Communication situations
- UE code FFDEM308
-
Schedule
30Quarter 1
- ECTS Credits 4
-
Language
Français
· C2 the knowledge and understanding of the training environments in which teachers be working and those in which their students will be working;
· C3 the ability to support people in vocational training situations;
· C4 mastery of the specifics of teaching adults including young adults;
· C6 the ability to observe, analyse and evaluate elements of professional teaching practice with a view to advising and helping to readjust these practices, drawing in particular on the results of scientific research in education, in the didactics of the subjects to be taught, in psychology, in the sociology of education and in gender studies, concerning in particular cultural diversity, socio-economic inequalities and gender.
All sessions : Individual or pair work analysing a communication situation.
Bernard Defrance (2015). « Faire la leçon » ? Communication et enseignement, La Revue Hermès, 2015/1 (n° 71), pages 214 à 218 ; DOI 10.3917/herm.071.0214
J.F. Marcel, V. Dupriez, D. Perisset Bagnoud et M. Tardif, C. (dir.) (2004), Coordonner, collaborer, coopérer. De nouvelles pratiques enseignantes (pp.61-76). Bruxelles: DeBoeck.
Bucheton, D., Soulé, Y. (2009). Les gestes professionnels et le jeu des postures de l’enseignant dans la classe : un multi-agenda de préoccupations enchâssées. Éducation & didactique, 3, 2948.
Bucheton, D. (2009). L’agir enseignant, des gestes professionnels ajustés, Octares.
Bucheton, D. (2019). Les gestes professionnels dans la classe, éthique et pratiques pour les temps qui viennent, ESF
Kerbat-Orecchioni, C. (2005). Le discours en interaction. Paris : Armand Colin.
Romainville, A.-S. (2019). Les faces cachées de la langue scolaire. Transmission de la culture écrite et inégalités sociales. Paris : La Dispute.
Tellier, M. et Cadet, L. (2014). Le corps et la voix de l’enseignant : théorie et pratique. Paris : Maison des Langues.
Wauters, N. (2020). Langage et réussite scolaire. Bruxelles : Changements pour l’égalité / Couleurs livres.
Training | Study programme | Block | Credits | Mandatory |
---|---|---|---|---|
Specialised Master in the Training of Teachers | Standard | 0 | 4 | |
Specialised Master in the Training of Teachers | Standard | 1 | 4 |