Master in Physics, Research focus
-
Dienstregeling
regular course
- ECTS-studiepunten 120
Materie, energie en milieu
Er zijn heel wat ontdekkingen gedaan door fysici die ons moderne dagelijkse leven ingrijpend hebben veranderd: halfgeleiders, lasers, plasma- of QLED-schermen, harde schijven... Aan uitdagingen geen gebrek: gebruik van hernieuwbare energie, energieopslag, afvalverwerking... Om deze uitdagingen aan te gaan, heeft de maatschappij fysici nodig die experts zijn in de eigenschappen van materie en de interactie ervan met straling.
Uw doelstellingen
- Inzicht in natuurverschijnselen in al hun complexiteit.
Voorbeelden: Hoe plant elektromagnetische straling zich voort in complexe media en hoe is de wisselwerking met materie? Hoe leiden de kwantumeigenschappen van nanomaterialen tot technologische revoluties (elektronica, fotonica, enz.)? - Creëer innovatieve natuurkundige modellen geïnspireerd door de natuur.
Voorbeelden: Biomimicry is een nieuwe benadering waarbij inspiratie wordt geput uit de complexe organische structuren van veel dier- of plantensoorten. In de optica is natuurlijke fotonica een nieuwe discipline die uit deze benadering is voortgekomen. - Acteer op je omgeving en ontwikkel toepassingen die bijdragen aan een duurzamere wereld.
Voorbeelden: het verbeteren van de prestaties van fotovoltaïsche cellen, het ontwikkelen van hybride materialen voor brandstofcellen, het verminderen van luchtvervuiling...
De voordelen van training
- Een keuze tussen specialisatie en een bredere opleiding via keuzevakken, het proefschrift, persoonlijk werk en de stage.
- Een opening naar de maatschappij dankzij een stage - in België of in het buitenland - die je toelaat je opleiding tot fysicus te verfijnen en je de kans geeft veel mensen te ontmoeten en veel wetenschappelijke en menselijke ervaringen op te doen. Erasmusverblijven en bezoeken aan internationaal gerenommeerde laboratoria worden ook sterk aangemoedigd.
- Een brede opleiding in de verschillende gebieden van de fysica met specialisaties (lasers, nieuwe materialen, milieufysica, biofysica, data science en didactiek) die direct na de master een breed scala aan carrièremogelijkheden bieden.
- Een bewustzijn van ethiek: de verantwoordelijkheid van natuurkundigen bij het bouwen aan een eerlijkere en duurzamere wereld.
Onderzoek en proefschrift
Onderzoek kan zowel experimenteel (bestuderen van materiaaloppervlakken met scanning tunnelling microscopie, meten van optische eigenschappen, etc.), theoretisch als numeriek (modelleren van de fysische eigenschappen van natuurlijke of kunstmatige structuren, quantumoptica, etc.) zijn. Deze verschillende benaderingen zijn essentieel en complementair.
Als voorbeeld volgt hier een proefschriftonderwerp: interactie van elektromagnetische golven, in het bijzonder microgolven, met grafeen, een kristal met een dikte van één atoom. Het doel is om theoretisch een schild tegen parasitaire golven te ontwerpen voor gevoelige elektrische circuits.
