De leerstoel Digitaal onderwijs heeft tot doel onderzoek te ondersteunen naar de vraagstukken rond de digitalisering van onze samenleving en het onderwijs van burgers en werknemers in digitale media en technologieën. Als bundeling van interdisciplinaire expertise op het gebied van digitaal onderwijs maakt de leerstoel het mogelijk om deze vraagstukken op een innovatieve en complexe manier aan te pakken. De leerstoel sluit aan bij de strategische ontwikkelingsassen van UNamur en ondersteunt een netwerk van samenwerkingsverbanden tussen de leden en tussen disciplines.
Digitale technologie onder ogen zien
Geconfronteerd met technologische ontwikkelingen zoals Big Data, kunstmatige intelligentie, algoritmen, het internet der dingen, robots, platformen, cyberbeveiliging, enz. is onderwijs in en door digitaal een belangrijk thema geworden voor onze samenleving.
In Franstalig België maken ze deel uit van een verschuiving in het onderwijs die een digitale cultuur wil integreren om leerlingen met name voor te bereiden op de 'digitale wereld' om hen heen, waarin digitale technologie een steeds grotere rol zal spelen. Om deze initiatieven aan te moedigen en te ondersteunen, is de impulsfinanciering steeds meer gericht op het uitrusten van scholen en buitenschoolse onderwijsinstellingen die zich bewust zijn van de voordelen van digitaal onderwijs. De politieke inzet is tegelijk sociaal, burgerlijk en economisch, met de vooruitzichten voor digitale inzet die alle sectoren van de samenleving raakt (onderwijs, media, gezondheid, industrie, administratie, enz.).
Wat is digitaal onderwijs?
De kwesties en gebieden die met digitaal onderwijs te maken hebben, gaan echter veel verder dan het uitrusten van scholen met computers. Wat bedoelen we met "digitaal", "digitaal onderwijs" of "onderwijs door digitaal"? Wat zijn de doelstellingen? Wat zijn de kwesties die verband houden met de digitale technologieën waarover we mensen moeten onderwijzen? Welke onderwerpen moeten op school worden onderwezen en hoe moeten ze worden benaderd? Hoe kan het onderwijs gebruikmaken van een digitale mediaomgeving om mensen te onderwijzen over de digitale wereld?
De leerstoel Digitaal onderwijs pakt deze vragen aan door de barrières te slechten tussen de disciplines die zich traditioneel bezighouden met onderwijs en de digitale wereld, wat de leerstoel zo origineel maakt. In het bijzonder probeert de leerstoel de concepten, vaardigheden en benaderingen van computervaardigheid, digitale mediageletterdheid en digitaal ondersteund onderwijs samen te brengen. Het doel is om via verschillende projecten conceptuele kaders en methodologieën te ontwikkelen ter ondersteuning van het ontwerp van onderwijsactiviteiten waarin digitale technologieën en media centraal staan.
Wat zijn de vooruitzichten?
Het doel van deze leerstoel is om de Universiteit Namen een showcase te bieden voor haar expertise op het gebied van onderwijs in en door digitale technologie. Het stelt de universiteit in staat zich te positioneren door een vernieuwende aanpak op het kruispunt van drie disciplinaire oriëntaties te benadrukken, wat haar originaliteit vormt tegenover verschillende uitdagingen: de hervorming van de initiële lerarenopleiding, de uitvoering van het Pact voor Uitmuntendheid in het Onderwijs, de kwesties in verband met een meer technologische oriëntatie van de sector van het mediaonderwijs, de groeiende plaats van informaticaonderwijs in het economisch beleid, enz.) De leerstoel stelt zijn leden in staat om collectief te reageren op oproepen voor projecten, waarbij de nadruk ligt op een interdisciplinaire aanpak en het gewicht van een gespecialiseerd team. De leerstoel moet ook ten dienste staan van mecenassen die de ontwikkelde wetenschappelijke activiteiten en projecten willen ondersteunen.
In deze context wil de leerstoel drie uitdagingen aangaan.
De uitdagingen
De ontwikkeling van digitaal onderwijs in formele en niet-formele onderwijsomgevingen ondersteunen:
- Door ondersteuning en training van docenten en opleiders;
- Door het opzetten van educatieve activiteiten;
- Door partnerschappen met onderwijsinstellingen.
Ontwikkelen van gezamenlijk en interdisciplinair onderzoek naar digitaal onderwijs in al zijn dimensies ter verrijking van de theoretische en methodologische modellen waarop het werk van de leerstoel is gebaseerd:
- Via gezamenlijke onderzoeksprojecten
- Via gezamenlijke publicaties op de verschillende betrokken disciplinaire gebieden.
Ontwikkelen van een internationaal netwerk op basis van een interdisciplinaire benadering van digitaal onderwijs.
Thema's
De verschillende thema's waarop de leerstoel Digitaal onderwijs zich richt, hebben betrekking op:
- Computeronderwijs
- Onderwijs in digitale mediageletterdheid
- Digitaal onderwijs door integratie van een digitale omgeving in het onderwijs ("digitaal onderwijs")
- Genderkwesties en alle vormen van digitale uitsluiting
- Levenslang onderwijs (studenten, werkenden, mensen in een beroepsre-integratietraject, ouderen, enz.)
Deze lijst, die niet uitputtend en niet beperkend is, kan evolueren afhankelijk van de leden die er actief aan deelnemen.