Inschrijving in THE Impact is een vrijwillig proces voor instellingen voor hoger onderwijs die hun inzet voor een duurzamere samenleving onder de aandacht willen brengen. Alle instellingen worden beoordeeld op SDG 17, een transversale doelstelling gewijd aan "Partnerschappen voor het bereiken van de doelen". Deze SDG onderstreept de noodzaak van een collectieve dynamiek tussen de verschillende spelers in de samenleving om de grote uitdagingen van onze tijd aan te gaan. Naast deze SDG moeten de instellingen die zich kandidaat stellen minstens drie andere SDG's kiezen die overeenkomen met de belangrijkste acties die ze ontwikkelen. Voor deze eerste aanvraag heeft UNamur de volgende SDG's gekozen: "Geen armoede", "Gendergelijkheid" en "Vrede, Recht en Effectieve Instellingen". Elke SDG wordt beoordeeld op basis van de volgende bijdragen: onderzoek (27%) en concrete acties die intern en extern worden uitgevoerd op het betreffende gebied.

Voor de 4 SDG's waarop het werd beoordeeld, zijn de resultaten van UNamur dan ook zeer bemoedigend:

1. geen armoede

UNamur staat tussen de 201e en 300e plaats (van de 876 instellingen). Dit goede resultaat is gebaseerd op de acties die zijn ondernomen om onzekerheid onder studenten te bestrijden en hun succes te ondersteunen, maar ook op het onderzoek dat wordt uitgevoerd op het gebied van armoede en sociale rechtvaardigheid, met name bij het Centre for Development Economics Research en het Centre Vulnerabilities and Society.

5. "Gendergelijkheid

UNamur staat tussen de 401e en 600e plaats (van de 1.061 instellingen). De oprichting van een genderteam sinds 2011, de oprichting van een vicerectoraat gender sinds 2013, de oprichting van de Phare-regeling (Protection Harcèlement Etudiant) en het bestaan van de dienst Hulp voor kinderen en gezinnen aan de Universiteit van Namen zijn allemaal acties die tot deze bemoedigende resultaten hebben geleid. Wat echter nog gedaan moet worden, is de inspanningen voortzetten op het gebied van gendergelijkheid in academische loopbanen, in het bijzonder.

16. "Vrede, rechtvaardigheid en doeltreffende instellingen

UNamur staat tussen de 101e en 200e (van de 900 instellingen). Deze resultaten benadrukken de investeringen die UNamur doet om een eerlijke, rechtvaardige en doeltreffende context te bevorderen binnen haar instelling (statuten, waarden, oproepen voor participatieve projecten, enz. De vele opleidingsprogramma's die het op deze gebieden aanbiedt, zijn een andere troef.

.

17. "Partnerschappen om doelstellingen te bereiken

UNamur scoort hier ook erg goed, met een tussen de 301e en 400e plaats (van de 1.625 instellingen). Door deze talrijke samenwerkingsverbanden met lokale, nationale en internationale partners neemt UNamur actief deel aan het delen van kennis, expertise en ervaring gericht op het behalen van de SDG's.

UNamur heeft ervoor gekozen om, in lijn met haar waarden, deel te nemen aan meer universitaire ranglijsten om zo haar reputatie en internationale samenwerkingsverbanden in het bijzonder te ontwikkelen.

De zeer goede resultaten vanUNamur op het gebied van SDG's 1 en 16 onderstrepen de aanzienlijke investeringen van onderzoekers en de instelling in kwesties op het gebied van sociale rechtvaardigheid, inclusie, democratie en goed bestuur. Deze onderwerpen zijn intrinsiek verbonden met de waarden van de universiteit, die verheugd is dat haar investeringen op deze gebieden worden erkend en dit ziet als een aanmoediging om nog meer te investeren in het bijdragen aan een eerlijkere en duurzamere samenleving. Ik kan het niet laten om een link te leggen met de twee ERC Starting Grants die onze collega's uit de politieke wetenschappen hebben gewonnen. Met Citizen_Impact bestudeert Vincent Jacquet burgerparticipatie en de impact ervan op het oplossen van de crisis in de democratie. Met POLSTYLE analyseert Jérémy Dodeigne de opkomst van nieuwe politieke stijlen en in het bijzonder een 'Trumpiaanse' stijl.

Vind meer informatie over hun projecten: