Master in Biochemistry and Molecular and Cell Biology, Teaching focus
-
Dienstregeling
regular course
- ECTS-studiepunten 120
![Biologie études](/sites/default/files/styles/parag_img_small_sm/public/2024-04/fs-e-biologie-master-hero_.jpg?itok=zqndU2lQ)
Le master en biochimie et biologie moléculaire et cellulaire se concentre sur le fonctionnement normal ou pathologique, de la bactérie à l’Homme et des gènes aux systèmes.
Que vous choisissiez de vous diriger vers le monde de l’entreprise ou de l’industrie, la démarche expérimentale en laboratoire ou encore l’enseignement dans le secondaire supérieur, vous découvrez comment aborder les problèmes actuels de biologie humaine, de génétique et génomique, de biologie cellulaire, de biologie animale, de microbiologie et de virologie.
Les axes thématiques forts de la formation sont l’étude des cancers, du trafic intracellulaire, du vieillissement, du métabolisme et des cellules souches.
Vos objectifs
- aborder le monde vivant dans sa complexité et ses divers niveaux d’organisation, de la bactérie à l’Homme et des gènes aux systèmes ;
- devenir des acteurs dans la compréhension des processus biologiques aux niveaux cellulaire et moléculaire, dans des conditions normales et pathologiques ;
- concevoir des projets de recherche en biochimie et biologie moléculaire et cellulaire, les mener à bien, interpréter et publier les résultats.
Les atouts de la formation
- un master, co-organisé par le Département de biologie et la Faculté de Médecine, qui s’appuie sur les axes forts des recherches menées à Namur ;
- une solide formation pratique notamment grâce à la place importante accordée au mémoire qui permet un véritable apprentissage du métier de chercheur ;
- une formation aux domaines d’expertise étrangers grâce à la participation de nombreux spécialistes belges et internationaux dans vos cours ;
- une première expérience professionnelle de 4 à 6 mois de stage dans l’enseignement secondaire supérieur.
Le programme
1re année de master
Durant la première année, en plus des cours obligatoires, vous choisissez des cours dans différents domaines :
- biologie humaine,
- génétique et génomique,
- biologie cellulaire et moléculaire,
- microbiologie et virologie.
Grâce à la participation de spécialistes belges et internationaux dans ces différents cours, vous élargissez le champ de vos connaissances.
Lors des travaux pratiques intégrés, vous concevez et réalisez pendant 2 semaines des expériences permettant de répondre à une question biologique.
![Biologie études](/sites/default/files/styles/parag_img_small_sm/public/2024-04/fs-e-biologie-master-hero_.jpg?itok=zqndU2lQ)
Vous êtes ensuite formés à la manipulation des animaux de laboratoire, obligatoire pour tous les chercheurs qui manipulent des animaux au cours de leur recherche et de leur mémoire.
Cette formation est sanctionnée par le certificat légal FELASA B : technologue.
Enfin, vous choisissez un sujet de mémoire et démarrez vos recherches à temps plein dans un laboratoire de pointe du département de biologie, de médecine vétérinaire ou de la faculté de médecine. Au cours de ce mémoire, vous apprenez réellement le métier de chercheur grâce à l’équipe qui vous encadre individuellement et vous permet de mettre en pratique la démarche scientifique apprise au cours de vos études afin de répondre à la question que vous avez choisie.
![Biologie études](/sites/default/files/styles/parag_img_small_sm/public/2024-04/fs-e-biologie-master-hero_.jpg?itok=zqndU2lQ)
2e année de master
Durant la deuxième année, vous poursuivez d’abord les recherches pour votre mémoire.
Vous sélectionnez ensuite des cours au choix pour compléter votre formation scientifique.
Finalement, vous clôturez votre formation par un stage de 4 mois d’enseignement dans le secondaire supérieur. Ce stage constitue une première expérience professionnelle, expérience inoubliable pour apprendre la science et la vie, et souvent, un tremplin pour un premier emploi.
![Biologie études](/sites/default/files/styles/parag_img_small_sm/public/2024-04/fs-e-biologie-master-hero_.jpg?itok=zqndU2lQ)
Les autres masters en biologie
De Universiteit van Namen organiseert
- de master's degree in biochemistry and molecular and cell biology
- de master in organismale biologie en ecologie
- de master in moleculaire microbiologie
- de master 60 in biologische wetenschappen
- de master in biologieonderwijs
- 120 studiepunten - vak 4 (vanaf 2025)
- 60 studiepunten - vak 5 (vanaf 2025)
-
<unknown>
Code Naam Onderwijzer(es) Th.+Ex. Studiepunten/Blok 1 2 3 SFCMM201 Training of master animal handlers 40h th. 3 MSBMM108 Quality Assurance : GMP, GCP, GLP and Auditing Lienard Patricia 24h th. 3 English Friendly CoursesMSBMM123 Comparative Pathophysiology Kirschvink Nathalie 12h th. 2 SBIOM201 Parasitology Dujardin Jean-Claude 15h th. 2 SBIOM208 Anticancer Therapies Feron Olivier 15h th. 2 SVETM209 Molecular Virology Muylkens Benoît 15h th. 2 SSPSM203 Philosophy of Life Sciences Leyens Stéphane 12h th. 2 -
<unknown>
Code Naam Onderwijzer(es) Th.+Ex. Studiepunten/Blok 1 2 3 FAGRM406 Educational psychology II Biemar Sandrine Romainville Marc 30h th. + 10h oe. 3 SAGRM206 Didactics and Epistemology of Biology II Vervoort Arnaud 30h th. 3 FAGRM401 School education and society Biemar Sandrine Romainville Marc 30h th. + 10h oe. 4 FAGRM402 Psychopedagogy I Romainville Marc Biemar Sandrine 30h th. + 20h oe. 4 FAGRM409 Foundations of neutrality 20h th. 2 SAGRM203 Didactics and Epistemology of Biology I Vervoort Arnaud 30h th. + 10h oe. 3 SAGRM211 Secondary school biology teaching internships 35h oe. 6 -
<unknown>
Code Naam Onderwijzer(es) Th.+Ex. Studiepunten/Blok 1 2 3 SAGRM204_/Partim Didactics and Epistemology of Chemistry I DEHON Jérémy 30h th. 3 SAGRM202_/Partim Didactics and Epistemology of Physics I Dias De Carvalho Junior Gabriel 30h th. 3 -
<unknown>
Code Naam Onderwijzer(es) Th.+Ex. Studiepunten/Blok 1 2 3 FAGRM403 Education in new teaching and learning technologies Dumortier Laurence 15h th. 2 FAGRM404 Analysis of practices Biemar Sandrine 8h th. + 7h oe. 2 SAGRM213 Didactical Comparison between Experimental Sciences and Mathematics Henry Valérie Vervoort Arnaud Dias De Carvalho Junior Gabriel 15h th. 2 FAGRM405 Introduction to tutoring practices Romainville Marc 4h th. + 11h oe. 2 SAGRM214 Management and implementation of a chemistry laboratory in secondary education 15h oe. 2 SSPSB202_/Partim History of science Sartenaer Olivier 15h th. 2 FAGRM407 Examining the relational and emotional aspects of the teaching profession Fischer Line Biemar Sandrine 10h th. + 5h oe. 2
-
-
<unknown>
-
<unknown>
Code Naam Onderwijzer(es) Th.+Ex. Studiepunten/Blok 1 2 3 Soft skillsMGESM203_/Partim <unknown> Latiers Mélanie 12h th. 2 SBIOM219 Gene and cell therapies Baekelandt Veerle 12h th. 2 SBIOM225 Forensic Uses of Biological Sciences Renard Bertrand 12h th. 2 MPHAM121_/Partim <unknown> Moreno Y Bañuls Laetitia Closset Mélanie Mullier François LESSIRE Sarah Daniëls Liesbeth Degosserie Jonathan Catry Emilie Denis Olivier 12h th. 2 SBIOM220 Industrial use of eukaryotic cells Chainiaux Florence 15h th. 2 Soft skillsEnglish Friendly CoursesSELVM201_/Partim Further training in English (level B2+) 22.5h th. 2 -
<unknown>
Code Naam Onderwijzer(es) Th.+Ex. Studiepunten/Blok 1 2 3 SBIOM211 Master thesis 16
-
-
<unknown>
Code Naam Onderwijzer(es) Studiepunten Uren/kwartaal 1 2 SFCMM201 Training of master animal handlers 3 40h th. MSBMM108 Quality Assurance : GMP, GCP, GLP and Auditing Lienard Patricia 3 24h th. English Friendly CoursesMSBMM123 Comparative Pathophysiology Kirschvink Nathalie 2 12h th. SBIOM201 Parasitology Dujardin Jean-Claude 2 15h th. SBIOM208 Anticancer Therapies Feron Olivier 2 15h th. SVETM209 Molecular Virology Muylkens Benoît 2 15h th. SSPSM203 Philosophy of Life Sciences Leyens Stéphane 2 12h th. -