Andere masters in natuurkunde
De Universiteit van Namen organiseert:
- de master 120 in fysische wetenschappen
- de master 60 in natuurwetenschappen
- de master in natuurkundeonderwijs
- 120 studiepunten - vak 4 (vanaf 2025)
- 60 studiepunten - vak 5 (vanaf 2025)
-
Langues
Une unité d'enseignement à choisir
Code Naam Onderwijzer(es) Th.+Ex. Studiepunten/Blok 1 2 3 SELVM202_/Partim Réactualisation du Néerlandais (niveau B1) 30h th. 3 Soft skillsSELVM201_/Partim Perfectionnement d'Anglais (niveau B2+) 30h th. 3 -
Finalité approfondie
Code Naam Onderwijzer(es) Th.+Ex. Studiepunten/Blok 1 2 3 SPHYM233 Stage 15 SPHYM133 Photonique théorique et numérique Deparis Olivier 30h th. + 15h oe. 3 SPHYM216 Physique moléculaire et environnement Lepere Muriel 30h th. 3 SPHYM222 Synthèse des matériaux Lucas Stéphane Sporken Robert 30h th. 3 SPHYM226 Techniques de caractérisation des surfaces et interfaces Colaux Julien Houssiau Laurent 30h th. 3 SPHYM134 Plasmonique et applications HENRARD Luc 15h th. + 15h oe. 3 -
Projet
Code Naam Onderwijzer(es) Th.+Ex. Studiepunten/Blok 1 2 3 SPHYM122 Projet de recherche 9 -
UE au choix
-
UE obligatoires
Code Naam Onderwijzer(es) Th.+Ex. Studiepunten/Blok 1 2 3 SPHYM136 Acquisition et traitement numérique des données Frising Fernande 30h th. + 15h oe. 4 SPHYM138 Communication scientifique 15h th. 2 SPHYM231 Interactions fondamentales 30h th. 3 SCHIM223 Matière et énergie Olivier Yoann Su Bao Lian 24h th. 3 SSPSM101 Sciences, éthique et développement Leyens Stéphane 18h th. + 6h oe. 3 SSPSM202 Philosophie des sciences de la matière Sartenaer Olivier 12h th. 3 SPHYM101 Interaction rayonnement-matière Colaux Julien Lucas Stéphane 30h th. + 30h oe. 6 SPHYM106 Nanomatériaux et applications de la physique du solide HENRARD Luc Sporken Robert 45h th. + 15h oe. 6 SPHYM109 Physique des lasers, optique non-linéaire et quantique Caudano Yves Lepere Muriel 45h th. + 15h oe. 6 -
Mémoire
Code Naam Onderwijzer(es) Th.+Ex. Studiepunten/Blok 1 2 3 SPHYM205 Mémoire 21
-
Finalité approfondie
Code Naam Onderwijzer(es) Studiepunten Uren/kwartaal 1 2 SPHYM133 Photonique théorique et numérique Deparis Olivier 3 30h th. + 15h oe. SPHYM216 Physique moléculaire et environnement Lepere Muriel 3 30h th. SPHYM222 Synthèse des matériaux Lucas Stéphane Sporken Robert 3 30h th. SPHYM226 Techniques de caractérisation des surfaces et interfaces Colaux Julien Houssiau Laurent 3 30h th. SPHYM134 Plasmonique et applications HENRARD Luc 3 15h th. + 15h oe. -
Projet
Code Naam Onderwijzer(es) Studiepunten Uren/kwartaal 1 2 SPHYM122 Projet de recherche 9 -
UE au choix
L'étudiant choisit, dans les listes des unités d'enseignement (UE) au choix, des enseignements pour un minimum de 21 crédits pour la durée totale du master (idéalement 9 en bloc 1 et 12 en bloc 2). Le nombre maximum de crédits d'unités d'enseignements choisies dans le cursus de bachelier ne peut excéder 5 crédits pour les deux années de master.
Un étudiant peut également choisir des UE au choix dans d'autres départements, d'autres facultés ou d'autres universités (non listées ici). Dans ce cas, il devra organiser lui-même son horaire.
La liste des UE choisies par l'étudiant sera approuvée par le promoteur du mémoire ainsi que par le jury d'admission.
-
UE obligatoires
Code Naam Onderwijzer(es) Studiepunten Uren/kwartaal 1 2 SPHYM136 Acquisition et traitement numérique des données Frising Fernande 4 30h th. + 15h oe. SPHYM138 Communication scientifique 2 15h th. SSPSM101 Sciences, éthique et développement Leyens Stéphane 3 18h th. + 6h oe. SPHYM101 Interaction rayonnement-matière Colaux Julien Lucas Stéphane 6 30h th. + 30h oe. SPHYM106 Nanomatériaux et applications de la physique du solide HENRARD Luc Sporken Robert 6 45h th. + 15h oe. SPHYM109 Physique des lasers, optique non-linéaire et quantique Caudano Yves Lepere Muriel 6 45h th. + 15h oe.
