Learning outcomes

-be able to provide a well-founded definition of each topic studied

-be able to synthesize the thinking of the authors referred to

-articulate this thinking with the works analyzed

-inversely, be able to relate the works studied to the issues developed in each part of the course, on the basis of their formal analysis

Goals

To relate key parameters of contemporary art history to historical and/or theoretical texts, using a diachronic approach.

Content

-« Peindre la vie moderne » . D’Édouard Manet à Jeff Wall (cf Charles Baudelaire, Le peintre de la vie moderne, 1863)

-Le Ready-made et ses résonnances (cf Thierry de Duve, Résonances du Ready-made, 1998)

-L’art et la culture populaire. Du Pop Art à l’art de masse (cf Lawrence Alloway, The Arts and the Mass Media, 1958)

-Identités/altérités. Du Primitivisme à la « créolisation » (Philippe Dagen, Primitivismes, une invention moderne, 2019)

-L’art face à l’histoire (Jacques Rancière, «Sens et figures de l’histoire » in : Face à l’histoire, 1933-1996. Engagement, témoignage, vison, Paris, Centre Georges Pompidou, 1996)

-Les nouveaux médias dans l’art (Edmond Couchot, La technologie dans l'art : de la photographie à la réalité virtuelle, 1998)

-Mondes de l’art (institutions, réseaux de diffusion, marché) (Howard Becker, Les mondes de l’art, 1988)

Assessment method

Oral exam.

Sources, references and any support material

See Webcampus.

Language of instruction

Français