In de nieuwe editie van het Erasmus+ programma, dat de periode 2021-2027 bestrijkt, blijft de Europese Commissie langdurige fysieke mobiliteitservaringen sterk aanmoedigen. Ze erkent echter "de noodzaak om formules voor fysieke mobiliteit aan te bieden die flexibeler zijn wat betreft de duur, zodat het programma toegankelijk is voor studenten van alle achtergronden, ongeacht hun herkomst, persoonlijke omstandigheden en studierichting."

Om een meer inclusieve aanpak te stimuleren die tegelijkertijd innovatieve leervormen omvat die gebruikmaken van de onderwijsmogelijkheden die digitale hulpmiddelen bieden, is de Europese Commissie van plan nieuwe vormen van kortcyclische mobiliteit te ontwikkelen.

Deze nieuwe vormen van mobiliteit zijn gericht op "[...] studenten (korte cyclus, bachelor- of masterdiploma) die niet in staat zijn deel te nemen aan een langdurige fysieke mobiliteitsactiviteit om te studeren of stage te lopen, bijvoorbeeld vanwege hun studie of omdat ze minder mogelijkheden hebben om deel te nemen [...]". Deze studenten "kunnen een kortdurende fysieke mobiliteitsactiviteit ondernemen door deze te combineren met een verplichte virtuele component."

Twee soorten acties zijn het doelwit:

  • kortdurende hybride mobiliteit (van het type "cursus" of "stage")
  • intensieve hybride programma's.

Ieder personeelslid van UNamur dat een kort hybride mobiliteitsproject of een intensief hybride programma wil introduceren, kan informatie en praktische regelingen vinden op het intranet.

Hybride mobiliteit

Hybride mobiliteit verwijst naar fysieke mobiliteit in combinatie met een virtuele component die samenwerkend online leren op basis van uitwisseling en teamwerk vergemakkelijkt. Deze virtuele component kan bijvoorbeeld inhouden dat leerlingen uit verschillende landen en van verschillende studierichtingen online samenkomen om cursussen te volgen of gezamenlijk en gelijktijdig te werken aan taken die erkend zijn als onderdeel van hun studieprogramma.

Studenten die niet kunnen deelnemen aan een langdurige fysieke mobiliteitsactiviteit om te studeren of stage te lopen, bijvoorbeeld vanwege hun studieprogramma of omdat ze minder mogelijkheden hebben om deel te nemen, kunnen een kortdurende fysieke mobiliteitsactiviteit ondernemen (minimaal 5 dagen tot maximaal 30 dagen mobiliteit) door deze te combineren met een verplichte virtuele component, met name door deel te nemen aan een intensief hybride programma.

Intensieve hybride programma's

Uittreksel uit de programmagids Erasmus+ versie I (2023): 23-11-2022 pagina 54

"Dit zijn korte, intensieve programma's waarbij gebruik wordt gemaakt van innovatieve leer- en onderwijsmethoden, zoals online samenwerking. Deze programma's kunnen probleemgebaseerde leersessies omvatten waarin transnationale en transdisciplinaire teams samenwerken om problemen aan te pakken, zoals uitdagingen die verband houden met de VN-doelstellingen voor duurzame ontwikkeling of andere maatschappelijke uitdagingen die bijvoorbeeld door regio's, steden of bedrijven zijn vastgesteld. Het intensieve programma moet een meerwaarde bieden ten opzichte van de cursussen of opleidingen die de deelnemende instellingen voor hoger onderwijs al aanbieden, en kan meerjarig zijn. Door nieuwe en flexibelere mobiliteitsformules aan te bieden die fysieke mobiliteit combineren met een virtuele component, richten hybride intensieve programma's zich op studenten van alle types, achtergronden, studierichtingen en cycli.

Groepen instellingen voor hoger onderwijs krijgen de mogelijkheid om korte hybride intensieve programma's te organiseren voor leer-, onderwijs- en opleidingsdoeleinden voor studenten en personeel. In het kader van deze hybride intensieve programma's ondernemen groepen studenten of medewerkers als lerenden een kortdurend fysiek mobiliteitsverblijf in het buitenland in combinatie met een verplichte virtuele component die samenwerkend online leren op basis van uitwisseling en teamwork mogelijk maakt. Deze virtuele component houdt in dat leerlingen online samenkomen om collectief en tegelijkertijd te werken aan specifieke taken die zijn geïntegreerd in het betreffende hybride intensieve programma en meetellen voor de algemene leerresultaten.

Extra kunnen hybride intensieve programma's openstaan voor studenten en medewerkers van alle instellingen voor hoger onderwijs. Hybride intensieve programma's vergroten de capaciteit voor het ontwerpen en implementeren van innovatieve onderwijs- en leerpraktijken in deelnemende HOI's."

UNamur heeft besloten prioriteit te geven aan initiatieven die worden gecoördineerd door docenten of docententeams. Het team van de afdeling Internationale Betrekkingen is beschikbaar om docenten te helpen bij het opzetten van projecten en om docenten en studenten te ondersteunen bij het organiseren van de fysieke component van deze nieuwe vormen van mobiliteit.