Chimie études

Le master en chimie de l’UNamur est spécialisé dans les domaines orientés d’une part vers la chimie du vivant, plus particulièrement la chimie biologique et la chimie médicinale, et d’autre part, vers la chimie des matériaux avec une forte application dans les domaines des surfaces et des nanomatériaux. 

Vos objectifs

  • Acquérir une expertise dans les deux orientations importantes de la chimie contemporaine : 
    • la chimie du vivant, c’est-à-dire les aspects chimiques de la biologie et de la pharmacologie ; 
    • la chimie des matériaux nouveaux avec de fortes implications dans les domaines des surfaces, des matériaux et des nanomatériaux. 
  • Donner à votre diplôme une forte dimension expérimentale — indispensable pour votre insertion sur le marché du travail — tout en poursuivant une formation en chimie théorique et modélisations numériques rigoureuse. 
  • Vous ouvrir aux autres disciplines — physique et biologie notamment — dans une perspective de recherches et d’applications pluridisciplinaires. 

Les atouts de la formation à l’UNamur

  • Le master vous ouvre les portes du monde de la chimie, qu’il s’agisse de l’entreprise, de la recherche ou de l’enseignement.  
  • Vous êtes des chimistes polyvalents pourvus d’une excellente formation à la fois théorique et expérimentale.  
  • Vous bénéficiez des contacts privilégiés avec les professeurs et d’une insertion rapide et approfondie dans les laboratoires de recherche.  
  • Vous étudiez dans un département qui développe des activités de recherche en didactique de la chimie et propose de nombreuses formations continuées à destination des enseignants.  

Le programme

Le master de l’Université de Namur développe votre expertise dans deux orientations de la chimie contemporaine : 

  • La chimie du vivant : consiste en l’étude des aspects chimiques de la biologie et de la pharmacologie (ingénierie des protéines, stratégie de conception des médicaments, biochimie des sucres…). 
  • La chimie des matériaux : s’intéresse aux matériaux nouveaux et aux fortes implications dans les domaines des surfaces et des nanomatériaux (électrochimie, chimie de surface, des matériaux et des nanomatériaux…). 

En sélectionnant la finalité didactique, vous vous préparez à enseigner dans le secondaire supérieur. 

Pour préparer votre mémoire, vous choisissez des cours à option liés à votre sujet. 

Vous complétez votre formation par un stage de 3 mois d’enseignement de la chimie en école secondaire.

Les autres masters en chimie

The University of Namur organizes

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Description

The training in this Master’s degree in Chemical Sciences builds on in-depth courses in the department’s two areas of research

  • Chemistry of living beings (engineering of proteins, strategies for the designing of medication…)
  • Chemistry of materials (chemistry of surfaces, micro- and nanoscopy of materials...)

The programme’s emphasis on research is ensured through practicals in the department’s various laboratories,  as an introduction, followed by the project and dissertation which are to be carried out more specifically in one of the department’s laboratories.

The focus on teaching is aimed at students who wish to teach in the upper years of secondary school, following the AESS programme (Agrégation de l’Enseignement Secondaire Supérieur), which gives Qualified Teacher Status within the Belgian System.

The training is completed through a three-month training period with an Industrial Firm.

Teaching methods

In the Master’s degree programme, the main first year courses are lectures to which practicals are associated (« Travaux Pratiques, TPs »). The optional courses are also lectures that are associated with analyses of research articles.

Regardlesss of the chosen focus, initiation to research already begins in the first year of the Master’s programme, (second  term)  within the Chemistry department research laboratories.

The teaching methods have been established with the aim of allowing students to acquire increasing independence throughout their studies. The Master’s training is completed through an internship / work placement in a research centre or firm, in Belgium or abroad.

