Bij het NaDI-CeRCLe onderzoekslaboratorium streven we naar uitmuntendheid door het creëren van onderzoek van hoge impact en hoge kwaliteit. Leden van het laboratorium publiceren regelmatig in prestigieuze tijdschriften die een peer-review proces volgen. We maken er een punt van om te werken aan actuele onderzoeksproblemen met een hoge theoretische, bestuurlijke en maatschappelijke relevantie.

Onze onderzoeksgebieden omvatten een breed scala aan onderwerpen, waaronder:

  • interacties, relaties en processen van dienstverlening
  • Technologische diensten
  • Consumptie en identiteit
  • Duurzame consumptie en nieuwe bedrijfsmodellen
  • Dienstverlening en ethiek
  • Dienstverlening en samenleving

Deze onderzoeksgebieden bestrijken verschillende dienstensectoren, zoals onder meer bankwezen, gezondheidszorg, toerisme, vrije tijd, detailhandel, informatietechnologie en verzekeringen...

Daarnaast zijn we actief betrokken bij de academische gemeenschap door deel te nemen aan belangrijke marketing- en dienstenconferenties. We organiseren ook seminars, conferenties, onderzoeksdagen en diverse academische en professionele activiteiten. Deze initiatieven bevorderen de samenwerking, het delen van kennis en de vooruitgang van ons vakgebied.

Publicaties

Periodieke artikelen

2024

2023

2022

2021

20

2019

2018

2017

2016

2015

2014

2013

Videografieën

  • Masset, J., & Decrop, A. (2018), "Le festival Tomorrowland: Construction identitaire dans une hétérotopie de déviation", Proceedings of the 34th International Congress of the French Marketing Association.

  • Masset, J, & Decrop, A. (2017). Tomorrowland festival: Een heterotopia van afwijking (30min). Advances in Consumer Research, 45

  • Decrop A. (2016). Paradoxen in postmoderne consumptie. Association of Consumer Research (ACR), New Orleans, USA, 1-3 oktober 2015.

  • Decrop A. (2016). Paradoxen. European Marketing Academy (EMAC), Oslo, Noorwegen, 24-27 mei 2016.

  • Decrop A. & Masset J. (2015). Een reis door toeristische souvenirs. Advances in Tourism Marketing Conference, Joensuu, Finland, 8-10 september 2015.

  • Decrop, A., & Masset, J. (2014). Reis naar het hart van vakantieherinneringen. 30e internationale conferentie van de Association Française du Marketing (AFM), Montpellier, Frankrijk, mei, 14-16.

  • Decrop, A., & Masset, J. (2014). De wereld rond van toeristische souvenirs. 45th International Conference of the Travel and Tourism Research Association (TTRA), Brugge, België, 18-20 juni.

  • Decrop, A., & Masset, J. (2013). De wereld rond van toeristische souvenirs (http://vimeo.com/74521281). ACR Film Festival, Association for Consumer Research, Chicago, VS, 3-6 oktober.

Boeken

  • Decrop, A., Correia, A., Fyall, A., & Kozak, M. (2021). Duurzaam en collaboratief toerisme in een digitale wereld. Goodfellow Publishers, Limited.

  • Decrop, A. (2017). La consommation collaborative: Enjeux et défis de la nouvelle société du partage. De Boeck Supérieur.

  • Decrop, A., & Woodside, A. G. (2017). Consumentengedrag in onderzoek naar toerisme en gastvrijheid. Emerald Group Publishing.

Boekhoofdstukken

  • Decrop, A. (2022). Toeristische souvenirs. In Buhalis, D., Encyclopedia of Tourism Management and Marketing (pp. 524-526). Edward Elgar Publishing.

  • Decrop, A. & Mallargé, J. (2021). Lessen uit de Covid-19 crisis voor de toeristische sector in België. In Callot, P. (Ed.), Tourism post Covid-19: Coping, negotiating, leading change. Wenen: Vereniging Toeristisch Onderzoekscentrum.

  • Dewitte, M., Mallargé, J., & Decrop, A. (2021). Consumentenperceptie van servicekwaliteit. De casus van Airbnb en Couchsurfing. In Duurzaam en collaboratief toerisme in een digitale wereld. Goodfellow Publishers, Limited.

