Master in Physics, Teaching focus
-
Dienstregeling
regular course
- ECTS-studiepunten 120
![Sciences études](/sites/default/files/styles/parag_img_small_sm/public/2024-04/fs-e-physique-master120.jpg?itok=TO1rHsMA)
Natuurkunde en onderwijs
Het onderwijzen van wetenschap, en natuurkunde in het bijzonder, blijft een grote uitdaging in onze steeds technologischer wordende wereld, waar een tekort is aan wetenschappers in zowel de industrie als in fundamenteel onderzoek. Het opleiden van jonge mensen en hen motiveren om een wetenschappelijke studie te volgen, blijft een grote uitdaging voor het onderwijs.
Onderwijzen en vooral leren van natuurkunde blijft moeilijk, niet alleen vanwege de abstracte aard van het vak, maar ook omdat de moeilijkheden inherent zijn aan de conceptuele aard van natuurkunde en inherent zijn aan het vakgebied.
Uw doelstellingen
- Initieer je in de didactiek van de natuurkunde, waarbij het begrip primaire concepties, nog steeds bekend als spontane concepties, alomtegenwoordig zal zijn, omdat het een van de basiselementen van het vakgebied is. Het verbeteren van het leren van natuurkunde blijft een prioritaire doelstelling van de didactiek.
De voordelen van training
- Een keuze tussen specialisatie en bredere opleiding via keuzevakken, scriptie, persoonlijk werk en stage.
- Een brede opleiding in de verschillende gebieden van de natuurkunde met specialisaties (lasers, nieuwe materialen, milieufysica, biofysica, data science en didactiek) die direct na de master een zeer groot aantal baankansen bieden.
- Een bewustzijn van ethiek: de verantwoordelijkheid van natuurkundigen bij het bouwen aan een eerlijkere en duurzamere wereld.
Onderzoek en proefschrift
![Sciences études](/sites/default/files/styles/parag_img_small_sm/public/2024-04/f-s-e-sciences-enseignement-hero.jpg?itok=Bugl-G2m)
Hier volgen twee proefschriftonderwerpen bij wijze van voorbeeld:
Het onderwijzen en leren van het begrip elektrische potentiaal. Wat is de geschiedenis van dit begrip? Wanneer en waarom werd het geïntroduceerd? Wat zijn de moeilijkheden bij het leren ervan? Hoe kunnen deze worden geïdentificeerd? Wat zijn de mogelijke opties om het te onderwijzen en het leren te verbeteren? Videoclips om natuurkunde-experimenten te presenteren. Zijn ze altijd effectief? Hoe kunnen ze worden ontworpen om het begrip te verbeteren en... daardoor het leren te verbeteren?
Andere masters in natuurkunde
De Universiteit van Namen organiseert:
- de master 120 in fysische wetenschappen
- de master 60 in natuurwetenschappen
- de master in natuurkundeonderwijs
- 120 studiepunten - vak 4 (vanaf 2025)
- 60 studiepunten - vak 5 (vanaf 2025)
-
Langues
Une unité d'enseignement au choix
Code Naam Onderwijzer(es) Th.+Ex. Studiepunten/Blok 1 2 3 Soft skillsSELVM201_/Partim Perfectionnement d'Anglais (niveau B2+) 30h th. 3 SELVM202_/Partim Réactualisation du Néerlandais (niveau B1) 30h th. 3 -
UE au choix
-
Mémoire
Code Naam Onderwijzer(es) Th.+Ex. Studiepunten/Blok 1 2 3 SPHYM205 Mémoire 21 -
Finalité didactique
Code Naam Onderwijzer(es) Th.+Ex. Studiepunten/Blok 1 2 3 FAGRM406 Psychopédagogie II Biemar Sandrine Romainville Marc 30h th. + 10h oe. 3 SAGRM212 Didactique et épistémologie de la physique II Dias De Carvalho Junior Gabriel 30h th. 3 SAGRM202 Didactique et épistémologie de la physique I Dias De Carvalho Junior Gabriel 30h th. + 10h oe. 3 SAGRM209 Stages d'enseignement de la physique en école secondaire 35h oe. 6 FAGRM401 Education scolaire et société Biemar Sandrine Romainville Marc 30h th. + 10h oe. 4 FAGRM402 Psychopédagogie I Romainville Marc Biemar Sandrine 30h th. + 20h oe. 4 FAGRM409 Fondements de la neutralité 20h th. 2 -
Cours au choix
2 crédits à choisir.