-
Langues
Une unité d'enseignement à choisir
Code Naam Onderwijzer(es) Studiepunten Uren/kwartaal 1 2 SELVM202_/Partim Réactualisation du Néerlandais (niveau B1) 3 30h th. Soft skillsSELVM201_/Partim Perfectionnement d'Anglais (niveau B2+) 3 30h th. -
Finalité approfondie
Code Naam Onderwijzer(es) Studiepunten Uren/kwartaal 1 2 SPHYM233 Stage 15 -
UE au choix
L'étudiant choisit, dans les listes des unités d'enseignement (UE) au choix, des enseignements pour un minimum de 21 crédits pour la durée totale du master (idéalement 9 en bloc 1 et 12 en bloc 2). Le nombre maximum de crédits d'unités d'enseignements choisies dans le cursus de bachelier ne peut excéder 5 crédits pour les deux années de master.
Un étudiant peut également choisir des UE au choix dans d'autres départements, d'autres facultés ou d'autres universités (non listées ici). Dans ce cas, il devra organiser lui-même son horaire.
La liste des UE choisies par l'étudiant sera approuvée par le promoteur du mémoire ainsi que par le jury d'admission.
-
UE obligatoires
Code Naam Onderwijzer(es) Studiepunten Uren/kwartaal 1 2 SPHYM231 Interactions fondamentales 3 30h th. SCHIM223 Matière et énergie Olivier Yoann Su Bao Lian 3 24h th. SSPSM202 Philosophie des sciences de la matière Sartenaer Olivier 3 12h th. -
Mémoire
Code Naam Onderwijzer(es) Studiepunten Uren/kwartaal 1 2 SPHYM205 Mémoire 21
Beschrijving
The research focus of the master 120 physical addresses current problems of the society such as new materials, energy and the environment.
In addition to the core courses designed to improve the general education of the physicist, the research focus is characterized by 5 courses, which are specific to research topics in the physics department: synthesis and characterization of materials, optical properties and methods simulation in physics and optics. The student can also choose courses for specialization in a non-exhaustive list. It may also choose courses from another department, another faculty or another university. A research project organized in the second semester of the 1st year of Master is to perfect the research training that will culminate in the realization of a final dissertation during the second year of master. An 8-week internship in Belgium or abroad is also organized in the second semester of the last year of master.
Internationale mobiliteit en openheid
Students have the opportunity to study abroad within the Erasmus scheme for Europe, they can also do an internship in a research centre in Belgium or abroad, and a department theme trip to a renowned international laboratory (USA, Switzerland, France, etc. ).
Lesmethoden
The Master’s degree in Physical Sciences is offered at Unamur under three different focuses. Regardless of the orientation, the programme includes a common core as well as courses that students can choose from a wide range of options. The compulsory courses ensure that students acquire throrough knowledge in crucial domains of modern Physics. The courses chosen from options cover more specialised fields linked with Physics of Matter, Radiation and Wave-Matter Interaction.
Alongside this traditional course-oriented training, students receive initiation to research, which will include the acquisition of teaching skills for those choosing the teaching focus. This training towards research will add to a good number of credits, as it associates two types of activities. In the first stage of the initation to research, students will undertake a project on a well-defined subject during the first year, involving bibliographical research, a personal experimental or theoretical development, and a presentation of the obtained results. The second stage constitutes the actual research project and dissertation, which is to be completed throughout the second year. It must be an innovative project, carried out under the guidance of a member of the academic staff or a member of the department. A dissertation and an oral presentation will allow a jury to assess its value.
The training as described above is completed through a work placement / internship in accordance with the chosen focus. It can take place in industry (specialised focus), within the University department or at an external research centre (in-depth focus), or within the Belgian Secondary system (focus on teaching). The choice of focus has to be made at the beginning of the second year, and leads to thirty specific credits.
