Learning outcomes

Workshop: This 2-day workshop aims at shortly presenting the Business Model Canvas and the Value Proposition Canvas for designing, assessing and challenging business models. Business model innovation and industry changes will be illustrated with examples, ranging from start-ups to Fortune 500 companies (invent or improve?). Design thinking attitude and customer centricity will also be emphasized for exploring, prototyping and testing business models. Furthermore, business model mechanics, economics and layering will be presented and illustrated. Ground rules and pitfalls in the usage of the Business Model Canvas and the Value Proposition Canvas will be illustrated.

The students will be able to

  • understand the specific context (economics, company, …) in which a business model is created,
  • design, prototype and test a business model, a customer profile and a value proposition.

Projet : A la fin du projet l’étudiant sera capable de :

  • Mener à bien de A à Z un projet de Business Analysis contenant une dimension innovante en déployant les compétences acquises, notamment, à travers les autres cours de la formation.
  • Porter un regard universitaire distant par rapport à sa propre réalisation : envisager des alternatives, justifier les choix, poser les risques….

 

Content

Workshop:

The main take-away is related to the following shifts:

  •  Shift 1: From technology & product innovation (one epicenter, traditional R&D leads to success) to business model innovation (multiple epicenters, R&D + business model leads to success).
  • Shift 1b: From decision making (choosing among existing) to design thinking (creating alternatives, iteration & experimentation).
  • Shift 2: From checklist approach & business plans (siloed thinking, linear, static, detail, & planning) to business model stories (connected thinking, business model theatre, business model mechanics & economics, sanity test).
  • Shift 3: From sustainable competitive advantage (long-term business models, stability, incremental, sustaining innovation) to transient competitive advantage (dual ambidextrous, expiring business models, continuously morphing, reinvention, and self-disruption).

Projet: Il s’agit essentiellement de réaliser un projet individuel concret mettant en pratique d’une façon intégrée les (des) compétences acquises à travers les autres cours.

L’étude traitera le cas selon plusieurs angles d’analyse vus aux cours (analyse de besoin, modélisation business, conflits et relations humaines, angle juridique analyse de risques…) et ce d’une façon intégrée.

Le rapport du TFE avec le cas choisi peut varier en fonction de la temporalité du cas. Un cas déjà passé donnera lieu à une analyse ex-post. Un cas futur donnera lieu à une analyse prospective. Pour un cas d’un projet « en cours », les contours du travail de fin d’études et ses limites par rapport aux documents  internes seront clairement délimités.

Comme travail universitaire, le texte se distinguera d’un rapport professionnel ordinaire par un certain recul intellectuel (choix plus justifiés, alternatives plus explicitées, modélisation, réflexivité ; références bibliographiques plus étendues,…)

Teaching methods

Workshop: The 2-day workshop will be a mix between presentation, Q&A and hands on practice.

Projet: Il s’agit d’un travail individuel doublement supervisé. La supervision méthodologique est assurée par N. Habra à travers des rencontres (3) étalées sur le parcours de réalisation du travail. La supervision thématique est assurée, sous forme de conseil, à la demande, par des enseignants choisis en fonction de l’angle (des angles) de l’analyse du travail de l’étudiant.

Assessment method

Workshop: Integrated in the master project (see Prof. N. Habra).

Projet: Texte final déposé auprès du jury et présentation orale de ce travail devant le même jury suivie de questions/réponses. 
Remarque importante: La participation à l'ensemble des séances de cours du workshop "Business model design et innovation" est obligatoire et fait partie intégrante de l'unité d'enseignement IBAGM300. Dès lors, ne seront autorisé(e)s à présenter le mémoire que les étudiant(e)s ayant effectivement validé par signature leur participation à ces séances. Une feuille de présences circulera durant le workshop et fera foi de votre participation.

 

Sources, references and any support material

Osterwalder, A. and Pigneur, Y. (2009). Business model generation: A handbook for visionaries, game changers, and challengers. Wiley (free download on businessmodelgeneration.com).

Language of instruction