  • Bigné, E., & Decrop, A. (2019). Paradoxen van postmoderne toeristen en innovatie in toeristische marketing. In De toekomst van toerisme (pp. 131-154). Springer, Cham.

  • Decrop, A. (2019). Het toeristische beslissingsproces. In La recherche en Management du Tourisme. Clergeau, C. & Peypoch, N. (eds.), pp. 45-66.

  • Hammedi, W., Leclerq, T. & Poncin I. (2019) "Customer Engagement: The role of Gamification ; In book: Handbook of Research on Customer Engagement Research. Hollbeek,L. & Sprott,D.(EDS), Londen: Edward Elgar.

  • Mallargé, J., Decrop, A., & Zidda, P. (2019). Revisiting satisfaction with collaborative exchanges in the sharing economy. In Handboek van de Sharing Economy. Edward Elgar Publishing.

  • Masset, J., & Decrop, A. (2019). Technieken voor het verzamelen van kwalitatieve gegevens. In C. Clergeau, & N. Peypoch (eds.), La recherche en Management du Tourisme (p. 139)

  • Steils, N., & Hanine, S. (2019). Crowdsourcing met toegevoegde waarde: digitale katalysatoren voor creatieve wedstrijden. In Managing Diversity, Innovation, and Infrastructure in Digital Business (pp. 160-178). IGI Global.

  • Decrop, A., & Masset, J. (2018). Kennis opbouwen vanuit het toerismeveld: de grounded theory-benadering. In Handboek onderzoeksmethoden voor toerisme en hospitality management. Edward Elgar Publishing. pp.136-156.

  • Hanine, S., & Steils, N. (2018). Crowdsourcing: een uitbestedingsstrategie met een tweesnijdend zwaard. In Positieve en negatieve aspecten van outsourcing. IntechOpen.

  • Atadil, H. A., Sirakaya-Turk, E., & Decrop, A. (2017). Een beoordeling van besluitvormingsstijlen: Een samenvatting. In Marketing op de samenvloeiing van entertainment en analytics (pp. 817-818). Springer, Cham.

  • Batat, W., & Hammedi, W. (2017). Collaborative consumption as a feature of Gen-Y consumers: Rethinking youth tourism practices in the sharing economy. In Advances in Social Media for Travel, Tourism and Hospitality (pp. 210-223). Routledge.

  • Decrop, A. (2017). Generatie "misschien": Z-besluitvorming en de implicaties voor merken. In: Generatie Z begrijpen en verleiden. Batat, W. (Ed.). Parijs: Ellipses, 247-266

  • Decrop, A. & Boembeke, V. (2017). Het belang van kwaliteitslabels in consumentenvoorkeuren. In A. Correia, M. Kozak, J. Gnoth en A. Fyall (Eds.), CoCreation and Well-Being in Tourism. Onderdeel van de serie Tourism on the Verge, Springer International Publishing, 83-92.

  • Decrop, A. & Masset, J. (2017). Een reis door toeristische souvenirs. In A. Correia, M. Kozak, J. Gnoth en A. Fyall (Eds.), Co-Creation and Well-Being in Tourism. Onderdeel van de serie Tourism on the Verge, Springer International Publishing, 61-66.

  • Hammedi, W. & Virlée, J. (2017). EWOM Engagement: Is het de moeite waard om alleen over Posters en Lurkers te praten. In M. Sigala en U. Gretzel (Eds), Advances in Social Media for Travel, Tourism and Hospitality: New Perspectives, Practice and Cases. London and New-York: Routledge.

  • Mallargé, J., Zidda, P. & Decrop, A. (2017). Typologie van collaboratieve praktijken en profiel van collaboratieve consumenten. In A. Decrop (Ed.), La consommation collaborative: Enjeux et défis de la nouvelle société du partage. Louvain-la-Neuve: De Boeck Supérieur.

  • Masset, J. (2017). Immaterieel cultureel erfgoed en toerisme. In: F. Lempereur (Ed.), Patrimoine Culturel Immatériel: Transmission, Documentation, Valorisation, Presses Universitaires de Liège.

  • Decrop, A. & Masset, J. (2016). Een reis binnenin toeristische souvenirs. In A. Correira, M. Kozak, J. Gnoth en A. Fyall (Eds.), Co-creation and well-being in tourism, Springer.

