De Universiteit van Namen wil haar studenten kwaliteitsonderwijs bieden, en dit wordt bereikt door talrijke interne projecten, maar ook door externe evaluaties die worden uitgevoerd door de AEQES.

Intern

Intern maken onderwijsevaluaties van studenten (SEE) voortdurende verbetering van leeractiviteiten en onderwijsmethoden mogelijk. Op programmaniveau wordt een vergelijkbare aanpak gehanteerd om ervoor te zorgen dat de programma's aansluiten bij de verwachtingen van de arbeidsmarkt.

Evaluatie van de kwaliteit van het onderwijs

Sinds de Bologna-hervorming in 2005 moeten alle instellingen voor hoger onderwijs in Europa voldoen aan de European Standard Guidelines (ESG).

Wat zijn de ESG?

Ze bieden een gemeenschappelijke basis voor het toe-eigenen van kwaliteitsborging door degenen die betrokken zijn bij nationale stelsels voor hoger onderwijs. Deze richtlijnen zijn in mei 2015 herzien door de ministers van hoger onderwijs van de ondertekenende staten tijdens de conferentie in Yerevan. Deze GSS definiëren de te bereiken doelstellingen en richtlijnen voor de evaluatie van curricula, evenals voor de werking van het kwaliteitssysteem binnen de instelling.

Om ervoor te zorgen dat deze richtlijnen in de praktijk worden gebracht, heeft België een "de AEQES opgericht: het Agentschap voor de Evaluatie van de Kwaliteit in het Hoger Onderwijs, dat tot taak heeft de implementatie van een kwaliteitsmanagementsysteem in alle instellingen voor hoger onderwijs in FWB te garanderen.

UNamur wordt, net als andere instellingen voor hoger onderwijs, regelmatig beoordeeld door AEQES.

Wat is AEQES?

AEQES staat voor Agence pour l'Evaluation de la Qualité de l'Enseignement Supérieur. Dit agentschap is verantwoordelijk voor de formatieve evaluatie van de programma's die worden georganiseerd in de Federatie Wallonië-Brussel (alle sectoren samen) enerzijds en de institutionele organisatie die deze programma's ondersteunt anderzijds.

De evaluaties, die cyclisch worden georganiseerd, volgen een tijdschema dat vooraf door het Agentschap is vastgelegd en verlopen volgens dezelfde modus operandi: opstellen van een zelfevaluatiedossier, bezoek door een comité van experts, verslag van de experts en tot slot uitvoering, door de instelling, van een actieplan.

Wat doet EQAA?

  • EQAA stelt een formatieve & transversale, programmagerichte aanpak voor.
  • EQAA stelt geen ranglijsten op en kent geen accreditatie of cijfers toe.
  • EQAA vraagt om betrokkenheid van de instellingen voor hoger onderwijs bij het managementcomité van het agentschap.
  • EQAA heeft een uitvoerende eenheid die verantwoordelijk is voor het beheer van het agentschap.
  • EQAA wordt zelf geëvalueerd.

In het kader van de programmatische evaluaties zijn criteria vastgesteld om elke instelling te helpen bij de zelfevaluatie van haar curricula om vast te stellen op welke gebieden verbetering mogelijk is: bestuur en kwaliteitsbeleid, relevantie van het programma, interne samenhang van het programma, effectiviteit en rechtvaardigheid en, tot slot, reflexiviteit en voortdurende verbetering.