Mathématique études

Votre bachelier démarre par une solide formation en mathématiques générales (logique, analyse, algèbre, géométrie et probabilités). 

Rapidement, vous êtes confrontés à des questions actuelles de mathématiques appliquées à travers des cours de spécialisation en optimisation, contrôle, statistiques, réseaux et systèmes dynamiques. 

Votre formation est ouverte à d’autres disciplines telles que l’économie, la gestion, l’informatique et les sciences. Vous pouvez d’ailleurs, en fin de bachelier en sciences mathématiques, accéder facilement à des masters d’autres disciplines (masters en informatique et en sciences économiques). 

Tout au long du bachelier, vous recevez une formation poussée en programmation scientifique et vous développez votre compréhension de l’anglais pour lire et écrire des articles scientifiques. 

Une dimension humaine complète votre bachelier par une approche réflexive sur le rôle et l’impact des sciences dans la société. 

Sciences études

Vous partez sur de bonnes bases

  • vous aimez manipuler les formules ; 
  • vous vous sentez à l’aise en mathématiques ; 
  • vous faites preuve de rigueur et d’abstraction dans vos raisonnements ;
  • vous aimez résoudre des problèmes concrets. 

Méthodes d’enseignement

Cours, séances d’exercices, travaux pratiques, ateliers de programmation informatique… tout est mis en œuvre pour assurer votre maîtrise des concepts et développer vos compétences de communication, d’autonomie, d’organisation, de travail en équipe, d’inventivité, d’esprit critique et de recherche scientifique. 

Organisés en petites équipes (3 à 5 étudiants) et encadrés par un assistant, les travaux de groupe vous permettent d’approfondir une partie de la matière par vous-mêmes. 

Grâce au projet « étudiant-chercheur », vous pouvez vous initier à la recherche sous la supervision d’un chercheur du département. Cette expérience vous permet aussi de développer votre autonomie, votre créativité et votre sens critique. 

Sciences études

Parmi nos projets pédagogiques innovants, vous réalisez, dans le cadre du cours d’Astronomie, des soirées d'observation depuis la coupole de l'Observatoire astronomique Antoine Thomas situé au centre du campus. Vous construisez un projet d’observation que vous présentez comme s’il s’agissait d’une animation pour le grand public. 

Vous complétez votre formation par la réalisation d’un travail interdisciplinaire. Ce projet lié aux mathématiques appliquées comprend une partie personnelle de recherche et de rédaction suivie d’une partie collective. Expositions, conférences, jeux interactifs, rédactions de journaux, ce projet prend des formes multiples et tend à développer votre esprit d’initiative, votre sens de l’organisation et vos aptitudes de communication orale et écrite.  Les travaux réalisés sont présentés dans le cadre du Printemps des Sciences. 

Aides à la réussite

Réussir une année d’études à l’université implique de nombreux défis. 

Pour vous aider à les relever, l’UNamur vous accompagne dans le développement de vos compétences disciplinaires, méthodologiques, humaines… avec le soutien de nombreux professionnels. 

Cours préparatoires, aide individualisée… Découvrez les dispositifs mis en place pour votre formation. 

Après le bachelier : le master

The University of Namur is organizing:

directement accessibles après l’obtention de votre diplôme de bachelier en sciences mathématiques. 

Si vous avez acquis les crédits de l’option « économie et gestion » durant votre bachelier en mathématique, vous pouvez accéder aux masters en économie de l’Université de Namur. 

Si vous avez acquis les crédits de l’option « programmation scientifique » durant votre bachelier en mathématique, vous pouvez accéder aux masters en informatique de l’Université de Namur. 

Collapse all
Uncollapse all
Collapse all
Uncollapse all
Collapse all
Uncollapse all
Collapse all
Uncollapse all

Careers in mathematics

For graduates in applied mathematics from the University of Namur, the transition from studies to the world of work presents no major difficulties: schools are short of mathematics teachers; the business world is looking for skills in networks, dynamic systems, optimization, control, modeling and programming, all assets that mathematicians trained at UNamur possess.

Confronting mathematics with reality

Many mathematicians invest their knowledge within companies. Many business sectors appreciate their analytical and synthesizing skills, as well as their rigor. Whether in consultancy or in the economic and industrial world, mathematicians have plenty of room to model phenomena and situations and, more broadly, put their mathematical baggage at the service of society.

Building IT solutions

Mathematicians at UNamur receive a solid training in scientific programming, an asset that many of them put to good use within various organizations (private or public), or in IT service companies. After a few years in applications development, mathematicians generally move on to project management.

Whatever their job title and level of responsibility, they work to bring human beings and an information management and processing system into harmonious interaction... an ongoing challenge that demands a good sense of interpersonal relations and an excellent knowledge of technology and the business world.

My job as an IT manager is at times akin to a mathematical demonstration. I start with a hypothesis, i.e. the existing situation, the budget, the resources, and I have to arrive at a thesis, in this case a major business project, such as setting up a company abroad. To achieve this, I conduct a real demonstration using lemmas, i.e. small implementations of IT solutions. To set up a company abroad, for example, you need to secure your IT network.

Alain Dieudonné, IT Manager

Evaluating financial or economic risks

Risk management is a strategic issue in banking and financial organizations, stock markets, insurance companies, but also parastatal institutions for social security, pension control, etc. Thanks to their sound knowledge of modeling, mathematicians often perform functions linked to controlling the uncertainty inherent in most economic activities.

Producing statistics

Statistics play an important role in today's society: opinion polls and surveys are part of our daily lives. Some consultancies specializing in conducting this type of analysis call on mathematicians.

Modeling reality

Whether it's the shape of contact lenses, the dynamics of a population, the concentration of space debris, the movements of the oceans, the understanding of social networks, the work of mathematicians is always linked to modeling: being able to understand, simplify, conceptualize and visualize a situation, to come out with a more abstract model likely to provide a global description of a phenomenon.

I've been working for a few years as an actuary in a consultancy firm in the field of supplementary pensions. We live in a world full of hazards: the actuary's role is to quantify, to model uncertainties... Above all, mathematics enables us to develop our way of thinking, which makes our capacity for analysis our main working tool.

Noémie Laloux, actuary

Transmitting a passion for reality

Teaching and the world of training still represent one of the major outlets for mathematicians. Almost a third of our young, professionally active graduates communicate their passion for the real world by teaching mathematics and/or science in upper secondary schools, colleges and universities.

The subject we teach is not particularly difficult. Above all, we need to give young people a taste for mathematics and help those with difficulties to understand it. It's a daily challenge.

Marie Matelart, Secondary school mathematics teacher

Pushing the limits of our knowledge

Mathematicians pursue research mainly in academic settings, in Belgium or abroad. Universities and public funds (FNRS, FRIA, etc.) finance the completion of a PhD (between 4 and 6 years) or award time-limited grants for participation in a research program, sometimes in partnership with the business world.

Aside from fundamental research, mathematics is often a valuable tool for scientific progress in other disciplines: computer science, astrophysics and physics, meteorology, economics, transport, biology... In these multidisciplinary contexts, dual skills often represent an asset.

Sciences études