  • Decrop, A. & Boembeke, V. (2016). Het belang van kwaliteitslabels in de voorkeuren van consumenten: Een toepassing op de Waalse toeristische sector. In A. Correira, M. Kozak, J. Gnoth en A. Fyall (Eds.), Co-creation and well-being in tourism, Springer.

  • Hammedi, W., & Leclercq, T. (2015). Co-creatie van waarde, een andere visie op management. In Lepère,M. (Ed.),Un Nouvel Ordre Digital. Bebooks Editions.

  • Decrop, A. (2014). Theoriseren van toeristisch gedrag. In S. McCabe (Ed.), The Rouledge handbook of tourism marketing, 251-267, Londen en New York: Routledge.

  • Decrop, A., & Masset, J. (2014). Een T-shirt uit New York, een koraal uit Mauritius: een functionele typologie van toeristische souvenirs. In A. G. Woodside, & M. Kozak (Eds.), Tourists' Behaviors and Evaluations (Advances in Culture, Tourism and Hospitality Research, Volume 9), 31-39, Bingley, West Yorkshire: Emerald Group Publishing Limited.

  • Dessart, F., Andreu, L, Bigné, E., & Decrop, A. (2013). Hé kijk, ik ben een groene consument. Online sociale zichtbaarheid en de bereidheid om te betalen voor koolstofcompensatieprogramma's. In: J. Gnoth, L. Andreu, L. Fyall, M. Kozak, S. Sibila (eds.), Transforming Experiences: Tourism Marketing from both Sides of the Counter, 115-137, Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing.

  • Decrop, A., & Toussaint, S. (2013). De begraafplaats Pere-Lachaise: tussen thanotoerisme en heterotopische consumptie. In L. White & E. Frew (Eds.), Dark Tourism and Place Identity: Marketing, Managing and Interpreting Dark Places, UK: Routledge-Taylor and Francis Books.

Conference papers

  • Belghiti, S., Hammedi, H., Leclerq, T., & Henkens, B. (2024). Hoe slim zijn we verbonden? Een actor-georiënteerd relationeel perspectief op slimme servicesystemen. 13e AMA SERVSIG Conferentie (Bordeaux, Frankrijk), 5-8 juni 2024.
  • Belghiti, S., Hammedi, H., Leclerq, T., & Henkens, B. (2024). Slimmere objecten, hechtere actoren? An actor role relational perspective on smart service systems. International Conference on Challenges in Managing Smart Products and Services (CHIMSPAS) (Bielefeld, Duitsland.), 29-30 augustus 2024.
  • Goosse, F., Hammedi W., & Mahr D. (2024). Empowering the visually impaired: a Strength-Based Approach to Voice Assistant for Agency & Dignity. 13e AMA SERVSIG-conferentie (Bordeaux, Frankrijk), 5-8 juni 2024 - Best Paper Award
  • Nizette F., Steils, N., & Toti, J. F. (2024). Manipulatieve AI: Inzicht in waargenomen AI-manipulatie in aanbevelingssystemen. 40e Internationale Congres van de Franse Vereniging (AFM) (Parijs, Frankrijk), 5-7 juni 2024.
  • Nizette, F., Steils, N., Hammedi, W., & Van Riel, A. (2024). Waarom zou ik je vertrouwen? De rol van Explainable AI op AI-gebaseerde aanbevelingssystemen vertrouwen en acceptatie. 13e AMA SERVSIG Conferentie (Bordeaux, Frankrijk), 5-8 juni 2024.
  • Belghiti, S., Hammedi, H. & Leclercq, T. (2023), A comprehensive systematic review of service smartness: Relational perspective and future avenues for research. EMAC Annual Conference 2024 (Odense, Denemarken), 23-26 mei 2024.
  • Belghiti, S., Hammedi, H., Leclercq, T., & Henkens, B. (2023). Verbinden door slimheid: Een relationeel perspectief op slimme servicesystemen. Frontiers in Service Conference (Maastricht, Nederland), 15-18 juni 2023.
  • Deventer, C., & Zidda, P. (2023). Adoptie van virtuele agenten in e-commerce voor de gezondheidszorg: een waargenomen waardeperspectief. In International Conference on Research Challenges in Information Science (pp.256-271). Cham: Springer Nature Switzerland - Best Paper Award
  • Deventer, C., Zidda, P. (2023). Impact of perceived personalization on the evaluation of interactive recommendation systems. Geaccepteerd voor de FRONTIERS in Service Conference (Maastricht, Nederland), 15-18 juni 2023

  • Nizette, F., Steils, N., Hammedi, W., & Van Riel, A. (2023). Rol van verklaarbare AI op vertrouwen in aanbevelingen en adoptie. Frontiers in Service Conference (Maastricht, Nederland), 15-18 juni 2023.