L'unité d'enseignement d'Histoire des sciences ne peut être choisie que si l'étudiant ne l'a pas suivie dans le cadre d'études antérieures à l'UNamur.Code Naam Onderwijzer(es) Th.+Ex. Studiepunten/Blok 1 2 3 FAGRM407 Interroger les aspects relationnels et émotionnels du métier d'enseignant Fischer Line Biemar Sandrine 10h th. + 5h oe. 2 SAGRM214 Gestion et mise en place d'un laboratoire de chimie dans l'enseignement secondaire 15h oe. 2 SAGRM213 Didactique comparée des sciences et des mathématiques Henry Valérie Vervoort Arnaud Dias De Carvalho Junior Gabriel 15h th. 2 FAGRM403 Education aux technologies de l'enseignement et de l'apprentissage Dumortier Laurence 15h th. 2 FAGRM404 Analyse de pratiques Biemar Sandrine 8h th. + 7h oe. 2 FAGRM405 Initiation aux pratiques de tutorat Romainville Marc 4h th. + 11h oe. 2 SSPSB202_/Partim Histoire des sciences Sartenaer Olivier 15h th. 2 -
Enseigner une autre discipline
3 crédits à choisir
Code Naam Onderwijzer(es) Th.+Ex. Studiepunten/Blok 1 2 3 SAGRM204_/Partim Didactique et épistémologie de la chimie I DEHON Jérémy 30h th. 3 SAGRM203_/Partim Didactique et épistémologie de la biologie I Vervoort Arnaud 30h th. 3 SAGRM205_/Partim Didactique et épistémologie des mathématiques I (y compris stage) Henry Valérie 15h th. + 15h oe. 3
-
-
Projet
Code Naam Onderwijzer(es) Th.+Ex. Studiepunten/Blok 1 2 3 SPHYM122 Projet de recherche 9 -
UE obligatoires
Code Naam Onderwijzer(es) Th.+Ex. Studiepunten/Blok 1 2 3 SPHYM136 Acquisition et traitement numérique des données Frising Fernande 30h th. + 15h oe. 4 SPHYM138 Communication scientifique 15h th. 2 SPHYM231 Interactions fondamentales 30h th. 3 SCHIM223 Matière et énergie Olivier Yoann Su Bao Lian 24h th. 3 SSPSM101 Sciences, éthique et développement Leyens Stéphane 18h th. + 6h oe. 3 SSPSM202 Philosophie des sciences de la matière Sartenaer Olivier 12h th. 3 SPHYM101 Interaction rayonnement-matière Colaux Julien Lucas Stéphane 30h th. + 30h oe. 6 SPHYM106 Nanomatériaux et applications de la physique du solide HENRARD Luc Sporken Robert 45h th. + 15h oe. 6 SPHYM109 Physique des lasers, optique non-linéaire et quantique Caudano Yves Lepere Muriel 45h th. + 15h oe. 6
-
UE au choix
L'étudiant choisit, dans les listes des unités d'enseignement (UE) au choix, des enseignements pour un minimum de 21 crédits pour la durée totale du master (idéalement 9 en bloc 1 et 12 en bloc 2). Le nombre maximum de crédits d'unités d'enseignements choisies dans le cursus de bachelier ne peut excéder 5 crédits pour les deux années de master.
Un étudiant peut également choisir des UE au choix dans d'autres départements, d'autres facultés ou d'autres universités (non listées ici). Dans ce cas, il devra organiser lui-même son horaire.
La liste des UE choisies par l'étudiant sera approuvée par le promoteur du mémoire ainsi que par le jury d'admission.
