Afbeelding: Professor Jeroen Darquennes, VRRI en Zijne Excellentie de heer Jean-Louis Thill, ambassadeur van het Groothertogdom Luxemburg

De Luxemburgse delegatie werd geleid door Zijne Excellentie de heer Jean-Louis Thill, ambassadeur van het Groothertogdom Luxemburg, vergezeld door de heer Christian Muller, plaatsvervangend hoofd van de missie. De Universiteit van Namen werd vertegenwoordigd door professor Jeroen Darquennes, vicerector Internationale Betrekkingen, en mevrouw Isabella Fontana, directeur van de afdeling Internationale Betrekkingen.

De rol van academische, politieke en economische actoren in het Groothertogdom en het Waalse Gewest stond centraal in de besprekingen. Het doel?

De Universiteit van Namen en de Universiteit van Luxemburg werken regelmatig samen aan onderzoeksprojecten in verschillende domeinen zoals linguïstiek, geneeskunde, economie, recht, informatica en lucht- en ruimtevaart. Onlangs zijn deze banden versterkt na de toetreding van UNamur tot de Europese alliantie UNIVERSEH, waarvan de Universiteit van Luxemburg een stichtend lid is.

De twee universiteiten bieden met name uitwisselingsmogelijkheden voor studenten. Zo studeren verschillende jonge Luxemburgers aan Belgische instellingen voor hoger onderwijs, waaronder UNamur, dankzij beurzen van de Luxemburgse regering. Belgische studenten krijgen ook de kans om stage te lopen in Luxemburgse bedrijven en laboratoria. Deze uitwisselingen zijn niet alleen gunstig voor de studenten, maar ook voor de betrokken instellingen en landen.

Deze ontmoeting getuigt van de gedeelde wens van de Universiteit van Namen en de Universiteit van Luxemburg om hun samenwerking te versterken en uit te breiden en zo bij te dragen tot de ontwikkeling van solide en duurzame academische en wetenschappelijke betrekkingen.