Aims and objectives

Aims and objectives are established as follows :

  • acquiring expertise in the two main orientations of contemporary Chemistry :
    • Biochemistry, in other words, the chemical aspects of Biology and Pharamacology ;
    • Chemistry of advanced materials, with particular focus on surfaces and nanomaterials
  • approaching other disciplines – mainly Physics and Biology – with a view towards research and multi-disciplinary applications
  • tackling the experimental scope (crucial in terms of labour market), while receiving rigourous training in theoretical Chemistry

Assessment

There are several assessment systems for the common core of the Master’s degree in Chemistry. Depending on the subject, either oral or written examinations will be proposed by the lecturers. The practicals may be assessed separately. Some more advanced courses may be assessed through oral presentations of personal or joint projects.

Scientific research within laboratory frameworks are at the core of this programme. The Initiation to Research course takes place throughout the first year of the Master’s degree and is assessed through a succint report and a defense before a jury that is assigned by the Research Unit which is hosting the student.

The research project and dissertation are assessed through a complete scientific report and defense before a jury that is assigned by the department.  Scientific results of the research project are presented by Students at a poster display session.

Courses that are specific to the chosen focus are assessed either by means of a traditional exam or by participative evaluations of individual or team projects, depending on the choice of the lecturer.

The work placement at the end of the Master’s degree, which can take place within the University or at laboratories in industry, is assessed through a succinct scientific report and an oral presentation before a jury established by the department.

The assessment of teaching units of the Master’s degree in Chemistry with a focus on teaching, granting 120 credits, aims at evaluating the Student’s ability to develop the necessary skills to become a competent Chemistry (and Science) teacher in the Secondary School system.

In order to obtain the AESS degree granting Qualified Teacher Status within the Belgian Secondary System (Agrégation de l’Enseignment Secondaire Supérieur), not only do students need to pass written and oral examinations, but the quality of their written projects on Education and Methodology have to receive approval after thorough assessment.

The evaluation methods for each teaching unit can be found in the description of the corresponding courses. 

Teaching profile

The Chemistry Department offers a general approach to Chemistry, whether it be in the first or the second cycle of University studies. It is characterised by a close collaboration between staff and students, with the aim of giving students the tools to become increasingly independent.

The scientific training is complemented and balanced by courses in Humanities, English, Information Technology as well as lectures and seminars focused on matters such as psychology, reflecting on the scientific method and its limits, and scientists’ responsibility in environmental issues.

The Chemistry Department seeks to guide students towards an experimental approach and towards the ability to convey scientific information accurately and effectively.

Master’s Degree in Chemical Sciences

The UNamur Chemistry Department has specialised in fields that either focus on Biological Chemistry and Medicinal Chemistry, or on Chemistry of Materials with particular applications in the sphere of surfaces and nanomaterials.

The Master’s degree in Chemical Sciences at UNamur ensures that students obtain in-depth knowledge in these two focus areas of contemporary Chemistry in order to acquire an expertise either in Biological Chemistry, or in Chemistry of surfaces and materials, with theoretical modelling for both facets.

The UNamur Master’s Degree in Chemistry offers three different focuses :

  • the in-depth studies, for students aiming for a career in research
  • the specialisation in Chemistry and Industry, for students aiming to work in industrial firms and companies,
  • the focus on teaching, for students aiming for a career in teaching.

In the common core of all Master’s degrees, all students follow both general and in-depth courses for 48 credits, as well as specialised courses that they choose from a series of options, granting 6 additional credits for each focus. This programme is completed through a research project which is finalised with an oral presentation of the dissertation.  Students are also expected to participate in the seminars organised by the department.  They also have the opportunity to develop a humane approach by following courses in Science, Ethics and Sustainable Development, as well as an optional course in Philosophy of Sciences of Matter or Life Sciences.

In the Master’s degree with a focus on teaching, students are trained towards the teaching of Chemistry and another field of Science, (Biology or Physics) through courses on methodology and epistemology as well as through training sessions within the Belgian Secondary School system. Other subjects such as Psychology in Education, Sociology of Teaching, Teaching skills and so on complement the training.