Doelstellingen
Aims and objectives are established as follows :
- Understanding natural phenomena in their complexity : how electromagnetic radiation propagates in various environments and interacts with matter, how the quantum properties of nanoscopic materials lead to technological revolutions (nano-electronics, nanophotonics…) how cellular tissue responds to radiation from photons or particles (particularly in cancer treatment),
- Modelling of innovative physical systems, following nature’s patterns ;
- Biomimetism is a new approach which seeks to follow and copy the patterns of complex organic structures in various animal or plant species which have been perfected over millions of years of evolution (within the field of optics, natural photonics is a new field, inspired by this approach) ;
- Addressing Environmental issues and developing applications that can contribute to Sustainable Energy (improving the performance of photovoltaic cells, developing hybrid materials for fuel-producing batteries, reducing pollution of the atmosphere, etc.)
Evaluatie
Depending on the activities, the assessment of the acquired knowledge is done following three main methods :
- an oral exam with the lecturer or lecturers having given the specific course
- the elaboration of a report which is then assessed by a member of the academic staff
- a presentation of a seminar summarising the pursued goals, the methodology that was used and the work accomplished.
The assessments take place during the specific periods of the academic year that have been assigned for this purpose.
For a certain number of activities, ongoing assessment is carried out as the activity develops. This approach is certainly the one used in the framework of internships and projects and their dissertation.
Onderwijsprofiel
The Master’s degree in Physical Sciences that Unamur offers aims at furthering the training that students have received while completing their bachelor’s degree. Students make a choice among three focuses (in-depth focus, focus on specialisation, focus on teaching) in the first year of the Master’s training, which allows them to perfect their knowledge in Physics within a more specific domain. Besides broadening the general knowledge of modern Physics that every physicist is expected to have acquired, this training is clearly oriented towards research. Students will benefit from the members of staff’s expertise in research, specifically in the areas of Matter and Radiance and in the exploitation of the interactions between this duality. They receive constant guidance from renowned researchers and from professors who have developed teaching strategies whose effectiveness and reliability have been highly rated over the years.
The general subject-linked training is supplemented by a more interdisciplinary approach, including courses such as philosophy, ethics, languages and communication in the field of science, aiming at developing openmindedness and critical thinking.
Les métiers des physiciens
Carrières in de natuurkunde
Verschillende vaardigheden
Dankzij hun algemene multidisciplinaire opleiding (natuurkunde, wiskunde, informatica, fysische scheikunde, nieuwe materialen...) staat er voor natuurkundigen een vrij brede waaier aan loopbanen open: universitair onderzoek, onderwijs, computergerelateerde activiteiten, ontwikkelingsactiviteiten in de industrie en ziekenhuizen...
Sterk en rigoureus, met goede analytische vaardigheden, uitstekende wiskundige modelleringscapaciteiten en een schat aan uitgebreide wetenschappelijke cultuur, dragen fysici bij aan de vooruitgang van kennis en de ontwikkeling van toepassingen ten dienste van de mensheid.
Al deze vaardigheden met een hoge toegevoegde waarde maken fysici tot gewaardeerde professionals op de arbeidsmarkt.
De grenzen van onze kennis verleggen
Uit een enquête bij onze alumni blijkt dat meer dan de helft van de jonge afgestudeerden hun professionele leven begint met ervaring in wetenschappelijk onderzoek, voornamelijk in een academische omgeving, in België of in het buitenland. Universiteiten en openbare fondsen financieren de voltooiing van een doctoraat (meestal 4 jaar) of kennen beurzen toe voor deelname aan een onderzoeksprogramma.
Andere fysici verrichten hun onderzoekswerk in geavanceerde onderzoeksinstituten in zeer specifieke domeinen (bijvoorbeeld CENAERO, een excellentiecentrum voor luchtvaart in Gosselies, CERN, het laboratorium voor deeltjesfysica in Genève, SCK-CEN, het centrum voor de studie van kernenergie in Mol of het Koninklijk Meteorologisch Instituut).
Ontwikkelen van industriële toepassingen
In industriële omgevingen zijn fysici ook betrokken bij de ontwikkeling van hoogtechnologische of zeer specifieke producten (bijv. behandeld glas om energie te besparen, veiliger plaatstaal voor de auto-industrie, cyclotrons voor nucleaire geneeskunde, enz.) Ze zijn ook te vinden aan het hoofd van belangrijke verantwoordelijkheden stroomafwaarts van onderzoek en ontwikkeling, met name in productieafdelingen.
