Accommodatie zoeken

Algemene regels met betrekking tot huisvesting aan de universiteit.
De technische dienst van de universiteit beheert een aantal huizen op de campus. Deze huizen zijn onderverdeeld in kamers, flats en appartementen. Ze zijn bedoeld voor onderzoekers die de universiteit bezoeken.

Alle accommodatie is volledig gemeubileerd: beddengoed, keukenmeubilair (geen magnetron of vaatwasser). Ze zijn verbonden met het internet via een kabel (er is geen wi-fi) (als de kabel ontbreekt, neem dan contact op met de IT-afdeling). De huur is inclusief nutsvoorzieningen en belastingen (behalve lokale schoonmaakkosten).

Het UNamur-accommodatieaanbod omvat (tarieven 2024):

  • kamers met kitchenette en koelkast (met gedeelde badkamer en toilet): €483/maand.
  • kamers met kitchenette en koelkast (met eigen badkamer en toilet): €483/maand.
  • appartementen (kamer met eigen badkamer en toilet): 737€/maand.
  • eenkamerappartementen: 896€/maand.
  • tweekamerappartementen: 1069€/maand.

Je leermeester in Namen is verantwoordelijk voor het boeken van je accommodatie. Over het algemeen moet hij weten welk type accommodatie u wilt (afhankelijk van het beschikbare budget!).

Aanvraagformulier via Noe Logement

Een paar dagen voor uw aankomst ontvangt hij de sleutel en weet hij pas dan uw adres. Als je je adres al lang voor aankomst moet weten (bijvoorbeeld voor een visumaanvraag), kun je het algemene adres van de universiteit vermelden (Rue de Bruxelles 61 - 5000 Namur).

Als je verblijf erg kort is, kun je proberen een airbnb te huren. Verhuurders vragen vaak drie jaar huur (of ten minste een jaar). De beste website voor het zoeken naar accommodatie buiten de universitaire huisvesting is www.immoweb.be

Toegang tot uw huis

Let op: in België is de algemene regel dat even genummerde gebouwen aan de ene kant van de straat staan en oneven genummerde gebouwen aan de andere kant. Als je een accommodatie huurt bij UNamur, kun je deze vinden door "UNamur - Residentie" in te typen in het zoekveld op de volgende kaart. Alle woningen verschijnen dan aan de linkerkant van de kaart. Selecteer gewoon je adres om je gebouw te zien.

Huurovereenkomst met UNamur

Dit is een document dat is ondertekend door een persoon die bevoegd is om de universiteit en de huurder te vertegenwoordigen. Je krijgt het samen met de sleutels. Je moet het invullen, ondertekenen en terugsturen naar de Technische Dienst (de heer Charles Debois of mevrouw Florence Collot). Huisvesting aan de universiteit is zeer flexibel en goedkoper dan elders.

Huurovereenkomst met een particuliere verhuurder

In het geval dat je niet in een woning van de Universiteit van Namen woont. Een huurovereenkomst is een document dat wordt ondertekend door een verhuurder en een huurder. Huurovereenkomsten kunnen verschillende vormen aannemen. Wat echter heel belangrijk is in een huurovereenkomst, is dat beide partijen duidelijk zijn over de voorwaarden.

Houd er rekening mee dat er in België verschillende soorten huurovereenkomsten zijn:

  • Kortlopende huurovereenkomst van maximaal 3 jaar.
  • Langlopende huurovereenkomst van 9 jaar of meer: dit type huurovereenkomst is het voordeligst omdat het op elk moment kan worden beëindigd met een opzegtermijn van 3 maanden. Als je echter binnen de eerste 3 jaar vertrekt, moet je een vergoeding van 1, 2 of 3 maanden betalen, afhankelijk van wanneer je het contract verbreekt.
  • Levenslange huurovereenkomst, die wordt afgesloten voor het leven van de huurder.

Hier zijn de belangrijkste punten waar je op moet letten in het contract:

  • de namen en adressen moeten door beide partijen worden verstrekt om toegang te krijgen tot elk van hen;
  • de informatie over de gehuurde woning moet het adres en alle andere relevante details van de huur omvatten;
  • de looptijd van de huur omvat de periode waarvoor de woning wordt gehuurd;
  • de huurprijs wordt in het contract vastgelegd en moet worden vermeld als een vast bedrag, evenals de voorwaarden voor jaarlijkse aanpassing;
  • deposito's en kosten moeten ook worden vermeld, aangezien je meestal een borg moet betalen voor de huur (wettelijk gelijk aan twee maanden huur), die je aan het einde van de huur terugkrijgt;
  • de huurvoorwaarden hebben betrekking op de staat van de woning op het moment dat de huurovereenkomst wordt ondertekend;
  • de verantwoordelijkheden voor reparaties en onderhoud moeten worden vastgelegd in het contract, omdat duidelijk moet zijn wie van de partijen verantwoordelijk is voor deze activiteiten;
  • beperkingen voor beide partijen moeten worden vastgelegd in het contract. De voorwaarden waaronder de verhuurder de accommodatie mag betreden, moeten bijvoorbeeld worden gespecificeerd, terwijl de huurder moet worden beperkt in het aantal personen dat in de accommodatie mag verblijven en er beperkingen kunnen worden opgelegd met betrekking tot huisdieren, afhankelijk van de wensen van de verhuurder;
  • de opzeggingsgronden moeten worden vastgesteld voor wanneer de huurovereenkomst voor bepaalde tijd eindigt, ongeacht of het gaat om een vroegtijdige beëindiging of een beëindiging na afloop.