Les métiers des chimistes

À l’Université de Namur, les maîtres en chimie reçoivent une formation qui les prédispose à la recherche fondamentale et appliquée. La culture scientifique acquise lors de leurs études leur ouvre également d’autres portes au sein de l’entreprise, du monde de la formation, des services publics… 

Il est difficile de trouver un produit ou un objet de notre vie quotidienne dans lequel les chimistes ne sont pas intervenus à un stade de la conception, fabrication et évaluation : emballages, médicaments, colorants, parfums, constituants des ordinateurs… Bref, « La chimie, c’est la vie », comme le clame Essenscia, la Fédération belge des industries chimiques et des sciences de la vie. 

En Belgique, l’industrie chimique emploie directement près de 95.500 personnes (dont un peu moins d’un quart en Région wallonne) et quelques centaines de milliers indirectement. Les emplois offerts par l’industrie chimique sont le plus souvent passionnants et polyvalents. Les chimistes bacheliers, maîtres ou docteurs, contribuent à la recherche et au développement de produits et procédés nouveaux, à leur production selon les normes de qualité en vigueur et enfin à leur commercialisation. 

La majorité de nos diplômés en chimie rejoignent le monde industriel au niveau national ou international (38% des diplômés de l’UNamur), au sein duquel on distingue quatre secteurs d’activité : 

  • la chimie de base : exploitation et/ou production des matières premières ; 
  • la parachimie : produits grand public, par exemple les cosmétiques, les produits d’entretien ; 
  • l’industrie pharmaceutique : médicaments à usage humain et animal ; 
  • la chimie de transformation : caoutchoucs, plastiques biosourcés. 

Outre les laboratoires de recherche et de développement, d’autres départements de l’industrie chimique sont ouverts aux maîtres et docteurs en chimie : contrôle de la qualité, vente et marketing (par exemple comme délégués médicaux, responsables de marché), affaires réglementaires (élaboration des dossiers d’enregistrement des nouveaux produits), brevets, etc. 

Repousser les limites de la connaissance 

Presque un quart de nos anciens diplômés poursuivent des activités de recherche à l’université ou dans des organismes publics de recherche comme le FRS-FNRS en Belgique, le CNRS en France ou encore le Ludwig Institute for Cancer Research. Pour la plupart d’entre eux, les recherches personnelles ont abouti à des résultats originaux et à la présentation d’une thèse de doctorat. 

Transmettre la passion de la matière et du vivant 

Près d’un cinquième des diplômés en chimie possèdent le titre d’agrégé de l’enseignement secondaire supérieur. Une bonne partie d’entre eux enseignent les sciences en école secondaire, supérieure ou en promotion sociale. Les titulaires d’un doctorat peuvent envisager une carrière académique ou scientifique à l’université. 

Protéger notre cadre de vie 

Les chimistes contribuent à la protection de notre environnement. Ils analysent et permettent de contrôler la qualité de nos ressources naturelles (eau, gaz), mesurent la pollution atmosphérique, s’attachent à mettre en œuvre de nouveaux procédés de traitement des déchets et des eaux usées, ou d’épuration et de contrôle de l’air et des gaz. 

Protéger notre santé 

Les chimistes participent, à côté des biologistes, des pharmaciens et des médecins, à l’élaboration et à l’amélioration de nouveaux médicaments et vaccins. 

Autres secteurs d’activité 

À côté des laboratoires académiques, industriels ou publics, les chimistes peuvent également travailler en laboratoire privé ou hospitalier, et y diriger une équipe de techniciens. On retrouve aussi des chimistes au sein des entreprises qui fabriquent et commercialisent du matériel d’analyse à destination de ces laboratoires. 

La culture scientifique des chimistes leur permet de conseiller les décideurs politiques, notamment dans les matières relatives à la politique environnementale. 

Au niveau fédéral et régional, de nombreux services publics sont accessibles aux universitaires moyennant la réussite d’une épreuve d’admission et une formation adéquate. 

Enfin, une proportion significative de chimistes s’oriente vers le secteur informatique.