PSFEM304 - Training in and through Practice [2023-2024]
- UE code FFDEM304
-
Schedule
45Quarter 2
- ECTS Credits 6
-
Language
Français
- Teacher Boucenna Sephora
Designing a system for analysing professional practices adapted to the chosen professional environment and using the APP components.
Beillerot, J. (1998). L’analyse des pratiques professionnelles: pourquoi cette expression? In C. Blanchard-Laville & D. Fablet (Eds.), Analyser les pratiques professionnelles. Paris: L'Harmattan.
Boucenna, S., & Charlier, E. (2013). Reflective practice in the teaching profession: the case of training and research practices in the french community in Belgium. Teacher Thinking to Teachers and Teaching: The Evolution of a Research Community Advances in Research on Teaching, Volume 19, 321–338.
Boucenna, S., Charlier, E., Perréard-Vité, A., & Wittorski, R. (2018). L'accompagnement et l'analyse des pratiques professionnelles : des vecteurs de professionnalisation. Toulouse: Octares.
Boucenna, S., Vacher, Y., & Thiebaud, M. (2022). Comment accompagner avec l’analyse de pratiques professionnelles? Belgique: De Boeck.
Clot, Y. (1999). La fonction psychologique du travail. Paris: PUF.
Clot, Y. (2001). Méthodologies en clinique de l’activité. L’exemple du sosie. In Dunod (Ed.), Les méthodes qualitatives en psychologie (pp. 125-147). Paris: Rouan, George; Santiago Delefosse, Marie.
Clot, Y., Prot, B., & Werthe, C. (2001). Clinique de l'activité et pouvoir d'agir. Arcueil: Revue "Education permanente".
Donnay, J., & Charlier, E. (2008). Apprendre par l'analyse de pratiques. Initiation au compagnonage réflexif. Namur: Pressses universitaires de Namur.
Marcel, J.-F., Olry, P., Rothier-Bautzer, E., & Sonntag, M. (2002). Les pratiques comme objet d'analyse. Revue française de pédagogie, 138, 135-170.
Miossec, Y., & Clot, Y. (2015). Le collectif de travail : entre fragilité et ressource. In Les risques du travail (pp. 147-154). Paris: La Découverte.
Oddone, I. (2015). Redécouvrir l'expérience du travail. Paris: Les Editions sociales.
Payette, A., & Champagne, C. (1997). Le groupe de codéveloppement professionnel. Sainte-Foy (Québec): Presses de l'Université du Québec.
Vacher, Y. (2015). Construire une pratique réflexive. Comprendre et agir. Bruxelles: De Boeck.
Wittorski, R. (2018). L'accompagnement et l'analyse des pratiques professionnelles : une professionnalisation croisées des individus, des activités et des organisations. In S. Boucenna, E. Charlier, A. Perréard-Vité, & R. Wittorski (Eds.), L'accompagnement et l'analyse des pratiques professionnelles : des vecteurs de professionnalisation (pp. 202). Toulouse - France: Octares
Training | Study programme | Block | Credits | Mandatory |
---|---|---|---|---|
Specialised Master in the Training of Teachers | Standard | 0 | 6 | |
Specialised Master in the Training of Teachers | Standard | 1 | 6 |