  • Pirnay, L., Deventer, C. & Amaral de Sousa, V. (2023). Klantwaarde bieden via niet-vluchtige tokens: een voorstudie. Proceedings of 56th HICSS Conference (Lahaina, Hawaii), 2-6 january 2023

  • Belghiti, S., Hammedi, H., & Leclercq, T. (2022). Smart retailing: Systematische review en toekomstige wegen voor onderzoek. 12e AMA SERVSIG Conference (Glasgow, Verenigd Koninkrijk), 16-18 juni 2022.
  • Deventer, C., Zidda, P. (2022). Impact van interactieve aanbevelingssystemen op het winkelgedrag van consumenten. Aanvaard op de conferentie Recent Advances in Retailing and Consumer Services (RARCS) (Baveno, Italië), 23-26 juli 2022

  • Deventer, C. & Zidda, P. (2022), What is the Perceived Value of Interactive Recommendation Systems and How Does It Influence Customer Behavior? Geaccepteerd voor de Service Special Interest Group (SERVSIG) Conference, (Glasgow, Schotland), 16-18 juni 2022

  • Simonofski, A., Clarinval, A., Zuiderwijk, A., & Hammedi, W. (2022). Let's Gamify Open Government Data Portals! Het GamOGD prototype. In L. Hagen, M. Solvak, & S. Hwang (Eds.), Intelligent Technologies, Governments and Citizens: Proceedings of the 23rd Annual International Conference on Digital Government Research (DGO2022)(pp. 454-455). (ACM International Conference Proceeding Series).

  • Deventer, C., Zidda, P. & Heymans, P.(2021), CoPSyRI: Design and Performance of Interactive Recommendation Systems. (Universiteit van Namen, Namen, België), 5 oktober 2021

  • Deventer, C., Zidda, P. (2020). Impact of Interactive Recommendation Systems on Shopping Outcomes: the Moderating Role of Trust, Innovativeness and Self-expressiveness. Proceedings of the 11th European Marketing Academy (EMAC) Regional Conference (Online), 16-19 sept. 2020

  • Leclercq, T., Deventer, C., & Heymans, P. (2020). Voldoen productconfiguratoren aan HCI-richtlijnen: Een voorstudie. Proceedings of the 22nd Intl. Workshop on Configuration (Virtual Event), 10-11 September, 2020(best student paper award)

  • Mallargé, J., Zidda, P., & Decrop, A. (2019). Service failures in peer-to-peer accommodation service: Consumer tolerance towards collaborative service quality. In Proceedings of the 8th ATMC conference - Advances in Tourism Marketing Conference

  • Mallargé, J., Zidda, P., & Decrop, A. (2019). Service Failures in the Sharing Economy: Consumer Tolerance Towards Collaborative Service Quality. In Proceedings of the 2019 ACR conference

  • Leclercq, T., Hammedi, W. & Poncin, I. (2017). Gamification, een feilloze strategie? Het effect van het verliezen van een wedstrijd in een co-creatiegemeenschap.

  • Leclercq, T., Poncin, I. & Hammedi, W. (2017). Exploration of Engagement Mechanics During Value Cocreation Process: The Case of Gamification in a New Product Development Platform (Extended Abstract). In: P. Rossi (red.), Marketing op de samenvloeiing van entertainment en analytics. Ontwikkelingen in Marketingwetenschap, Proceedings of the Academy of Marketing Science. Springer, Cham.

  • Bruneau, V., & Zidda, P. (2014). Waarom zouden bedrijven zich zorgen maken over de houding van klanten ten opzichte van hun loyaliteitsprogramma? Proceedings of the 30th International Conference of the Association Française du Marketing (AFM), Montpellier, Frankrijk, mei, 14-16.

