Eén missie van de Service Infrastructures et Gestion du Campus (SIGeC) betreft de aankoop van verbruiksgoederen voor laboratoria, diensten en administraties.

Waterverbruik

Technische diensten voeren voor elk gebouw metingen uit van het waterverbruik.

• onderhoud: systematische opsporing van waterlekken en analyse van het water dat in de leidingen circuleert
  • toiletten: spoelingen met waterbesparende apparaten en urinoirs uitgerust met automatische spoelingen (een actie die nu 3.000 kubieke meter water per jaar bespaart), regenwaterspoelingen in de nieuwe Faculteit Wetenschappen
  • laboratoria: koelsysteem voor wetenschappelijke machines dat gebruikmaakt van gerecycled water met gesloten circuit in plaats van stadsafvalwater
Personne qui se sert un verre d'eau

Bouw, renovatie en onderhoud van gebouwen

Bij het werken aan projecten let de afdeling Technische Dienst erop kansen te grijpen om duurzame ontwikkeling toe te passen op de bouw en het onderhoud van gebouwen:

• Een gebouw ontwerpen in overeenstemming met duurzame ontwikkeling op het moment van de bouw door optimaal gebruik van modulaire ruimten te bepleiten
  • De muren van relatief traditionele gebouwen goed isoleren

Het inkoopbeleid dat momenteel wordt toegepast op kantoormeubilair is om meubilair te kopen met een hoog reparatiepercentage, ook al is de prijs duurder. In overheidscontracten voor de aankoop van kantoormeubilair zijn al technische clausules opgenomen met betrekking tot het soort materialen dat moet worden gebruikt (hout en metaal).

Bibliothèque universitaire Moretus Plantin

Een voorbeeld van kortsluiting bij UNamur

Het beste voorbeeld van het gebruik van lokale kortsluitingen in de bouwsector binnen UNamur is een CaNDLE 2015 project gewijd aan de productie van 300 houten deuren uit het bos van Domaine d'Haugimont, waarvoor het snij- en timmerwerk ook in de buurt werd uitgevoerd.

.

Aankoop van verbruiksgoederen voor laboratoria, afdelingen en administraties

De Algemene Commissaris zet zich dagelijks in om een assortiment producten aan te bieden dat milieuvriendelijker of zelfs duurzaam is. Ecologische alternatieven worden voornamelijk aangeboden voor drie groepen verbruiksartikelen:

• Kantoorbenodigdheden: hoewel de meeste artikelen een goede ecologische score hebben (gerecycled plastic, productiemethode, natuurlijke materialen, ...) zijn er ook artikelen die 100% ecologisch zijn. De keuze is aan u.
  • Catering: er worden geen plastic artikelen voor eenmalig gebruik verkocht in de kantine. Alleen bekers en borden gemaakt van suikerriet zijn beschikbaar.

Verantwoord papierverbruik: er zijn verschillende initiatieven genomen om een meer verantwoord gebruik van papier te bevorderen. Dit zijn vrijwillige initiatieven van individuen, afdelingen, instituten of hele diensten binnen de universiteit.

• Het papierverbruik verminderen: standaard dubbelzijdige instellingen op printers, het uitfaseren van losse printers, 2 pagina's per vel afdrukken, documenten per e-mail verzenden in plaats van interne post, gebruik van oud papier
  • Het gebruik van papier met FSC-keurmerk
  • Recycling door selectief sorteren
Personnes qui se promènent près de l'Arsenal
  • Presses Universitaires Namuroises (PUN) werkt met drukkers die FSC-papier gebruiken
  • Schoonmaakmiddelen: Het is ook mogelijk om ecologische schoonmaakmiddelen van het merk Ecovert en herbruikbare bekers te verkrijgen

Er is reeds gebruikt materiaal uitgestald op een plank bij de ingang van het kantoor van de econoom, zodat het kan worden hergebruikt door iedereen die langskomt en het wil kopen. Handdoeken, theedoeken, vaatdoeken, werkkleding en lakens van het schoonmaakbedrijf zijn ook verkrijgbaar bij de econoom. Tot slot zamelt de econoom ook recyclebare producten in.

Cœur de Forêt - UbiCast-project

De afgelopen twee jaar heeft UbiCast, de leverancier van de opnametoepassing voor het auditorium van UNamur, zijn eindejaarsgeschenken vervangen door deelname aan herbebossingsprojecten. Dit jaar sponsort UNamur 22 bomen op een stuk land in een project in Bolivia.

UNamur beloond!

Op 20 september 2023 ontving UNamur de Lyreco Award.

Beleggingsbeleid

Geconfronteerd met de maatschappelijke en milieu-uitdagingen waarmee elke speler wordt geconfronteerd, bevestigt de Universiteit van Namen haar wens om een beleid van ethisch en duurzaam beheer van haar portefeuille van roerende beleggingen aan te nemen. Meer weten