Of je nu een masterstudent bent, midden in je doctoraalstudie zit of net je scriptie met succes hebt afgerond, hier vind je de informatie die je nodig hebt om je carrière uit te bouwen.

Master

Je hebt je studiekeuze gemaakt en wilt informatie over de toelatingsvoorwaarden, de inschrijvingsprocedures en het minerval, de administratieve procedures of het leven in Namen?

Het doctoraatsprogramma

Het doctoraatsprogramma (180 studiepunten) brengt de beste specialisten van alle Franstalige Belgische universiteiten samen. Het onderzoekswerk leidt tot de voorbereiding en het schrijven van je doctoraatsthesis, in nauwe samenwerking met je sponsor(s), als onderdeel van een onderzoeksteam en in contact met de internationale wetenschappelijke gemeenschap.

Twee begeleidingscommissies voor doctoraten (CDO) zijn verantwoordelijk voor het valideren van de verschillende fasen van het traject van de doctoraatsstudent in overeenstemming met het doctoraatsreglement van de universiteit.

Inschrijfprocedures

Voor informatie over inschrijfprocedures ga je naar de pagina's over Inschrijfservices.

De stadia van de promotieopleiding

Er is een tabel beschikbaar - intern document (ADEN) te downloaden van TerraNostra (intranet).

Hierin staan:

  • de stadia van de doctoraatsopleiding: toelating, inschrijving, bevestigingsfase, juryconstitutie, particuliere verdediging, openbare verdediging, diploma;
  • de betrokkenen bij elk stadium binnen de universiteit;
  • verwijzing naar administratieve documenten.

Doctor met proefschrift

Er zijn twee carrièremogelijkheden:

Personnel scientifique hors cadre

Bezoldiging betaald uit het vermogen van de Universiteit van Namen of een externe financier.

Personnel scientifique au cadre

Bezoldiging betaald uit de toelage die de Universiteit van Namen ontvangt van de Federatie Wallonië-Brussel.

Koninklijk besluit van 31 oktober 1953 - Decreet van 19 juli 1991 betreffende de loopbaan van de wetenschappelijke onderzoekers (Federatie Wallonië-Brussel) - Decreet van 7 november 2013 tot bepaling van het landschap van het hoger onderwijs en de academische organisatie van de studies (Federatie Wallonië-Brussel)

Verder informatie over het statuut van het wetenschappelijk personeel is beschikbaar op TerraNostra (interne documenten).

Neem contact op met de afdeling Personeelszaken: secretariat.srh@unamur.be

Wervingsprocedures

Er zijn verschillende wervingsprocedures afhankelijk van je status.

Gelijkwaardig doctoraat

Universiteiten zijn bevoegd om equivalenties af te geven voor postdoctorale diploma's, in het bijzonder voor doctorale graden (met proefschrift).

Personeelszaken

De afdeling Personeelszaken is verantwoordelijk voor:

Personeelsadministratie

  • Ontwerpen en uitvoeren van een sociaal beleid met inachtneming van de wettelijke verplichtingen: statuten, diverse reglementen, cao's, enz.;
  • Beheer van sociale relaties: sociale contacten (vakbondsafvaardiging, personeelsafvaardiging binnen overlegorganen, enz. ), personeelsorganen, etc.;
  • Beheer van beleid m.b.t. beoordeling, opleiding, loopbaanplannen, etc.;
  • Sociale audit: managementplanning, loopbanen, etc.
  • Beleid met betrekking tot welzijn op het werk in samenwerking met de SerP (problemen alcohol, tabak, arbeidsgeneeskunde, pesterijen, stress ...);
  • Beheer van het algemene probleem van verzekeringen;
  • Beheer van sociale dienst ter attentie van het personeelslid.

Contact: secretariat.srh@unamur.be

Administratie en berekening van salarissen

De eenheid Salarissen beheert uw personeelsdossier:

  • Persoonlijke gegevens
  • Contractuele gegevens
  • Verwerking van afwezigheden
  • Documenten voor derden: NMBS-certificaat, document ziekenfonds, "werkloosheid" (C4, C131, ..), tewerkstellingsattesten, vakantiegeldattesten, inkomensattesten, werkgeversattesten, enz.
  • Procedures voor derden: aangifte en opvolging van arbeidsongevallen, kinderbijslag, enz.

Contact: cellule.remuneration@unamur.be

Er zijn Single Points of Contact (SPOC) aangesteld. Meer informatie is beschikbaar op het intranet.

Welzijn

De preventiedienst (SerP)

De opdracht van de SerP bestaat erin het welzijn van alle werknemers van de universiteit te verzekeren. In nauwe samenwerking met het vicerectoraat Human Resources, Welzijn en Veiligheid op het Werk helpt de dienst Preventie de werkgever bij de toepassing van de maatregelen uit de wet op het welzijn op het werk van 04/08/1996 en de daaruit voortvloeiende welzijnscode.

Contact: administration.serp@unamur.be

Trouwenspersonen

In het kader van de preventie van psychosociale risico's zijn 8 vertrouwenspersonen aangewezen. Meer informatie is beschikbaar op het intranet.

Euraxess

Het Euraxess-programma werd in 2012 opgestart als onderdeel van een continue verbeteringsaanpak om de kwaliteit van de diensten aan onderzoekers te garanderen en te verbeteren, hun mobiliteit aan te moedigen en te ondersteunen door een rekruteringsbeleid te implementeren dat het Europees Handvest en de rekruteringscode voor onderzoekers respecteert, en door de HRS4R-acties (Human Resources Strategy for Researchers) en de OTM-R-acties (Open, Transparant and Merit Based Recruitment) te monitoren.

Logos HR-Excellence in research - Euraxess - CoARA

Koninklijk Observatorium voor Wetenschappelijke Carrières (ORCS)

In 2018 keurde de regering van de Federatie Wallonië-Brussel de financiering goed voor de oprichting van een Observatorium voor Onderzoek en Wetenschappelijke Loopbanen, dat geïntegreerd is in het Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek - FNRS. Het Observatorium staat in voor de opvolging en analyse van de loopbanen van onderzoekers in de hele Federatie Wallonië-Brussel. Er worden regelmatig thematische rapporten gepubliceerd.