Het wordt sterk aanbevolen om een inventarisatie te maken van noodzakelijke reparaties voordat je de sleutels overhandigt. Aarzel niet om de verhuurder te vragen eventuele schade (hoe klein ook) aan het document toe te voegen, anders kan de verhuurder je vragen deze te repareren (of de reparatie te betalen) wanneer je de woning verlaat. Dit document wordt opgesteld in twee originelen, één voor elke partij, ondertekend door beide partijen op elke pagina.

Alle huurovereenkomsten vermelden dat je een brand- en waterschadeverzekering moet afsluiten. Je moet contact opnemen met een verzekeringsmaatschappij (sommige banken bieden ook verzekeringspolissen aan). Zie de pagina "Gezinsverzekeringen" voor een lijst met verzekeringsmaatschappijen.

Behalve voor accommodatie met gas of elektriciteit, moet je een contract afsluiten met een gas- en/of elektriciteitsleverancier. Afhankelijk van de aard en duur van je verblijf, de aanbiedingen van de leveranciers en je milieubewustzijn (groen of niet), kun je kiezen tussen bepaalde bedrijven. Om je te helpen bij je keuze: http://comparateur-energie.be.

Hetzelfde geldt voor water, maar afhankelijk van waar je woont, kan het zijn dat je je leverancier niet kunt kiezen. In Namen is SWDE (www.swde.be) de waterleverancier. In andere steden kun je terecht bij je huisbaas.

De lease registreren

Een kopie van je geregistreerde huurovereenkomst kan worden opgevraagd wanneer je bepaalde stappen onderneemt: binnenkomst en installatie van het gezin, verlenging van het verblijf.

Als je accommodatie huurt van een particuliere verhuurder, is deze verantwoordelijk voor het registreren van je huurovereenkomst en het verstrekken van een kopie. Hij heeft twee maanden de tijd om de registratie te voltooien zodra alle partijen hebben getekend. Dit is gratis voor jou.

Als je in een universiteitswoning verblijft, moet je deze stap zelf zetten. Er zijn twee mogelijkheden:

Als je langer dan 6 maanden blijft, is het aan te raden om je contract te laten registreren. Meer informatie vindt u hier: https://finances.belgium.be/fr/particuliers/habitation/location/enregistrement_bail

Huishoudelijk afvalbeheer

De huidige regelgeving in Namen.
In België wordt afval gesorteerd.

In Namen worden vier soorten afval huis-aan-huis ingezameld, met specifieke zakken voor elke soort:

  • papier en karton (geen zak nodig, gewoon in kartonnen verpakking samenpersen);
  • plastic flessen, blikjes, metalen blikjes, drankkartons : blauwe zakken (PMC);
    PMC-zak
  • organische materialen (voedsel, groenafval, vuil papier, papieren handdoeken en servetten, wegwerpproducten): witte zakken;
  • overig niet-recyclebaar huishoudelijk afval: gele zakken.

Andere materialen:

  • glas: in speciale containers (er staan er twee voor de Faculté de Gestion - Rempart de la Vierge). Je moet scheiden: gekleurd en transparant.
  • batterijen: je kunt ze afgeven bij de personeelswinkel van UNamur (Economat - hoofdgebouw - niveau -1).

Je kunt gedetailleerde lijsten met de regels aanvragen en de kalender ophalen bij de gemeente of op dit adres.

Het document is in het Frans. Geïllustreerde voorbeelden op pagina 5 tot 7. Kalender voor afvalinzameling op pagina 4 (lees voor universiteitswoningen de tabel "Namen, oude stadskern").

Verhuizing

Om administratieve problemen te voorkomen, raden we je sterk aan niet te verhuizen voordat je je hebt ingeschreven bij de gemeente en vooral voordat de politieagent (bekend als de "agent du quartier") komt controleren of het adres dat je hebt opgegeven inderdaad je verblijfplaats is.

Bij elke verhuizing moet je je nieuwe adres doorgeven aan:

  • Uitbetalingsbureau universiteit.
  • Gemeente.
  • Bank.
  • Ziektekostenverzekeraar.
  • Andere bedrijven waarmee u contact hebt.

Om ervoor te zorgen dat uw post u volgt naar uw nieuwe adres, organiseert het postkantoor een speciale service: Doe mijn verhuizing.

Ontdek de helpdesk voor onderzoekers

SVG

Documenten

Inhoud bekijken
SVG

Gezondheid

Inhoud bekijken
SVG

Familie

Inhoud bekijken
SVG

Transport

Inhoud bekijken