Informatica en telecommunicatie
Een gedegen IT-achtergrond maakt fysici operationeel in IT-dienstverlenende bedrijven (consultancy) of in elk type gebruikersorganisatie (bank, verzekeringsmaatschappij,
enz.). Met name de telecommunicatiesector doet een beroep op de expertise van fysici vanwege hun vaardigheden op het gebied van optica, elektronica of zelfs informatieverwerking.
Het overbrengen van een passie voor de werkelijkheid
Onder de activiteiten die openstaan voor fysici, blijven het onderwijs en de opleidingswereld in het algemeen zeer levendig. Meer dan 15% van onze professioneel actieve afgestudeerden brengen hun passie voor de werkelijkheid over door les te geven in natuurkunde, exacte vakken en wiskunde in de Haute École of de bovenbouw van het middelbaar onderwijs.
Fysica en geneeskunde
In de ziekenhuisomgeving werken fysici samen met artsen: ze nemen deel aan het opstellen van behandelplannen voor patiënten die nucleair worden behandeld; ze zorgen voor de kwaliteitscontrole van verschillende medische beeldvormingsapparatuur; ze dragen ook bij aan de ontwikkeling van nieuwe analysetechnologieën.
Expert natuurkundigen
De overheid doet een beroep op de deskundigheid van natuurkundigen. Zij sturen het beleid op het gebied van energie, milieu, ruimte enzovoort, bijvoorbeeld door adviezen uit te brengen over onderzoeksprioriteiten.
Testimonials van oud-studenten
Het onderzoeksinstituut waar ik werk, houdt zich bezig met de samenstelling van onze atmosfeer en de luchtkwaliteit. We ontwikkelen analytische technieken om
continu de concentratie van een aantal belangrijke atmosferische gassen te meten met behulp van satelliet- en grondinstrumenten. Deze activiteiten worden uitgevoerd in een internationale context in samenwerking met belangrijke Europese agentschappen zoals ESA en EUMETSAT.Christophe - Institute of Space Aeronomy
Dankzij het werk dat ik heb verricht tijdens mijn proefschrift bij UNamur en de ontmoetingen die ik heb opgedaan, ben ik nu postdoctoraal onderzoeker bij Lawrence Berkeley National Lab in Californië. Mijn tijd is verdeeld tussen laboratoriumwerk, het analyseren van resultaten en het schrijven van artikelen of wetenschappelijke projecten. In het laboratorium zijn de uit te voeren taken divers en omvatten sommige zeer technische aspecten en andere zeer gespecialiseerde, zoals laseruitlijning, monstervoorbereiding en gegevensverwerving. De analyse van de resultaten omvat ook de ontwikkeling van codes.
Frédéric - Lawrence Berkeley National Lab
Bij UNamur heb ik een gedegen achtergrond in de natuurkunde en een passie voor optische verschijnselen in levende organismen, zoals de kleuring daarvan, opgedaan. Momenteel doe ik onderzoek naar de fluorescentie van kevers en vlinders. Dit onderzoek is interdisciplinair en stelt me in staat om niet alleen met natuurkundigen samen te werken, maar ook met biologen, scheikundigen en ingenieurs. Het doel is om de invloed van kleur op het gedrag van levende organismen te begrijpen met het oog op de ontwikkeling van nieuwe technologische toepassingen die zijn geïnspireerd op de natuur.
Sébastien - University of Exeter in het Verenigd Koninkrijk
Na mijn scriptie aan de UNamur, waar ik gedegen multidisciplinaire kennis heb opgedaan, heb ik twee jaar als postdoc gewerkt bij een instituut voor mariene biologie in San Diego. Nu werk ik als bedrijfsadviseur, op alle niveaus: marktonderzoek, reorganisatie van verkoop en inkoop, ondersteuning bij aanbestedingen.
Annick - H & Z