Lieven Vandelanotte is hoogleraar Engelse taal- en taalkunde aan de Universiteit van Namen en onderzoeker in de taalkunde aan de KU Leuven, waar hij in 2005 promoveerde.

Presentatie

Hij heeft gewerkt aan onderwerpen met betrekking tot de grammatica en het discours van modern Engels vanuit een breed cognitief-functioneel perspectief, met als belangrijkste huidige interesses de representatie van spraak en gedachte, point of view en multimodaliteit.

Photo de Lieven Vandelanotte

Naast een monografie over de representatie van spraak en gedachte in het Engels (De Gruyter Mouton, 2009), heeft hij tot op heden meer dan 40 tijdschriftartikelen en boekhoofdstukken gepubliceerd, is hij co-redacteur van vijf boeken over onderwerpen als grammaticalisatie, tekstuele keuze in discours en corpuslinguïstiek, en co-redacteur van special issues voor Cognitive Linguistics, English Text Construction, Journal of Pragmatics en Language Sciences. Hij was ook Area Editor voor Linguistics (2010-2019) en Literature (2012-2019) voor het John Benjamins tijdschrift English Text Construction. Hij doceert een reeks cursussen over Engelse taal, taalkunde en competentie, evenals algemene taalkunde, als onderdeel van het bachelorprogramma in Namen. Momenteel is hij hoofd van de afdeling Germaanse taal- en letterkunde en lid van de stuurgroep van het NaLTT-instituut.

Een recent open access artikel over discoursconstructies en de representatie van gedachten is ook online beschikbaar.

Zoek op

Francqui Onderzoeksprofessoraat

Beschrijving - Grammatica en spraakgebruik en representatie van gedachten en constructie van gezichtspunten in tekst en beeld

Veel van wat mensen zeggen en schrijven heeft betrekking op de woorden en gedachten van anderen of van henzelf, echt of ingebeeld. Dit geldt voor een breed scala aan tekstgenres en interactiecontexten: romanschrijvers, nieuwslezers, advocaten, studenten en academici, professionals van allerlei pluimage en gewone gesprekspartners doen allemaal verslag van wat er is gezegd of gedacht om toegang te geven tot standpunten, bestaande autoriteit vast te stellen, ideeën ter discussie te stellen, een gesprek op te fleuren, gebeurtenissen te dramatiseren, en nog veel meer.

Linguïsten zijn al lang gefascineerd door de vormen die talen hebben ontwikkeld om spraak en gedachten te integreren in het discours, en Lieven Vandelanotte heeft zich voornamelijk gespecialiseerd in dit gebied zoals toegepast op het moderne Engels. De laatste jaren is deze interesse verbreed naar een meer algemene interesse in kwesties van standpuntconstructie in verschillende soorten discours, waaronder multimodale artefacten die tekst en beelden combineren, zoals internetmemes. De Francqui-leerstoel richt zich in het bijzonder op de linguïstische analyse van internetmemes als gezichtspuntconstructies, die zowel een linguïstische als een visuele vorm combineren met identificeerbare betekenissen. Op dit moment wordt gewerkt aan een onderzoeksmonografie in samenwerking met Barbara Dancygier (The Language of Memes), waarmee een lijn van werk wordt uitgebreid die is begonnen met het artikel "Internetmemes as multimodal constructions", gepubliceerd in Cognitive Linguistics (28:3) in 2017. De Francqui-beurs zal naar verwachting ook onderzoekstijd vrijmaken om een boek voor te bereiden over de representatie van spraak en gedachte, waarbij de benadering in Speech and Thought Representation in English (2009) wordt bijgewerkt en uitgebreid.

Kernwoorden: cognitieve taalkunde, constructiegrammatica, representatie, fictionele interactie, internetmemes, multimodaliteit, sociale-mediadiscours, representatie van spraak en gedachten, gezichtspunt

Er is een inleidend en toegankelijk artikel over internetmemes vanuit taalkundig perspectief gepubliceerd in het popularisatietijdschrift Babel.

Mentor | Barbara Dancygier

Professor Dancygier is al bekend met Namen en de universiteit, omdat ze plenaire spreker was op de jaarlijkse conferentie van 2008 van de Belgische Vereniging van Anglicisten uit het Hoger Onderwijs, en medeorganisator van en spreker op de internationale workshop Reviewing viewpoint van 2019.

Aansluiting

Het Institute of Languages, Texts and Transmediality van UNamur, dat taalkundigen en literatuurwetenschappers samenbrengt, biedt een platform voor interdisciplinair diachroon en synchroon onderzoek naar de vele manieren waarop verschillende soorten verbale en multimodale communicatieve praktijken zich manifesteren in, vorm geven aan, gereguleerd worden door en een weerspiegeling zijn van cultuur en maatschappij.

Logo institut de recherche naltt