-
Finalité didactique
Code Naam Onderwijzer(es) Studiepunten Uren/kwartaal 1 2 FAGRM406 Psychopédagogie II Biemar Sandrine Romainville Marc 3 30h th. + 10h oe. FAGRM401 Education scolaire et société Biemar Sandrine Romainville Marc 4 30h th. + 10h oe. FAGRM402 Psychopédagogie I Romainville Marc Biemar Sandrine 4 30h th. + 20h oe. FAGRM409 Fondements de la neutralité 2 20h th. -
Cours au choix
2 crédits à choisir.
L'unité d'enseignement d'Histoire des sciences ne peut être choisie que si l'étudiant ne l'a pas suivie dans le cadre d'études antérieures à l'UNamur.Code Naam Onderwijzer(es) Studiepunten Uren/kwartaal 1 2 FAGRM407 Interroger les aspects relationnels et émotionnels du métier d'enseignant Fischer Line Biemar Sandrine 2 10h th. + 5h oe. SAGRM214 Gestion et mise en place d'un laboratoire de chimie dans l'enseignement secondaire 2 15h oe. SAGRM213 Didactique comparée des sciences et des mathématiques Henry Valérie Vervoort Arnaud Dias De Carvalho Junior Gabriel 2 15h th. FAGRM403 Education aux technologies de l'enseignement et de l'apprentissage Dumortier Laurence 2 15h th. FAGRM404 Analyse de pratiques Biemar Sandrine 2 8h th. + 7h oe. FAGRM405 Initiation aux pratiques de tutorat Romainville Marc 2 4h th. + 11h oe. SSPSB202_/Partim Histoire des sciences Sartenaer Olivier 2 15h th.
-
-
Projet
Code Naam Onderwijzer(es) Studiepunten Uren/kwartaal 1 2 SPHYM122 Projet de recherche 9 -
UE obligatoires
Code Naam Onderwijzer(es) Studiepunten Uren/kwartaal 1 2 SPHYM136 Acquisition et traitement numérique des données Frising Fernande 4 30h th. + 15h oe. SPHYM138 Communication scientifique 2 15h th. SSPSM101 Sciences, éthique et développement Leyens Stéphane 3 18h th. + 6h oe. SPHYM101 Interaction rayonnement-matière Colaux Julien Lucas Stéphane 6 30h th. + 30h oe. SPHYM106 Nanomatériaux et applications de la physique du solide HENRARD Luc Sporken Robert 6 45h th. + 15h oe. SPHYM109 Physique des lasers, optique non-linéaire et quantique Caudano Yves Lepere Muriel 6 45h th. + 15h oe.
-
Langues
Une unité d'enseignement au choix
Code Naam Onderwijzer(es) Studiepunten Uren/kwartaal 1 2 Soft skillsSELVM201_/Partim Perfectionnement d'Anglais (niveau B2+) 3 30h th. SELVM202_/Partim Réactualisation du Néerlandais (niveau B1) 3 30h th. -
UE au choix
L'étudiant choisit, dans les listes des unités d'enseignement (UE) au choix, des enseignements pour un minimum de 21 crédits pour la durée totale du master (idéalement 9 en bloc 1 et 12 en bloc 2). Le nombre maximum de crédits d'unités d'enseignements choisies dans le cursus de bachelier ne peut excéder 5 crédits pour les deux années de master.
Un étudiant peut également choisir des UE au choix dans d'autres départements, d'autres facultés ou d'autres universités (non listées ici). Dans ce cas, il devra organiser lui-même son horaire.
La liste des UE choisies par l'étudiant sera approuvée par le promoteur du mémoire ainsi que par le jury d'admission.