<unknown>
Code Naam Onderwijzer(es) Studiepunten Uren/kwartaal 1 2 FAGRM406 Educational psychology II Biemar Sandrine Romainville Marc 3 30h th. + 10h oe. SAGRM206 Didactics and Epistemology of Biology II Vervoort Arnaud 3 30h th. FAGRM401 School education and society Biemar Sandrine Romainville Marc 4 30h th. + 10h oe. FAGRM402 Psychopedagogy I Romainville Marc Biemar Sandrine 4 30h th. + 20h oe. FAGRM409 Foundations of neutrality 2 20h th. SAGRM203 Didactics and Epistemology of Biology I Vervoort Arnaud 3 30h th. + 10h oe. SAGRM211 Secondary school biology teaching internships 6 35h oe. -
<unknown>
Code Naam Onderwijzer(es) Studiepunten Uren/kwartaal 1 2 SAGRM204_/Partim Didactics and Epistemology of Chemistry I DEHON Jérémy 3 30h th. SAGRM202_/Partim Didactics and Epistemology of Physics I Dias De Carvalho Junior Gabriel 3 30h th. -
<unknown>
Code Naam Onderwijzer(es) Studiepunten Uren/kwartaal 1 2 FAGRM403 Education in new teaching and learning technologies Dumortier Laurence 2 15h th. FAGRM404 Analysis of practices Biemar Sandrine 2 8h th. + 7h oe. SAGRM213 Didactical Comparison between Experimental Sciences and Mathematics Henry Valérie Vervoort Arnaud Dias De Carvalho Junior Gabriel 2 15h th. FAGRM405 Introduction to tutoring practices Romainville Marc 2 4h th. + 11h oe. SAGRM214 Management and implementation of a chemistry laboratory in secondary education 2 15h oe. SSPSB202_/Partim History of science Sartenaer Olivier 2 15h th. FAGRM407 Examining the relational and emotional aspects of the teaching profession Fischer Line Biemar Sandrine 2 10h th. + 5h oe.
-
-
<unknown>
-
<unknown>
Code Naam Onderwijzer(es) Studiepunten Uren/kwartaal 1 2 Soft skillsMGESM203_/Partim <unknown> Latiers Mélanie 2 12h th. SBIOM219 Gene and cell therapies Baekelandt Veerle 2 12h th. SBIOM225 Forensic Uses of Biological Sciences Renard Bertrand 2 12h th. MPHAM121_/Partim <unknown> Moreno Y Bañuls Laetitia Closset Mélanie Mullier François LESSIRE Sarah Daniëls Liesbeth Degosserie Jonathan Catry Emilie Denis Olivier 2 12h th. SBIOM220 Industrial use of eukaryotic cells Chainiaux Florence 2 15h th. Soft skillsEnglish Friendly CoursesSELVM201_/Partim Further training in English (level B2+) 2 22.5h th. -
<unknown>
Code Naam Onderwijzer(es) Studiepunten Uren/kwartaal 1 2 SBIOM211 Master thesis 16
-
Beschrijving
The Master’s degree in Biochemistry and Molecular and Cellular biology is designed in such a way that the vast majority of courses are options that students can choose from a structure covering five pathways
- human biology (cancer, inflammation, vascular pathology, etc.) ;
- genetics and genomics (molecular diagnosis, genetic dynamics, questions of survival, etc.)
- cellular and molecular animal biology (stem cells, normal and pathological ageing, etc.)
- infectious disease (bacteria, viruses, parasites, immune responses, adaptive strategies, genetics and cell biology of microorganisms, infectiology at the cellular level - tissue - organism - population, epidemiology, prophylaxis and treatment).
- cellular and molecular microbiology (host-pathogen interaction, molecular evolution and adapting, etc.)
During the training, students can choose two « thematic weeks » ( a week of lectures, seminars and practical courses) given in Namur or other Universities from the « Communauté française » (French-speaking community) in Belgium.
The training is completed through a long research project and dissertation, (12 months) carried out in a renowned research laboratory (initiation to research in M1 followed by a research project and dissertation in M2)
The orientation with a focus on teaching prepares students specifically to become biology teachers in the second half of secondary school.
