'enseignement et de l'apprentissage Dumortier Laurence 2 15h th. FAGRM404 Analyse de pratiques Biemar Sandrine 2 8h th. + 7h oe. SAGRM213 Didactique comparée des sciences et des mathématiques Henry Valérie Vervoort Arnaud Dias De Carvalho Junior Gabriel 2 15h th. FAGRM405 Initiation aux pratiques de tutorat Romainville Marc 2 4h th. + 11h oe. -
Tronc commun
Code Naam Onderwijzer(es) Studiepunten Uren/kwartaal 1 2 FAGRM406 Psychopédagogie II Biemar Sandrine Romainville Marc 3 30h th. + 10h oe. SAGRM212 Didactique et épistémologie de la physique II Dias De Carvalho Junior Gabriel 3 30h th. FAGRM401 Education scolaire et société Biemar Sandrine Romainville Marc 4 30h th. + 10h oe. FAGRM402 Psychopédagogie I Romainville Marc Biemar Sandrine 4 30h th. + 20h oe. FAGRM409 Fondements de la neutralité 2 20h th. SAGRM202 Didactique et épistémologie de la physique I Dias De Carvalho Junior Gabriel 3 30h th. + 10h oe. SAGRM209 Stages d'enseignement de la physique en école secondaire 6 35h oe.