-
Mémoire
Code Naam Onderwijzer(es) Studiepunten Uren/kwartaal 1 2 SPHYM205 Mémoire 21 -
Finalité didactique
Code Naam Onderwijzer(es) Studiepunten Uren/kwartaal 1 2 SAGRM212 Didactique et épistémologie de la physique II Dias De Carvalho Junior Gabriel 3 30h th. SAGRM202 Didactique et épistémologie de la physique I Dias De Carvalho Junior Gabriel 3 30h th. + 10h oe. SAGRM209 Stages d'enseignement de la physique en école secondaire 6 35h oe. -
Enseigner une autre discipline
3 crédits à choisir
Code Naam Onderwijzer(es) Studiepunten Uren/kwartaal 1 2 SAGRM204_/Partim Didactique et épistémologie de la chimie I DEHON Jérémy 3 30h th. SAGRM203_/Partim Didactique et épistémologie de la biologie I Vervoort Arnaud 3 30h th. SAGRM205_/Partim Didactique et épistémologie des mathématiques I (y compris stage) Henry Valérie 3 15h th. + 15h oe.
-
-
UE obligatoires
Code Naam Onderwijzer(es) Studiepunten Uren/kwartaal 1 2 SPHYM231 Interactions fondamentales 3 30h th. SCHIM223 Matière et énergie Olivier Yoann Su Bao Lian 3 24h th. SSPSM202 Philosophie des sciences de la matière Sartenaer Olivier 3 12h th.
Beschrijving
The teaching focus of the master 120 in physics offers general training in education and pedagogy and specific training in epistemology and practice of physics education in secondary education.
In addition to the compulsory courses, which improve the general education of the physicist, the teaching focus is characterized by a didactic training and epistemology of a second scientific discipline (select mathematics, chemistry, biology). The student can also choose courses for specialization in a non-exhaustive list. It may also choose courses from another department, another faculty or another university. A research project organized in the second semester of the 1st year of Master is to perfect the research training that will culminate in the realization of a final dissertation during the second year of master. An 8-week internship in Belgium or abroad is also organized in the second semester of the last year of master.
Internationale mobiliteit en openheid
Students have the opportunity to study abroad within the Erasmus scheme for Europe, they can also do an internship in a research centre in Belgium or abroad, and a department theme trip to a renowned international laboratory (USA, Switzerland, France, etc.).
Lesmethoden
The Master’s degree in Physical Sciences is offered at Unamur under three different focuses. Regardless of the orientation, the programme includes a common core as well as courses that students can choose from a wide range of options. The compulsory courses ensure that students acquire throrough knowledge in crucial domains of modern Physics. The courses chosen from options cover more specialised fields linked with Physics of Matter, Radiation and Wave-Matter Interaction.
Alongside this traditional course-oriented training, students receive initiation to research, which will include the acquisition of teaching skills for those choosing the teaching focus. This training towards research will add to a good number of credits, as it associates two types of activities. In the first stage of the initation to research, students will undertake a project on a well-defined subject during the first year, involving bibliographical research, a personal experimental or theoretical development, and a presentation of the obtained results. The second stage constitutes the actual research project and dissertation, which is to be completed throughout the second year. It must be an innovative project, carried out under the guidance of a member of the academic staff or a member of the department. A dissertation and an oral presentation will allow a jury to assess its value.
The training as described above is completed through a work placement / internship in accordance with the chosen focus. It can take place in industry (specialised focus), within the University department or at an external research centre (in-depth focus), or within the Belgian Secondary system (focus on teaching). The choice of focus has to be made at the beginning of the second year, and leads to thirty specific credits.
Doelstellingen
Aims and objectives are established as follows :
- Understanding natural phenomena in their complexity : how electromagnetic radiation propagates in various environments and interacts with matter, how the quantum properties of nanoscopic materials lead to technological revolutions (nano-electronics, nanophotonics…) how cellular tissue responds to radiation from photons or particles (particularly in cancer treatment),
- Modelling of innovative physical systems, following nature’s patterns ;
- Biomimetism is a new approach which seeks to follow and copy the patterns of complex organic structures in various animal or plant species which have been perfected over millions of years of evolution (within the field of optics, natural photonics is a new field, inspired by this approach) ;
- Addressing Environmental issues and developing applications that can contribute to Sustainable Energy (improving the performance of photovoltaic cells, developing hybrid materials for fuel-producing batteries, reducing pollution of the atmosphere, etc.)