  • Bruneau, V., & Zidda, P. (2014). Waarom is de houding van klanten ten opzichte van loyaliteitsprogramma's zo belangrijk? Proceedings of the 43rd European Marketing Academy (EMAC) Conference, Valencia, Spanje, 3-6 juni.

  • den Ambtman, A., & Hammedi, W. (2014). Optimaliseren van portfoliobesluitvorming bij diensteninnovatie.

  • Dessart, F. (2014). Als seks niet verkoopt. Effect van paringsmotieven op de voorkeur voor ethische producten. Proceedings van het 13e TIBER Symposium on Psychology and Economics, Tilburg, 22 augustus.

  • Dessart, F. (2014). Strategic preference for ethical products: influence of mating temporal context and recipient of help. Proceedings of Evolutionary Psychology Preconference of the Fifteenth Annual Meeting of the Society for Personality and Social Psychology, Austin, VS, 13 februari.

  • Masset, J., & Decrop, A. (2014). People-things entanglement: An archaeological perspective on the relationships between people and things. Proceedings of the 13th Journées normandes des recherches sur la consommation: Société et consommation, Rouen, Frankrijk, 27-28 november.

  • Brandt, C., & Hammedi, W. (2013). Merkconstellatie gebruiken om de markt te segmenteren: een doelensysteemperspectief. Proceedings of the 8th Global Brand Conference of the Academy of Marketing's Brand, Identity and Corporate Reputation Special Interest Group, Porto, Portugal, 3-5 april.

  • Decrop, A., & Masset, J. (2013). Dit is een stuk koraal gekregen van kapitein Bob: Betekenissen en functies van toeristische souvenirs. Proceedings of the 8th Consumer Psychology of Tourism, Hospitality and Leisure symposium, Istanbul, Turkije, 1-5 juni.

  • den Ambtman, A., van Riel, A.C.R., Hammedi, W., & Lauche, K. (2013). Portfoliobesluitvorming bij diensteninnovatie: een conceptueel raamwerk. Proceedings of the 13th International Research Symposium on Service Excellence in Management, Karlstad, Zweden, 10-13 juni.

  • Steils, N., Crié, D., & Decrop A. (2013). Online leren door consumenten: een verkennend onderzoek naar de doelstellingen van merken en de percepties van consumenten. Proceedings of the European Conference of the Association for Consumer Research, Barcelona, Spanje, 4-7 juli.

  • Steils, N., Crié, D., & Decrop A. (2013). Online leren door consumenten: een verkennend onderzoek naar merkdoelen en consumentenperceptie. Proceedings of the Étienne Thil Colloquium, Paris, France, October 2-4.

Dissertation defence

  • Deventer, C. (2024), Essays on Customer Adoption, Attitude and Response to Automated Personalized Shopping Advice, onder begeleiding van Prof. Dr. P. Zidda. P. Zidda (UNamur)

  • Bruneau, V. (2017), Assessing the effectiveness of loyalty programmes in building engagement and loyalty, onder begeleiding van Profs. V. Swaen (UCL) & P. Zidda (UNamur)

  • Leclercq, T. (2017), Essays over de engagementmechanismen in het proces van waardecreatie: de casus van gamificatie, onder begeleiding van Profs. I. Poncin (UCL) & W. Hammedi (UNamur)

  • Steils, N. (2016), Antecedents and Consequences of Online Consumer Learning, under the gudiance of Profs. A. Decrop (Unamur) & D. Crié (Universiteit van Lille 1).

  • Dessart F. (2015), Sustainable Consumption: A signaling perspective, onder leiding van Prof. A. Decrop (Unamur).

  • Masset J. (2015), The recontextualization of special possessions in time, space, and the social environment: The case of tourist souvenirs, onder begeleiding van Prof. A. Decrop (Unamur).

Ontdek het NaDI-CeRCLe onderzoekscentrum

SVG

Samenwerkingen

Inhoud bekijken
SVG

Impact

Inhoud bekijken
SVG

Geschiedenis

Inhoud bekijken
SVG

Partners

Inhoud bekijken
SVG

Neem contact met ons op

Inhoud bekijken
SVG

Leden

Inhoud bekijken