Learning outcomes

The course aims to introduce students to tutoring practices and to develop in them the essential skills of a tutor, namely: - identifying learning problems - planning individual remedial actions and identifying solutions - effective listening, questioning and clarification - improvising and innovating creative teaching solutions - conveying subject-related principles and facts - understanding how others learn

Content

Theoretical course (4 hrs): introduction to tutoring practices (definition and methods of tutoring, success factors of a tutoring experience, essential skills, etc.) Exercises (11h): integration into a transition tutoring experiment carried out over the last 2 years by the 'Louvain' University Academy and described in the document available at the following address: http://www.fundp.ac.be/recherche/publications/page_view/66429/

Assessment method

Rédaction d'un court rapport d'activité en ligne, sur le site dédié à l'expérience de tutorat

Sources, references and any support material

In March 2009, the report commissioned by the King Baudouin Foundation and produced by Marc Romainville and Pascale Lepage was published: "Le tutorat en Communauté française de Belgique. Overview of tutoring practices in the French-speaking Community". This report takes stock of existing tutoring practices in the French-speaking Community, highlights their major impacts and draws conclusions in terms of recommendations for both tutoring operators and decision-makers. - Summary of the report (2 pages) - Full report published on the King Baudoin Foundation website (free download) http://www.fundp.ac.be/universite/interfacultaire/det/spu/pu_trans_sec_…

Language of instruction

Français
Training Study programme Block Credits Mandatory
Master 120 en sciences mathématiques, à finalité didactique Standard 0 2
Agrégation de l'enseignement secondaire supérieur, groupe biologie Standard 0 2
Master 120 en biologie des organismes et écologie, à finalité didactique Standard 0 2
Master 120 en sciences économiques, orientation générale, à finalité didactique Standard 0 2
Agrégation de l'enseignement secondaire supérieur, groupe sciences chimiques Standard 0 2
Master 120 en sciences chimiques, à finalité didactique Standard 0 2
Agrégation de l'enseignement secondaire supérieur, groupe sciences mathématiques Standard 0 2
Master 120 en biochimie et biologie moléculaire et cellulaire, à finalité didactique Standard 0 2
Agrégation de l'enseignement secondaire supérieur, groupe sciences de gestion Standard 0 2
Master 120 en sciences physiques, à finalité didactique Standard 0 2
Agrégation de l'enseignement secondaire supérieur, groupe sciences physiques Standard 0 2
Agrégation de l'enseignement secondaire supérieur, groupe sciences économiques Standard 0 2
Master 120 en sciences de gestion, à finalité didactique Standard 0 2
Agrégation de l'enseignement secondaire supérieur, groupe biologie Standard 1 2
Master 120 en sciences économiques, orientation générale, à finalité didactique Standard 1 2
Agrégation de l'enseignement secondaire supérieur, groupe sciences chimiques Standard 1 2
Agrégation de l'enseignement secondaire supérieur, groupe sciences mathématiques Standard 1 2
Agrégation de l'enseignement secondaire supérieur, groupe sciences de gestion Standard 1 2
Master 120 en sciences physiques, à finalité didactique Standard 1 2
Agrégation de l'enseignement secondaire supérieur, groupe sciences physiques Standard 1 2
Agrégation de l'enseignement secondaire supérieur, groupe sciences économiques Standard 1 2
Master 120 en biologie des organismes et écologie, à finalité didactique Standard 2 2
Master 120 en sciences économiques, orientation générale, à finalité didactique Standard 2 2
Master 120 en sciences chimiques, à finalité didactique Standard 2 2
Master 120 en biochimie et biologie moléculaire et cellulaire, à finalité didactique Standard 2 2
Master 120 en sciences mathématiques, à finalité didactique Standard 2 2