The focus on teaching offers general training in education as well as more specific training towards epistemology and the teaching of Physics in secondary school; students also have to choose a second scientific discipline in which they will also receive training orientated towards the teaching of that particular subject. Possible choices are the teaching of Mathematics, Chemistry or Biology.
This focus follows the legal prescriptions of Qualified Teachers Status within upper level of the Belgian Secondary System (Agregé de l’Enseignement Secondaire Supérieur) and is granted together with the Master’s degree in Physics with a focus on Teaching.
Evaluatie
Depending on the activities, the assessment of the acquired knowledge is done following three main methods :
- an oral exam with the lecturer or lecturers having given the specific course
- the elaboration of a report which is then assessed by a member of the academic staff
- a presentation of a seminar summarising the pursued goals, the methodology that was used and the work accomplished.
The assessments take place during the specific periods of the academic year that have been assigned for this purpose.
For a certain number of activities, ongoing assessment is carried out as the activity develops. This approach is certainly the one used in the framework of internships and projects and their dissertation.
Onderwijsprofiel
The Master’s degree in Physical Sciences that Unamur offers aims at furthering the training that students have received while completing their bachelor’s degree. Students make a choice among three focuses (in-depth focus, focus on specialisation, focus on teaching) in the first year of the Master’s training, which allows them to perfect their knowledge in Physics within a more specific domain. Besides broadening the general knowledge of modern Physics that every physicist is expected to have acquired, this training is clearly oriented towards research. Students will benefit from the members of staff’s expertise in research, specifically in the areas of Matter and Radiance and in the exploitation of the interactions between this duality. They receive constant guidance from renowned researchers and from professors who have developed teaching strategies whose effectiveness and reliability have been highly rated over the years.
The general subject-linked training is supplemented by a more interdisciplinary approach, including courses such as philosophy, ethics, languages and communication in the field of science, aiming at developing openmindedness and critical thinking.
Carrières in de natuurkunde
Verschillende vaardigheden
Dankzij hun algemene multidisciplinaire opleiding (natuurkunde, wiskunde, informatica, fysische scheikunde, nieuwe materialen...) staat er voor natuurkundigen een vrij brede waaier aan loopbanen open: universitair onderzoek, onderwijs, computergerelateerde activiteiten, ontwikkelingsactiviteiten in de industrie en ziekenhuizen...
Sterk en rigoureus, met goede analytische vaardigheden, uitstekende wiskundige modelleringscapaciteiten en een schat aan uitgebreide wetenschappelijke cultuur, dragen fysici bij aan de vooruitgang van kennis en de ontwikkeling van toepassingen ten dienste van de mensheid.
Al deze vaardigheden met een hoge toegevoegde waarde maken fysici tot gewaardeerde professionals op de arbeidsmarkt.
De grenzen van onze kennis verleggen
Uit een enquête bij onze alumni blijkt dat meer dan de helft van de jonge afgestudeerden hun professionele leven begint met ervaring in wetenschappelijk onderzoek, voornamelijk in een academische omgeving, in België of in het buitenland. Universiteiten en openbare fondsen financieren de voltooiing van een doctoraat (meestal 4 jaar) of kennen beurzen toe voor deelname aan een onderzoeksprogramma.
Andere fysici verrichten hun onderzoekswerk in geavanceerde onderzoeksinstituten in zeer specifieke domeinen (bijvoorbeeld CENAERO, een excellentiecentrum voor luchtvaart in Gosselies, CERN, het laboratorium voor deeltjesfysica in Genève, SCK-CEN, het centrum voor de studie van kernenergie in Mol of het Koninklijk Meteorologisch Instituut).
Ontwikkelen van industriële toepassingen
In industriële omgevingen zijn fysici ook betrokken bij de ontwikkeling van hoogtechnologische of zeer specifieke producten (bijv. behandeld glas om energie te besparen, veiliger plaatstaal voor de auto-industrie, cyclotrons voor nucleaire geneeskunde, enz.) Ze zijn ook te vinden aan het hoofd van belangrijke verantwoordelijkheden stroomafwaarts van onderzoek en ontwikkeling, met name in productieafdelingen.