Internationale mobiliteit en openheid
The in-depth focus offers students the opportunity of an internship / work placement in Belgium or abroad, with financial support from the « mobilité internationale » office of the Science Faculty. Unamur mostly takes part in exchange programmes financed by Erasmus scholarships.
The orientation with a focus on specialisation offers students the opportunity of an internship / work placement within a firm or an administrative entity in Belgium or abroad.
Lesmethoden
This Master’s degree is organised by the Biology Department within the Science Faculty and the Medecine Faculty, and inserts itself in the strong research networks developed at UNamur
- The option courses offered in the first year encourage the participation of a number of guest teachers, giving students the possibility of developing a wider range of skills
- The curriculum offers a thorough practical training, mainly as the research project develops throughout a long period of time, including the dissertation which specifically prepares students to the reality of work as researchers
- In the second year of the Master’s degree, students acquire four-month work experience in the professional world within a firm or research laboratory
Doelstellingen
Aims and objectives are established as follows :
- approaching the living world in its complexity and its diverse levels of organisation, from bacteria to human beings, and from genes to systems ;
- taking an active role in the understanding of biological processes at cellular and molecular levels in both normal and pathological conditions ;
- designing research projects in biochemistry and molecular and cellulaire biology, implementing them, interpreting and publishing them.
Evaluatie
In the majority of cases, students hand in written papers and / or oral presentations on specific topics related to the material covered in courses. The research project and dissertation as well as the internship / work placement are evaluated through a report which is to be written either in French or in English, along with an oral presentation and a public defense before a pre-established jury.
Onderwijsprofiel
At the beginning of the training students acquire very specific in-depth knowledge in specialised scientific domains which they can choose from a wide range of available options. From the first year on, students have the privilege of being confronted with the reality of insertion in a research laboratory, thanks to an initiation to research in the first year followed in the second year by a research project and dissertation. This training towards scientific work and research is followed by an internship / work placement in a research institution or firm, in Belgium or abroad.
- Main skill : implementing methodological and experimental approaches and procedures
-
Subject-linked skills :
- Mastering knowledge and techniques
- Working in a methodic and creative manner in reference to scientific literature, in order to complete research projects which involve not only the designing and carrying out of laboratory experiments, but also the analysis, interpretation and discussion of the experimental results with peers and supervisors.
- Being able to follow and/ or adapt a specific experimental protocol, while scrupulously respecting the instructions established by the laboratory which is opening its doors to students.
- Transferable skills : Ability to :
- integrate and synthesise elements coming from different sources in order to provide a concrete answer to a scientific problem ;
- pass on scientific information, orally and in written form, in a precise, rigorous and understandable manner ;
- use information and communication technologies in an appropriate way ;
- evaluate, comment, and give a critical view of scientific information coming from scientific research and literature, mainly published in English ;
- carry out laboratory manipulations, including those performed on laboratory animals, in an environment which is in compliance with established quality norms and ethical norms
- develop awareness of one’s limits, requesting evalution by other researchers, and accurately autoevaluating one’s own work
Les métiers des experts en biochimie et biologie moléculaire et cellulaire
Les sciences du vivant évoluent rapidement et avec elles, les techniques et les professions qui y sont liées. En Belgique, l’industrie pharmaceutique est un fleuron qui emploie plus de 29.000 personnes, dont plus de 5.000 en recherche et développement (R&D). Les entreprises de biotechnologies constituent également un tissu particulièrement riche et dynamique.
En tant que diplômés et experts en biochimie et biologie moléculaire et cellulaire, vous deviendrez peut-être des actrices et acteurs clés dans ce secteur, qui ne représente pourtant qu’une des multiples facettes des activités professionnelles auxquelles vous pourrez prétendre.
En effet, votre compréhension en profondeur du monde vivant, votre compétence en recherche, votre rigueur et votre capacité d’analyse acquises et développées au cours de votre master vous ouvriront de nombreuses perspectives professionnelles dans la recherche académique, l’enseignement, le monde hospitalier, la police scientifique, le milieu industriel agroalimentaire… et bien d’autres secteurs !
Le département dans lequel je travaille vérifie que les vaccins qui vont être proposés en étude clinique respectent les normes. Mon rôle est par exemple de démontrer que nos produits peuvent être injectés aux animaux lors des phases précliniques, que notre personnel est suffisamment formé, etc. Je travaille avec des ingénieurs, des chimistes, des physiciens. Je dois aussi former des techniciens aux procédures d’assurance qualité mises en place dans notre entreprise.
Audrey