Informatica en telecommunicatie
Een gedegen IT-achtergrond maakt fysici operationeel in IT-dienstverlenende bedrijven (consultancy) of in elk type gebruikersorganisatie (bank, verzekeringsmaatschappij,
enz.). Met name de telecommunicatiesector doet een beroep op de expertise van fysici vanwege hun vaardigheden op het gebied van optica, elektronica of zelfs informatieverwerking.
Het overbrengen van een passie voor de werkelijkheid
Onder de activiteiten die openstaan voor fysici, blijven het onderwijs en de opleidingswereld in het algemeen zeer levendig. Meer dan 15% van onze professioneel actieve afgestudeerden brengen hun passie voor de werkelijkheid over door les te geven in natuurkunde, exacte vakken en wiskunde in de Haute École of de bovenbouw van het middelbaar onderwijs.
Fysica en geneeskunde
In de ziekenhuisomgeving werken fysici samen met artsen: ze nemen deel aan het opstellen van behandelplannen voor patiënten die nucleair worden behandeld; ze zorgen voor de kwaliteitscontrole van verschillende medische beeldvormingsapparatuur; ze dragen ook bij aan de ontwikkeling van nieuwe analysetechnologieën.
Expert natuurkundigen
De overheid doet een beroep op de deskundigheid van natuurkundigen. Zij sturen het beleid op het gebied van energie, milieu, ruimte enzovoort, bijvoorbeeld door adviezen uit te brengen over onderzoeksprioriteiten.
Testimonials van oud-studenten
Het onderzoeksinstituut waar ik werk, houdt zich bezig met de samenstelling van onze atmosfeer en de luchtkwaliteit. We ontwikkelen analytische technieken om
continu de concentratie van een aantal belangrijke atmosferische gassen te meten met behulp van satelliet- en grondinstrumenten. Deze activiteiten worden uitgevoerd in een internationale context in samenwerking met belangrijke Europese agentschappen zoals ESA en EUMETSAT.Christophe - Institute of Space Aeronomy
Dankzij het werk dat ik heb verricht tijdens mijn proefschrift bij UNamur en de ontmoetingen die ik heb opgedaan, ben ik nu postdoctoraal onderzoeker bij Lawrence Berkeley National Lab in Californië. Mijn tijd is verdeeld tussen laboratoriumwerk, het analyseren van resultaten en het schrijven van artikelen of wetenschappelijke projecten. In het laboratorium zijn de uit te voeren taken divers en omvatten sommige zeer technische aspecten en andere zeer gespecialiseerde, zoals laseruitlijning, monstervoorbereiding en gegevensverwerving. De analyse van de resultaten omvat ook de ontwikkeling van codes.
Frédéric - Lawrence Berkeley National Lab
Bij UNamur heb ik een gedegen achtergrond in de natuurkunde en een passie voor optische verschijnselen in levende organismen, zoals de kleuring daarvan, opgedaan. Momenteel doe ik onderzoek naar de fluorescentie van kevers en vlinders. Dit onderzoek is interdisciplinair en stelt me in staat om niet alleen met natuurkundigen samen te werken, maar ook met biologen, scheikundigen en ingenieurs. Het doel is om de invloed van kleur op het gedrag van levende organismen te begrijpen met het oog op de ontwikkeling van nieuwe technologische toepassingen die zijn geïnspireerd op de natuur.
Sébastien - University of Exeter in het Verenigd Koninkrijk
Na mijn scriptie aan de UNamur, waar ik gedegen multidisciplinaire kennis heb opgedaan, heb ik twee jaar als postdoc gewerkt bij een instituut voor mariene biologie in San Diego. Nu werk ik als bedrijfsadviseur, op alle niveaus: marktonderzoek, reorganisatie van verkoop en inkoop, ondersteuning bij aanbestedingen.
Annick - H & Z